2e week reis naar Zweden

-->
Zaterdag 9 juni
Rustdag we lagen in Gedser de wind is Noord Oost en we moeten naar het Noord Oosten.
We hebben hier in het verleden ook met dezelfde omstandigheden gelegen en toen besloten we na een paar dagen we gaan de andere kant uit. Maar nu wisten dat de wind zou draaien.
Dus een mooi mement om de COBB uit te proberen. Stokbroodjes en varkenshaas gehuld in spek het smaakte lekker. Wat gewandelt Lida heeft wat foto's gemaakt.

Zondag 10 juni.
We konden met een mooi windje naar Klintholm te varen. 50 mijl.
We moesten wel kruisen aangezien de wind uit het O N O kwam. Het schoot niet echt op omdat de wind ging liggen en draaide dus de motor maar weer aan. Daarna kwam de wind uit het N W rap de zeilen omhoog en zeilen maar. Dit was van korte duur. We hadden er genoeg van de motor ging aan en bleef aan. We besloten om naar het plaatsje HesNaes te varen een piepklein haventje. Er was plek zat we waren de enige plus een paar verlaten vissersboten. Tot onze grote vreugde kwam de havenmeester langs in originele outfit. Pet op leren geldtas kon hem wel kussen zo mooi vondt ik dat. Overal zijn betaalautomaten maar hier kwam hij persoonlijk langs. Vertelde dat de oude visser haven vergaande glorie is. Er is nog een visser de rest is weg er is weinig vis meer in de Oostzee.

haventje van Hesnaes

Maandag 11 juni.
De wind was hard tot stormachtig dus we besloten te blijven liggen. Er waren nog drie andere jachten binnen gekomen ook die bleven liggen. S'morgens het dek maar eens onderhanden genomen want het was er nog steeds niet van gekomen om dit te doen. Na afloop zag het er stukken beter uit. Daarna de was gepakt en de gladde delen in de was gezet.
S'middags hebben de de fietsen gepakt. Eindje gaan fietsen. Het werd een stevige trap vanwege de wind en glooiingen in het landschap. Verder was er weinig te beleven geen winkels oid. De tuinen lagen er verwaarloost bij. In het plaatsje Astrup was een begraafplaats en die lag er keurig bij.

begraafplaats van Astrup
Dinsdag 12 juni
Zijn we vertrokken naar Klintholm. Alleen de genua uitgerold blies de wind ons met een mooi vaartje er naar toe. We werden door een Duitse dame vriendelijk geholpen bij het aanleggen. Wat boodschappen gedaan en rond gewandeld.

Sofie aan het spelen met een veertje

Woensdag 13 juniZijn we om 8.15 uur vertrokken richting Y-stad. Het motregende wat dus de zeilpakken werden aangetrokken Het werd een lange tocht naar Zweden.

In het begin op de motor later trok de wind aan het hadden een lekker vaartje. Er stond een vervelende golfslag schuin van achter af en toe leek het wel als we in een cakewals zaten. Maar het was prachtig weer dus we klagen niet. Een tanker passeerde ons met op de boeg een haaienbek geschilderd. Op de ais kwam hij dichtbij toch maar even gaan bij liggen. Hij passeerde ons ruimschoots en we konden verder. De zeilpakken konden uit want de zon scheen dus …..Om 14.00uur kregen we een sms welkom in Zweden. De Deense gastenvlag ging naar beneden en de Zweedse omhoog. Even later verdween de wind motor maar aan. Even later begon het te waaien en gingen we op zeil weer verder echter we zagen voor ons een enorme onweersbui boven Y-stad liggen met veel bliksem. Ik trok mijn pak maar weer aan Lida bleef binnen. Zal wel meevallen. Des te dichter we bij de kust aankwamen hoe harder het begon te regenenen. Dure laarzen gekocht maar moet je ze wel aantrekken. Drijfnat kwamen we aan. Lida had van te voren eten gemaakt dus ff warm maken en klaar.

Donderdag 14 juni
We bleven in de haven en hebben het stadje bezocht. Een kerk met veel historie bekeken. Brood en groente gekocht.

Vrijdag 15 juni.
Zijn we vertrokken richting..... uiteindelijk kwamen we aan in Simrishamn.
We wilden naar Ahus maar ter hoogte van Simrishamn begon de wind vreemd te draaien wolken boven ons vertrouwden we niet dus toch maar naar binnen.
We kwamen naast een van oorsprong Nederlander te liggen die was hier 40 jaar geleden naar toe geƫmigreerd. Hij kon nog aardig Nederlands. Even wat wetenswaardigheden uitgewisseld. Stadje ingewandeld en wat boodschappen gedaan..

Zaterdag 16 juni.
Zijn we om 8.45uur vertrokken eerst op de motor maar na een uur begon het te waaien en gingen de zeilen omhoog. Onderweg kwam ons een Deen tegemoet.
Na een hele dag heerlijk gezeilt te hebben kwamen we aan in de wateren van Karlskrona. Bij de ingang liep ons de StenaLine op ons in.
Het veroorzaakte een enorme golven waardoor de ipad van Lida beschadigde. Rustig varen naar de StadsMarine haven hadden we een mooi plekje voor de nacht.