3e week in Zweden

Zondag 17 juni.
De weersverwachting was kans op regen en onweersbuien de wind was al heftig aanwezig. Het heeft ook s'nachts en s'morgens wat geregend. S'middags knapte het weer op.
Tja we hebben nu tijd dus gaan we Karlskrona bekijken.
S'morgens eerst wat gelezen gewassen en s'middags eerst boodschappen gedaan en daarna de stad in. Het viel op het de vele aanwezig struiken bomen en bloemperken. Dit in tegenstelling van de andere dorpjes die wij in Zweden hebben gezien. Kerk bezocht Lida heeft wat foto's gemaakt van de stad en kerk. Daarna ijsje gegeten wat klusjes gedaan op de boot.
We hebben het voorjaar met de boot echt gemist er komen nog steeds kleine probleempjes om de hoek kijken die je normaal in het voorjaar oplost. Ook rugtassen vergeten maar die worden waarschijnlijk door oudste zoon, Wouter, meegenomen als wij in Stockholm liggen.
Laat in de middag kwam er een huur zeiljacht naast ons liggen met een Poolse vlag achterop.
Het duurde niet lang toen stond de douane op hun voordek. Alles werdt gecontroleerd een douane bleef in de kajuit ingang staan terwijl zijn collega in de kajuit zat alle papieren te controleren.
Ook een boot uit Litauen kreeg bezoek maar de schipper was niet aanwezig. Nu zijn wij aan de beurt zei Lida. Laat ze maar komen zei ik heb alle documenten bijgewerkt en zitten in een map.
Maar ze liepen weer verder dus wij waren niet …...
Daarna wat gegeten diesel getankt Lida aan het macramé. Dit keer een vlinder gemaakt. De avond viel.

Maandag 18 juni. 58 mijl gevaren gemiddeld 6 mijl/uur
We zijn vertrokken om 8.40 uur met een matige wind uit het zuid westen. Alles klaar gezet voor de lange dag. Water getankt en nog snelle even een douch. Daarna gingen de trossen los. Een maal op het vaarwater liep de Stena line ons weer achterop. Ging dit keer rustiger weinig golf slag.
Eenmaal vlak voor open zee gingen de zeilen omhoog en ging het als de brandweer. Eny had er zin in dus we vlogen vooruit. Eenmaal de punt bij UTLANGAN gerond ging en riching noordoosten langs het eiland Oland. Het waaide stevig en ging wederom hard. Halverwege de genua weg gehaald die bracht geen snelheid meer. Toen schoot plotseling de lijn los van de rolfok. Gelukkig zat de genua uit de wind achter het grootzeil en zo kon ik gemakkelijk de genua op rollen de lijn opnieuw bevestigen. We besloten onderweg door te varen naar het plaatsje Kalmar. Hier een plaatstje voor de nacht gezocht. Na het eten een ommetje gemaakt en een glaasje wijn gedronken toen gingen de luiken dicht.

Dinsdag 19 juni.
Het was weer een mooie dag maar de harde wind heeft ons doen besluiten om te blijven liggen. Rond gewandeld in de stad Kalmar. Bij glasblazerij geweest en prachtige glas geblazen voorwerpen gezien. We hebben als aandenken een mooi lampje gekocht.

Heerlijk lunch gehad bij een hotel Kott. Rond gewandeld en Lida heeft foto's gemaakt.
Daarna de boot nog verder geschrobd en de anti slip op het dek verder schoongemaakt.
Lekker aanboord gegeten en de avond viel.

Woensdag 20 juni. 40,3 mijl afgelegd.
We kregen s'morgens vroeg van Bob een telefoontje of wij bereid waren een zeekaart voor hun te kopen. Dat kwam goed uit ook wij wilden een paar extra kaarten kopen want op de ipad geïnstalleerde kaarten waren van slechte kwaliteit. Eerst kaarten gekocht daarna boodschappen gedaan en om 10.15 uur gingen de trossen los richting Okarshamn.

34 meter hoog we passen er net onderdoor

In het begin was het mooi weer en de korte broek ging aan en de trui uit. Echter later kwam de bewolking opzetten werd het fris en ging alles weer uit en warme kleren weer aan.
De snelheid van de Enya zat er weer goed in. Op een gegeven moment stand de teller op 8,3 knoop.
Hij zoefde erover. Halverwege viel de wind echter even weg en ging de motor aan. Dat was van korte duur de wind kwam weer en zo ook de snelheid. We kwamen om 17.00 uur aan en we werden welkom geheten door Bob en Willy Klupper.
Zo lagen we in Zweden in het plaatsje Okarshamn naast mijn vorige boot. Toen zag ik hoe het verschil was 8,20 meter en nu 11,20 meter.
We hebben een heerlijke avond gehad met eten en wijn.

Donderdag 21 juni.
Het weer was grauw en af en toe regen. Bob en Willy zijn weg gevaren wilden na vijf dagen wel een andere plek zien. Wij zijn gebleven Lida twee tal wassen gedraaid en we zijn het naburig winkelcentrum in geweest en de nodigde boodschappen gedaan.

een dreigende donkere lucht

Daarna wat gelezen geborreld en gepraat over alles en nog wat.
Tijdens een heftige bui kwamen er een Deens schip die hebben we geholpen met aanleggen.
We hebben ze welkom geheten. Wat mij opviel dat het watertemperatuur onder de Enya slecht 11,4 graden Celsius was. Vandaar dat het buiten zo koud/fris buiten aan voelt.
We hebben besloten dat Stockholm niet bezocht wordt. Lida vond het jammer maar ik wil graag in september weer thuis zijn omdat het weer dan kouder en slechter wordt. Wouter kon het ook niet bezetten om aankomend weekend naar ons toe te komen. Die komt in nu augustus aan boord maar dan in Kopenhagen. Het werdt kouder aan boord en we hebben de kachel aangezet.De avond viel.

Vrijdag 22 juni. 10,4 mijl
Het weer was wisselvallig harde tot stormachtige wind. Later zwakte de wind af en hebben besloten naar het dorpje Figeholm te varen om daar het midzomerdag te vieren. Het is een Zweedse traditie en we willen dat dan ook meemaken. We hebben de tocht alleen op de genua gemaakt omdat het maar een kleine stukje varen was. Onderweg trok de wind toch weer behoorlijk aan tot 28 knopen wind en op dat moment zaten we dus tussen de rotsen te varen. Aangekomen in Figeholm zagen we een mooi plekje. We werden welkom geheten. Eenmaal aangelegd gingen we aan wal en zagen we de dames met bloementjes kransen op hun hoofd er werd gezongen en gedanst. Maar om 16.00 uur was het feest over de tafels werden in elkaar gevouwen en iedereen keerde huiswaarts. De havenmeester kwam langs of we al betaald hadden. Dat nog niet. Bob en Willy wederom ontmoet en hebben na het eten nog een gezamenlijk bakkie gedaan. Daarna weer aan boord en we hebben nog even met Kim face time gedaan.

Zaterdag 23 juni. 16 mijl
We zijn vertrokken en met een rustig gangetje op de motor door de fjorden gevaren. Het is een mooi gezicht al die rotsblokken die boven water en soms niet steken. Maar er zijn route's aangemaakt die weer op de kaart staan.en die kan je gemakkelijk volgen.

Ook de betonning die zijn zeer duidelijk.Uiteindelijk kwamen we met een aantal uren op onze ankerplaats aan. Het werd steeds frisser onderweg van korte broek en blouse naar lange broek met trui en jas aan..