1e week van onze reis naar Zweden

zaterdag 2 juni.
De auto volgeladen het huis schoon achter gelaten vertrekken wij richting de Enya.
Het huis word af en toe bewoond door kennissen en familie.
Bij de Enya aangekomen worden alle boodschappen en kleren etc. in de Enya weg gewerkt.
De auto leeg weg gezet. Ook hebben we de nodige inentingen gehad vanwege de agressieve teek die in Zweden zit.
Loop van de middag weg gevaren naar de buitenhaven van Lauwersoog.

Probeerde de sluis op te roepen maar de buiten marifoon deed het niet. Wel in de winter draden en kabels weg gewerkt maar niet getest. Zo waren er nog een paar dingen niet uit geprobeerd dit had te maken met het te late te waterlating van de Enya. Op de wal ga je dit niet testen.

Eenmaal in de sluis deed de Enya boem tegen de sluismuur. We hadden een stootwil verloren die lag nu op het Lauwersmeer te dopperen.  Helaas het is niet anders. Gelukkig hadden we van mijn collega Geert Zoutman scooterbandjes gekregen Lida heeft daar weer een hoes omheen gemaakt bedoelt voor het Götacanal echter een daarvan kwam nu mooi van pas. Eenmaal door de sluis een plekje gezocht in de buitenhaven. Daarna hebben we bij restaurant schierzicht een hapje gegeten.

Zondag 3 juni
Vroeg opgestaan en ruim 2 1/2 uur voor laagwater vertrokken.
Het ging eerst op de motor vanwege tegenwind. eenmaal bij Engelsmanplaat konden de zeilen omhoog en we maakten snelheid. Eenmaal boven Rottum viel de wind weg en ging de motor weer aan. Dit bleef zo tot we vast gemaakt hadden in Nordeney. Wel prachtig weer maar helaas niet kunnen zeilen.
Wat geborreld en gesproken met groepje zeilers die ook zijn vertrokken uit Lauwersoog.

Maandag 4 juni
Wederom om vijf uur op en vertrokken naar de Elbe. Ook hier in begin gezeilt daarna was de wind wederom weg. Dus ook nu ging de motor weer aan en we waren net Nordeney net gepasseerd.
Er lagen weer vele vrachtschepen op de reden bij de Weser. Lijkt mij voor de bemanning een vervelende tijd. We waren op tijd bij de Elbe en de stroom nam ons mee en we hadden een grondsnelheid van af en toe 9 knopen. Het schoot lekker op en het ging zo hard dat we besloten door te varen naar Brunsbuttel. We hadden geluk want de sluis stond open voor de pleziervaart er lag al een coaster in maar we konden er makkelijk bij. En lagen we mooi in de sluis eenmaal door de sluis hebben we overnacht in Brunsbuttel een klein haventje direct na de sluis. Heb hier nog speciale  herinneringen aan. Douane perikelen. We ontdekten veel water onderin de boot waar komt dat vandaag? Geproefd het was zoet. Zucht. Bleek dat de buiten douch aan de binnenkant lekte slangen klem aangedraaid en het probleem was over.

Dinsdag 5 jun.
Mijn oudste zoon Thomas is jarig, 34 jaar,  ff een berichtje gestuurd en had een kaart al op de bus laten doen door Greatz.
Om 9.00 uur vertrokken en door gevaren naar het anker gebied Flumendesee. Tot onze verbazing waren er palen ingeslagen waar volgens de afbeelding je tussen kon liggen. We hadden geen idee welke boten ze bedoelden de ruimt er tussen was zo klein dat.......iets bedacht achter het bereau.
We lieten het anker zakken en hadden een mooi plekje voor de nacht.
Heb wat gezwommen en de nieuwe schroef onderwater bekeken.

Woensdag 6 juni.
Eerst wat gezwommen gegeten het anker gelicht en richting Kiel waar wij door de sluis moesten om op de Oostzee te komen. Eenmaal aangekomen stond het witte licht brandde dus we konden opstomen. Echter een moment laten op rood daarna weer op wit ze hadden ons toch nog gezien?
Vlot door de sluis richting Laboe waar wij diesel hebben getankt. Daarna de zeilen gehesen en zeilen maar. We werden overvallen door de zeer harde wind we waren hier niet op voor bereid en besloten terug te gaan naar de sportvereniging Kiel. Hier hebben we vaker gelegen en hebben een goede ervaring met deze haven. Boodschappen gedaan en lekker gegeten. Sofie, de kat, later ontsnapt en toch maar weer mee.

Donderdag 7 juni.
Opgestaan en vertrokken naar.....
We kwamen met de wind uit op  Bagenkop. De Enya ging als de Brandweer oei wat ging hard en mooi :-). Het was nu wel duidelijk dat de (dure ) schroef een positieve werking had op de snelheid.
Eenmaal aangekomen een plekje gezocht voor de nacht. Lida heeft nog zonsondergang foto's gemaakt met haar speciale glazen bol.

ondergaande zon gefotografeerd door Lida

Vrijdag 8 juni.
Het plan was Gedser. In het begin ging het geweldig echter later viel de wind. Dus ging de motor weer aan. Na een poosje wakkerde de wind toch weer aan echter recht op de kop. Daarna geprobeert te zeilen maar dat gaf weinig solaas. Op de motor verder en zo kwamen we om half acht aan in Gedser. zoeken naar een plekje voor de nacht?.

de bijna lege haven van Gedser

Zaterdag 9 juni.
We besloten te bijven omdat we naar het Noord Oosten willen maar de wind kwam uit het ....
De wind zal de volgende dag gunstiger zijn.
het was wederom warm.

De boot schoongemaakt de marifoon gerepareerd en s'avonds gebarbecued op onze COBB.

1. Behouden vaart en een prettige vakantie toegewenst van de Antje C vanaf het IJsselmeer.