4e week Zweden
24 juni. 26 mijl.
Vanmorgen vertrokken van onze
ankerplaats met een rustig vaartje tussen de Zweedse scheren door.
In de eerste instantie was het een
rustig tochtje.
Later trok de wind wat aan en werd het
kouder op het water.
Na vier uur varen kwamen we aan op onze
nieuwe ankerplaats. Batsvikken
maandag 25 juni 31 mijl
Heerlijke dag gehad niet kunnen zeilen
maar wel genoten van het natuurschoon. Varend tussen de Zweedse
scheren door.
Het ene plaatje was nog mooier dan het
ander
sector licht |
Uiteindelijk kwamen we aan Runnskar.
Achter een mooring laen we lekker vast.
Heb nadat we vast lagen trok het water
mij, ff, zwemmen maar de temperatuur stond volgens onze Raymarine
klok op 13,2 graden. Doe het vest zei Lida aan van onze duikpakken
dat scheelt vast. Die aangetrokken en de zwemtrap af …..koud dat
het aanvoelde toch langzaam verder het bleef koud toch maar rondje
Enya gezwommen daarna afgespoeld was toch wel lekker morgen vroeg
weer? Weet ik nog niet.
Dinsdag 26 juni 31 mijl
Vanmorgen de mooring verlaten en de
uitgestippelde route weer vervolgd. Echter na 10 minuten varen was
daar een brug hoogte 15,70 meter. Oeps iets te laag voor de Enya. Dat
moet minimaal 16,50 meter zijn. Die hadden we niet op de kaart
gezien. Terug en opzoek naar een andere route. Al snel vondt Lida
deze en we hadden de andere route alweer te pakken met als eind doel
Mem de ingang van het Göta
kanal. Echter Lida had een mooie binnendoor route gemaakt en
die gingen we bevaren. Het was wederom prachtige tussen de scheren
door die door niemand bewoond wordt. We hebben tijden gevaren zonder
ook maar iemand tegen te komen.
Omstreeks 15.00 uur kwamen we aan in
het plaatsje
Mem ingang van het Göta
kanal waar we het inschrijfformulier en de betaling van 7904 kr.
Om
16.00 uur in de sluis Lida op de wal en ving de lijnen op die ik haar
toe gooide. Eenmaal vast ging de Enya 3 meter snel omhoog.
Even na
16.00 uur lagen we aan de gastensteiger in Mem.
Tijdens het afmeren
begon de motor te sputteren eenmaal opnieuw gestart liep hij weer
mogen vroeg maar even de filters controleren. We hebben er een borrel
opgedronken na twee keer toch gelukt. Drie keer is scheepsrecht.
S'avonds een hapje gegeten bij het
restaurant waar we tegen overlagen. Daarna nog twee wassen gedraaid.
Woensdag 27 juni. 3 mijl gevaren
Lida had de was gedaan en een restant
lag nog in de droger. Die eruit gehaald en even naar de sluis om een
paar foto's te maken en een vlaggetje en hoedje te kopen.
Daarna terug naar de boot en de motor
gestart. Had de filters niet nagekeken in de hoop dat het goed zou
gaan. Maar helaas de motor pruttelde bij de stationaire stand en
sloeg af. Dan toch maar de filters controleren en dat gedaan hebben
zag niets bijzonders. Heb voor de zekerheid het eindfilter vervangen.
Toen weer de motor gestart en heb het toerental van stationaire stand
iets omhoog gezet.
De motor heeft al 1000 uren gedraaid
dus er het kan iets verlopen zijn. Motor wederom gestart en toen
bleef hij netjes lopen en zo ook de tocht naar Sörrkoping.
Door de sluis die halverwege lag en Lida op de wal voor ons een
nieuwe ervaring. Op advies van het sluispersoneel konden we het beste
een plekje voor
de volgende sluis gaan liggen in Sörrkoping
dat zijn de mooiste
plekken. Dat het we gedaan en inderdaad dat zijn de mooiste plekken.
Na de sluis lig je aan de boulevard met veel herrie etc..
Boodschappen
gedaan en een heerlijk ijsje gegeten.
Donderdag
28 juni. 30 graden
We
zijn met bus naar Norrköping
geweest. We zouden met de bus naar Stockholm maar om daar te komen
met de bus moet je een aantal dagen van te voren boeken. Met de trein
was geen optie want het hoofdstation wordt verbouw en rijd de trein
niet verder dan Stockholm Sud. Jammer maar helaas geen Stockholm
misschien volgend jaar met onze eigen Enya? We hadden toch zoiets
dat we ergens heen wilden. Dus werd het Norrköping.
Na
wat gepuzzel op de reistijden lijst kwam Lida eruit.
De
bus vertrekt om 13,14 uur. En na een tijdje wachten in de hitte was
daar de bus. Met airco prachtige bus mooie bekleding etc.. Je kon
alleen maar een kaartje kopen met een pin automaat.
