8e week Zweden

Maandag 16 juli
The day afther. We waren nog een beetje van slag van het sluis gebeuren. Lida heeft haar camera geprobeerd maar helaas is hij inwendig zo beschadigd dat hij gerepareerd moet worden en er nu niks meer mee kan. De IPhone van Willem lijkt het overleefd te hebben alleen het opladen gaat nog steeds vreemd. Ik heb contact gehad met de verzekering en de nodige formulieren ingevuld en opgestuurd. Afwachten. We hebben de was gedaan en wat rond gewandeld. Houkje heeft contact met ons gezocht en het er over gehad. S'middags wat gelezen en rond gelopen.
Laat in de middag de Cobb weer aangezet voor een lekker maaltijd

Dinsdag 17 juli
Een bijzondere dag ten eerste in 2009 hebben we, Lida en ik, voor het eerst contact met elkaar gehad. Dus ik naar de handwerk winkel en daar een bij passend cadeautje voor gezocht. S'morgens naast haar kussen gelegd. Een glimlach en een kus was voor mij.
Verder namen we afscheid van het Göto kanal. S'morgens nog wat boodschapjes gedaan en na de middag vertrokken richting de sluis. Het was nogal druk dus besloten er maar voor te gaan liggen. Bij de tweede sluis, in Sjörtorp moesten we de pasjes en de label van het Göta kanal die om de preekstoel zat, inleveren.

En zo zaten we op het Vanern meer. De wind was in het begin oostelijk en met een mooi vaartje het meer op naar het noorden. Maar dat was van korte duur de wind speelde een spelletje met ons. Draaide als een tolletje om ons heen om uiteindelijk uit het noorden te gaan waaien. In de middag kreeg ik een mail van de verzekering Eerdmans over het sluis verhaal. Eerst een mail gestuurd later nog even terug gebeld en toen was alles duidelijk. Ze hadden al een claim bij het Göta kanal neer gelegd. Die gaan voort varend aan het werk.

Naderhand heerlijk gezeild en een mooie ankerplek opgezocht en tegen zes uur viel het anker op de bodem. Heerlijk gegeten en de mooie avond viel.

Woensdag 18 juli
We krijgen het gevoel dat de tijd sneller gaat maar dat is maar gevoel. We hebben het anker gelicht en koers gezet naar Karlstad. Helaas was er weer weinig wind en geen zon dit keer dus alles op de motor en niet in de brandende zon is ook wel eens lekker. Rond twee uur lagen we voor de brug in Karlstad. Een paar vriendelijke zweden wisten ons te vertellen hoe laat de brug open ging en om 16.45 uur konden we er door. Toen op zoek naar een plekje in de regen HE. Regen ja regen. Uiteindelijk vonden we een plek en gingen eten daarna de stad verkennen.
Enya aan de kade
de nieuwbouw is hoekig in Karlstad
Hoe ouder je word....

Donderdag 19 juli.
We hadden het nogal warm gehad s'nachts en Lida veel last van krampen in haar rechterbeen. Dat de vakantie voor de zweden begonnen was dat was zichtbaar en hoorbaar. Overal orkestjes drinken en etende mensen. We hebben proviand ingeslagen en s'middags nog de stad verder verkend. Ijs verkopen ze, overal, je zal aan het ijs hoe dan ook. Een auto huren daar zagen we van af. We zijn dwars door zweden heen gekomen dus verwachten we geen nieuwe ontdekkingen meer. Veel bosrijke omgeving en kleine dorpjes is niets te beleven. De avond was het heerlijk toeven met een wijntje en live muziek aan de overkant van het water.

Vrijdag 20 juli.
Kleinkind Ella was jarig we ontvangen een foto op haar nieuwe fiets. Voor we weg gaan even de vuilwatertank legen. De brug draaide om 9.05 uur en vlot daarna een andere route gevonden uiteindelijk kwamen we op het Vanern meer weer uit en hebben een heerlijk gezeild. We hebben een mooie ankerplek opgezocht en de `cobb aangezet en daarna heerlijk gegeten. Om half tien verdween de zon.

Zaterdag 21 juli.
Op naar Läköslott. Zeilen gingen omhoog voor de zekerheid een rifje gestoken en dat bleek niet overbodig te zijn. Eenmaal uit de beschutte baai was de wind wkr 6. Maar de Enya liep weer als een speer en voor de zekerheid de beschutting van de vele kleine eilandjes gezocht zodat er weinig golfslag zou zijn. Maar helaas was het bedden goed in de voorpunt weer nat geworden. Het voorluik lekt een beetje als er water over het dek loopt. Uiteindelijk kwamen we in Läckö aan waar we het Läckö Slott al zagen staan. Een indruk wekkend gebouw.

Even wezen kijken waar s'avonds een opera van de Vampier werd gespeeld. We gingen achter het slot een hapje eten vegetarisch, was niet lekker en veel te zout.
Het bier was heerlijk.

Zondag 22 juli
We hebben het slot bezocht en de omgeving verkend. Jammer was het dat alle zonneluiken dicht waren zodat het wel erg duister was in de ruimte's om mooie foto's te maken. Wel mooi aardewerk sierraden gezien en de binnenkant van het gebouw was indrukwekkend.

de binnenplaats waar ze in originele klederdracht liepen

een van de vele zalen /ruimtes

de groente tuin

de hoofd ingang

S'middags zijn we vertrokken naar de haventje in Spiken even verder daar is diesel te krijgen en daarna niet meer pas in Gotenburg. Heb liever wat extra bij me. De trossen gingen los in de middag en we kwamen een klein uurtje later aan in Spiken. Waar vele eet tentjes waren en souvenirs winkeltjes waren. Wel gezellig allemaal. De laatste Zweedse kronen uitgegeven aan souvenirs zijn we die kwijt. Alles word hier met de pin afgerekend. S' avonds aan boord gegeten en de avond viel.