4e week Zweden

24 juni. 26 mijl.
Vanmorgen vertrokken van onze ankerplaats met een rustig vaartje tussen de Zweedse scheren door.
In de eerste instantie was het een rustig tochtje.

Later trok de wind wat aan en werd het kouder op het water.
Na vier uur varen kwamen we aan op onze nieuwe ankerplaats. Batsvikken

maandag 25 juni 31 mijl
Heerlijke dag gehad niet kunnen zeilen maar wel genoten van het natuurschoon. Varend tussen de Zweedse scheren door.

Het ene plaatje was nog mooier dan het ander

sector licht

Uiteindelijk kwamen we aan Runnskar. Achter een mooring laen we lekker vast.

Heb nadat we vast lagen trok het water mij, ff, zwemmen maar de temperatuur stond volgens onze Raymarine klok op 13,2 graden. Doe het vest zei Lida aan van onze duikpakken dat scheelt vast. Die aangetrokken en de zwemtrap af …..koud dat het aanvoelde toch langzaam verder het bleef koud toch maar rondje Enya gezwommen daarna afgespoeld was toch wel lekker morgen vroeg weer? Weet ik nog niet.

Dinsdag 26 juni 31 mijl
Vanmorgen de mooring verlaten en de uitgestippelde route weer vervolgd. Echter na 10 minuten varen was daar een brug hoogte 15,70 meter. Oeps iets te laag voor de Enya. Dat moet minimaal 16,50 meter zijn. Die hadden we niet op de kaart gezien. Terug en opzoek naar een andere route. Al snel vondt Lida deze en we hadden de andere route alweer te pakken met als eind doel Mem de ingang van het Göta kanal. Echter Lida had een mooie binnendoor route gemaakt en die gingen we bevaren. Het was wederom prachtige tussen de scheren door die door niemand bewoond wordt. We hebben tijden gevaren zonder ook maar iemand tegen te komen.
Omstreeks 15.00 uur kwamen we aan in het plaatsje
Mem ingang van het Göta kanal waar we het inschrijfformulier en de betaling van 7904 kr.

Om 16.00 uur in de sluis Lida op de wal en ving de lijnen op die ik haar toe gooide. Eenmaal vast ging de Enya 3 meter snel omhoog.

Even na 16.00 uur lagen we aan de gastensteiger in Mem.
Tijdens het afmeren begon de motor te sputteren eenmaal opnieuw gestart liep hij weer mogen vroeg maar even de filters controleren. We hebben er een borrel opgedronken na twee keer toch gelukt. Drie keer is scheepsrecht.
S'avonds een hapje gegeten bij het restaurant waar we tegen overlagen. Daarna nog twee wassen gedraaid.

Woensdag 27 juni. 3 mijl gevaren
Lida had de was gedaan en een restant lag nog in de droger. Die eruit gehaald en even naar de sluis om een paar foto's te maken en een vlaggetje en hoedje te kopen.
Daarna terug naar de boot en de motor gestart. Had de filters niet nagekeken in de hoop dat het goed zou gaan. Maar helaas de motor pruttelde bij de stationaire stand en sloeg af. Dan toch maar de filters controleren en dat gedaan hebben zag niets bijzonders. Heb voor de zekerheid het eindfilter vervangen. Toen weer de motor gestart en heb het toerental van stationaire stand iets omhoog gezet.
De motor heeft al 1000 uren gedraaid dus er het kan iets verlopen zijn. Motor wederom gestart en toen bleef hij netjes lopen en zo ook de tocht naar Sörrkoping.

Door de sluis die halverwege lag en Lida op de wal voor ons een nieuwe ervaring. Op advies van het sluispersoneel konden we het beste een plekje voor de volgende sluis gaan liggen in Sörrkoping dat zijn de mooiste plekken. Dat het we gedaan en inderdaad dat zijn de mooiste plekken. Na de sluis lig je aan de boulevard met veel herrie etc..
Boodschappen gedaan en een heerlijk ijsje gegeten.