Wij
vroegen aan de bus chauffeur twee tickets retour Norrköping.
Dat kan zei de buschauffeur, hij was zo vriendelijk om te vragen hoe
oud wij waren ik zei 65 jaar en Lida 66 jaar. Oh dan krijgen jullie
korting zei de chauffeur. Ik mijn betaal pas in het apparaat ik tik
mijn pin code in en ga akkoord. Trok vervolgens mijn pas eruit maar
dat was te vroeg. Er moesten immers twee tickets betaald worden er
was nu maar een kaartje afgerekend. De computer werd opnieuw gestart
….dit duurt mij te lang zei de chauffeur ga maar gauw zitten.
Dus
gratis ritje voor mij. Norrköping
een groot dorp met heel veel winkels met bekende namen. Korte broeken
blouses gekocht. Bij het afrekenen ging het nu ook weer mis. Er werd
teveel in rekening gebracht Lida zag dit we kregen excuses. En de
teveel betaalde kronen werden op de rekening terug gestort. Daarna
ons getrakteerd op een kop thee met een soort gebak. Smaakte prima.
Het was te warm, 30 graden, om nog even verder te kijken en besloten
weer boot waarst te gaan. Eenmaal bij het busstation zei Lida kijkend
op de vertrektijden lijst hij moet er zo aankomen. En ja wel daar was
hij al. Lida had al een chipkaart ik moest een kaartje kopen voor de
terug reis. Ik zei tegen de chauffeur een kaartje Sörrköping.
Hij tikte de gegevens in toen zei Lida maar hij is wel 65 jaar hoor
de chauffeur brak het programma af en begon opnieuw computer op te
starten …....ga maar gauw zitten zei ook deze buschauffeur, dit
duurt te lang. We hebben deze middag iets met teveel betaalde Noorse
kronen/ buskaarten/ trage computers.
Lida
is lid van een fotoclub met nu als thema “water” als opdracht
meegekregen dus wou ze nog wat foto's maken van fontein maar haar
fotokaartje was vol oeps we waren toch al lekker bezig met techniek
dus dit kan er ook wel bij.
Eenmaal
bij de boot ff bij puffen wat was het warm we hebben het ook fris
gehad maar was het wel heel erg warm 31 graden pffff.
Vrijdag
29 juni 10,6 mijl gevaren
Het
weer was weer prachtig gelukkig is de temperatuur nu 10 graden lager
en staat de thermometer op 21 graden wat mij wel bevalt. Een fris
noordelijke windje erbij prima.
Op naar de eerste sluis in
Sörrköping.
Lida kijkt of de stootwillen en banden goed blijven zitten |
Lida op de kade afgezet die hield de landvasten vast en begeleide de
Enya de sluis in. Maakte de landvasten vast aan de bolders. Ik zette
op de Enya de landvasten strak. Nadat wij vast hadden aangelegd en we
hadden de instructies goed door gelezen kwam de sluiswachter toch
even controleren of alles goed zat. Het zat goed duim ging omhoog
alleen van het Duitse schip voor ons was van alles mis. Nadat de
boot nogmaals gecontroleerd was gingen de sluisdeuren dicht en kwam
het water met enig geweld naar binnen. En rustig gingen we omhoog en
zo ging het 12 sluizen waarvan twee een dubbele trap inzat. Wat ons
opviel dat de waterstand was iedere keer sluisdeur hoogte. Het water
liep over de sluisdeuren heen.
We voeren over meren en mooie
vergezichten nauwe kanaal openingen. Geweldig mooi en het idee dat je
door Zweden heen vaart. Uiteindelijk kwamen we in plaatsje Norsholm
aan 33,3 meter boven de zeespiegel.
Waar
Lida weer een was heeft gedraaid wat rond gewandeld morgen pakken we
de fiets.
Zaterdag
30 juni.
We
hebben het een andere gepland voor de komende weken wat we wel en
niet willen zien.
S'middags
een eindje gefietst en een heerlijk ijsje gegeten. Een jong Duits
stel kwam even bij ons langs met hun kleine telg en stelden zich voor
en vroegen hoe AIS bevalt zenden en ontvangen. Zij hadden een AIS
ontvanger. We vertelden zo onze ervaring want zo zeiden zij we zien
jullie telkens weer op ons scherm voorbij komen en dat vanaf Y-stad
al. Ik zeg dan zitten jullie al een hele poos vlakbij ons. Ja we zien
jullie een tijdje niet en ja daar is de Enya weer. Het was een leuk
en zeer aangenaam gesprek en nog wel in het engels dat voor een Duits
stel. Ook Nederlanders spraken ons aan en vroegen ons om ervaringen
met name de Duitse bocht.
Daarna
hebben we de COBB aangezet en heerlijk gegeten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten