Zondag 17 juni.
De weersverwachting was kans op regen
en onweersbuien de wind was al heftig aanwezig. Het heeft ook
s'nachts en s'morgens wat geregend. S'middags knapte het weer op.
Tja we hebben nu tijd dus gaan we
Karlskrona bekijken.
S'morgens eerst wat gelezen gewassen en
s'middags eerst boodschappen gedaan en daarna de stad in. Het viel op
het de vele aanwezig struiken bomen en bloemperken. Dit in
tegenstelling van de andere dorpjes die wij in Zweden hebben gezien.
Kerk bezocht Lida heeft wat foto's gemaakt van de stad en kerk.
Daarna ijsje gegeten wat klusjes gedaan op de boot.
We hebben het voorjaar met de boot echt
gemist er komen nog steeds kleine probleempjes om de hoek kijken die
je normaal in het voorjaar oplost. Ook rugtassen vergeten maar die
worden waarschijnlijk door oudste zoon, Wouter, meegenomen als wij in
Stockholm liggen.
Laat in de middag kwam er een huur
zeiljacht naast ons liggen met een Poolse vlag achterop.
Het duurde niet lang toen stond de
douane op hun voordek. Alles werdt gecontroleerd een douane bleef in
de kajuit ingang staan terwijl zijn collega in de kajuit zat alle
papieren te controleren.
Ook een boot uit Litauen kreeg bezoek
maar de schipper was niet aanwezig. Nu zijn wij aan de beurt zei
Lida. Laat ze maar komen zei ik heb alle documenten bijgewerkt en
zitten in een map.
Maar ze liepen weer verder dus wij
waren niet …...
Daarna wat gegeten diesel getankt Lida
aan het macramé. Dit keer een vlinder gemaakt. De avond viel.
Maandag 18 juni. 58 mijl gevaren
gemiddeld 6 mijl/uur
We zijn vertrokken om 8.40 uur met een
matige wind uit het zuid westen. Alles klaar gezet voor de lange dag.
Water getankt en nog snelle even een douch. Daarna gingen de trossen
los. Een maal op het vaarwater liep de Stena line ons weer achterop.
Ging dit keer rustiger weinig golf slag.
Eenmaal vlak voor open zee gingen de
zeilen omhoog en ging het als de brandweer. Eny had er zin in dus we
vlogen vooruit. Eenmaal de punt bij UTLANGAN gerond ging en riching
noordoosten langs het eiland Oland. Het waaide stevig en ging wederom
hard. Halverwege de genua weg gehaald die bracht geen snelheid meer.
Toen schoot plotseling de lijn los van de rolfok. Gelukkig zat de
genua uit de wind achter het grootzeil en zo kon ik gemakkelijk de
genua op rollen de lijn opnieuw bevestigen. We besloten onderweg door
te varen naar het plaatsje Kalmar. Hier een plaatstje voor de nacht
gezocht. Na het eten een ommetje gemaakt en een glaasje wijn
gedronken toen gingen de luiken dicht.
Dinsdag 19 juni.
Het was weer een mooie dag maar de
harde wind heeft ons doen besluiten om te blijven liggen. Rond
gewandeld in de stad Kalmar. Bij glasblazerij geweest en prachtige
glas geblazen voorwerpen gezien. We hebben als aandenken een mooi
lampje gekocht.
Heerlijk lunch gehad bij een hotel
Kott. Rond gewandeld en Lida heeft foto's gemaakt.
Daarna de boot nog verder geschrobd en
de anti slip op het dek verder schoongemaakt.
Lekker aanboord gegeten en de avond
viel.
Woensdag 20 juni. 40,3 mijl afgelegd.
We kregen s'morgens vroeg van Bob een
telefoontje of wij bereid waren een zeekaart voor hun te kopen. Dat
kwam goed uit ook wij wilden een paar extra kaarten kopen want op de
ipad geïnstalleerde kaarten waren van slechte kwaliteit. Eerst
kaarten gekocht daarna boodschappen gedaan en om 10.15 uur gingen de
trossen los richting Okarshamn.