Donderdag 28 juni. 30 graden
We zijn met bus naar Norrköping geweest. We zouden met de bus naar Stockholm maar om daar te komen met de bus moet je een aantal dagen van te voren boeken. Met de trein was geen optie want het hoofdstation wordt verbouw en rijd de trein niet verder dan Stockholm Sud. Jammer maar helaas geen Stockholm misschien volgend jaar met onze eigen Enya? We hadden toch zoiets dat we ergens heen wilden. Dus werd het Norrköping.
Na wat gepuzzel op de reistijden lijst kwam Lida eruit.
De bus vertrekt om 13,14 uur. En na een tijdje wachten in de hitte was daar de bus. Met airco prachtige bus mooie bekleding etc.. Je kon alleen maar een kaartje kopen met een pin automaat.
Wij vroegen aan de bus chauffeur twee tickets retour Norrköping. Dat kan zei de buschauffeur, hij was zo vriendelijk om te vragen hoe oud wij waren ik zei 65 jaar en Lida 66 jaar. Oh dan krijgen jullie korting zei de chauffeur. Ik mijn betaal pas in het apparaat ik tik mijn pin code in en ga akkoord. Trok vervolgens mijn pas eruit maar dat was te vroeg. Er moesten immers twee tickets betaald worden er was nu maar een kaartje afgerekend. De computer werd opnieuw gestart ….dit duurt mij te lang zei de chauffeur ga maar gauw zitten.

Dus gratis ritje voor mij. Norrköping een groot dorp met heel veel winkels met bekende namen. Korte broeken blouses gekocht. Bij het afrekenen ging het nu ook weer mis. Er werd teveel in rekening gebracht Lida zag dit we kregen excuses. En de teveel betaalde kronen werden op de rekening terug gestort. Daarna ons getrakteerd op een kop thee met een soort gebak. Smaakte prima. Het was te warm, 30 graden, om nog even verder te kijken en besloten weer boot waarst te gaan. Eenmaal bij het busstation zei Lida kijkend op de vertrektijden lijst hij moet er zo aankomen. En ja wel daar was hij al. Lida had al een chipkaart ik moest een kaartje kopen voor de terug reis. Ik zei tegen de chauffeur een kaartje Sörrköping. Hij tikte de gegevens in toen zei Lida maar hij is wel 65 jaar hoor de chauffeur brak het programma af en begon opnieuw computer op te starten …....ga maar gauw zitten zei ook deze buschauffeur, dit duurt te lang. We hebben deze middag iets met teveel betaalde Noorse kronen/ buskaarten/ trage computers.
Lida is lid van een fotoclub met nu als thema “water” als opdracht meegekregen dus wou ze nog wat foto's maken van fontein maar haar fotokaartje was vol oeps we waren toch al lekker bezig met techniek dus dit kan er ook wel bij.
Eenmaal bij de boot ff bij puffen wat was het warm we hebben het ook fris gehad maar was het wel heel erg warm 31 graden pffff.

Vrijdag 29 juni 10,6 mijl gevaren
Het weer was weer prachtig gelukkig is de temperatuur nu 10 graden lager en staat de thermometer op 21 graden wat mij wel bevalt. Een fris noordelijke windje erbij prima.

Op naar de eerste sluis in Sörrköping

Lida kijkt of de stootwillen en banden goed blijven zitten

Lida op de kade afgezet die hield de landvasten vast en begeleide de Enya de sluis in. Maakte de landvasten vast aan de bolders. Ik zette op de Enya de landvasten strak. Nadat wij vast hadden aangelegd en we hadden de instructies goed door gelezen kwam de sluiswachter toch even controleren of alles goed zat. Het zat goed duim ging omhoog alleen van het Duitse schip voor ons was van alles mis. Nadat de boot nogmaals gecontroleerd was gingen de sluisdeuren dicht en kwam het water met enig geweld naar binnen. En rustig gingen we omhoog en zo ging het 12 sluizen waarvan twee een dubbele trap inzat. Wat ons opviel dat de waterstand was iedere keer sluisdeur hoogte. Het water liep over de sluisdeuren heen.

We voeren over meren en mooie vergezichten nauwe kanaal openingen. Geweldig mooi en het idee dat je door Zweden heen vaart. Uiteindelijk kwamen we in plaatsje Norsholm aan 33,3 meter boven de zeespiegel.
Waar Lida weer een was heeft gedraaid wat rond gewandeld morgen pakken we de fiets.

Zaterdag 30 juni.
We hebben het een andere gepland voor de komende weken wat we wel en niet willen zien.
S'middags een eindje gefietst en een heerlijk ijsje gegeten. Een jong Duits stel kwam even bij ons langs met hun kleine telg en stelden zich voor en vroegen hoe AIS bevalt zenden en ontvangen. Zij hadden een AIS ontvanger. We vertelden zo onze ervaring want zo zeiden zij we zien jullie telkens weer op ons scherm voorbij komen en dat vanaf Y-stad al. Ik zeg dan zitten jullie al een hele poos vlakbij ons. Ja we zien jullie een tijdje niet en ja daar is de Enya weer. Het was een leuk en zeer aangenaam gesprek en nog wel in het engels dat voor een Duits stel. Ook Nederlanders spraken ons aan en vroegen ons om ervaringen met name de Duitse bocht.
Daarna hebben we de COBB aangezet en heerlijk gegeten.