34 meter hoog we passen er net onderdoor |
In het begin was het mooi weer en de
korte broek ging aan en de trui uit. Echter later kwam de bewolking
opzetten werd het fris en ging alles weer uit en warme kleren weer
aan.
De snelheid van de Enya zat er weer
goed in. Op een gegeven moment stand de teller op 8,3 knoop.
Hij zoefde erover. Halverwege viel de
wind echter even weg en ging de motor aan. Dat was van korte duur de
wind kwam weer en zo ook de snelheid. We kwamen om 17.00 uur aan en
we werden welkom geheten door Bob en Willy Klupper.
Zo lagen we in Zweden in het plaatsje
Okarshamn naast mijn vorige boot. Toen zag ik hoe het verschil was
8,20 meter en nu 11,20 meter.
We hebben een heerlijke avond gehad met
eten en wijn.
Donderdag 21 juni.
Het weer was grauw en af en toe regen.
Bob en Willy zijn weg gevaren wilden na vijf dagen wel een andere
plek zien. Wij zijn gebleven Lida twee tal wassen gedraaid en we zijn
het naburig winkelcentrum in geweest en de nodigde boodschappen
gedaan.
een dreigende donkere lucht |
Daarna wat gelezen geborreld en gepraat
over alles en nog wat.
Tijdens een heftige bui kwamen er een
Deens schip die hebben we geholpen met aanleggen.
We hebben ze welkom geheten. Wat mij
opviel dat het watertemperatuur onder de Enya slecht 11,4 graden
Celsius was. Vandaar dat het buiten zo koud/fris buiten aan voelt.
We hebben besloten dat Stockholm niet
bezocht wordt. Lida vond het jammer maar ik wil graag in september
weer thuis zijn omdat het weer dan kouder en slechter wordt. Wouter
kon het ook niet bezetten om aankomend weekend naar ons toe te komen.
Die komt in nu augustus aan boord maar dan in Kopenhagen. Het werdt
kouder aan boord en we hebben de kachel aangezet.De avond viel.
Vrijdag 22 juni. 10,4 mijl
Het weer was wisselvallig harde tot
stormachtige wind. Later zwakte de wind af en hebben besloten naar
het dorpje Figeholm te varen om daar het midzomerdag te vieren. Het
is een Zweedse traditie en we willen dat dan ook meemaken. We hebben
de tocht alleen op de genua gemaakt omdat het maar een kleine stukje
varen was. Onderweg trok de wind toch weer behoorlijk aan tot 28
knopen wind en op dat moment zaten we dus tussen de rotsen te varen.
Aangekomen in Figeholm zagen we een mooi plekje. We werden welkom
geheten. Eenmaal aangelegd gingen we aan wal en zagen we de dames met
bloementjes kransen op hun hoofd er werd gezongen en gedanst. Maar
om 16.00 uur was het feest over de tafels werden in elkaar gevouwen
en iedereen keerde huiswaarts. De havenmeester kwam langs of we al
betaald hadden. Dat nog niet. Bob en Willy wederom ontmoet en hebben
na het eten nog een gezamenlijk bakkie gedaan. Daarna weer aan boord
en we hebben nog even met Kim face time gedaan.
Zaterdag 23 juni. 16 mijl
We zijn vertrokken en met een rustig
gangetje op de motor door de fjorden gevaren. Het is een mooi gezicht
al die rotsblokken die boven water en soms niet steken. Maar er zijn
route's aangemaakt die weer op de kaart staan.en die kan je
gemakkelijk volgen.
Ook de betonning die zijn zeer
duidelijk.Uiteindelijk kwamen we met een aantal uren op onze
ankerplaats aan. Het werd steeds frisser onderweg van korte broek en
blouse naar lange broek met trui en jas aan..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten