Zondag 8 Juli. 11 mijl Het weer; “Bloedheet”
We hebben Bob en Willy uitgezwaaid die hadden de behoefte om naar huis te gaan.Wij hadden andere plannen. Eerst naar de vuilwatertank afzuiging daarna naar het Vättern meer door naar Vadstana. Daar is een groot vesting bolwerk die is gemaakt om de Denen van zich af te slaan. Het is gemaakt in de middeleeuwen.
We hebben een bezoek gebracht hieraan en we waren onder indruk van dit immense gebouw. Ook de video die daar werd vertoond gaf aan dat het nu bestaande gebouw een andere invulling heeft maar het alles is nog in originele stijl en word zo behouden. S'avonds nog op een bankje gezeten aan het meer in de hoop op een mooie zonsondergang. Maar helaas de wolken trokken de hemel dicht en we zijn ook maar naar bed gegaan.
We hebben een bezoek gebracht hieraan en we waren onder indruk van dit immense gebouw. Ook de video die daar werd vertoond gaf aan dat het nu bestaande gebouw een andere invulling heeft maar het alles is nog in originele stijl en word zo behouden. S'avonds nog op een bankje gezeten aan het meer in de hoop op een mooie zonsondergang. Maar helaas de wolken trokken de hemel dicht en we zijn ook maar naar bed gegaan.
maandag 9 juli 18,5 mijl
We besloten een mooie ankerplaats op te
zoeken echter de wind dwong ons iets lager van het meer dan van het
noorden. Maar het werd een zeer mooie plek. Onderweg er naar toe
begon de diepte meter raar te doen steeds dezelfde diepte werd
weergeven en op een gegeven moment alleen maar
-- -- -- . Heb alles gereset het was
duidelijk dieper als 100 meter meet hij het niet meer buiten zijn
bereik. Diep zat. Dichter aan de kust begon hij weer getallen weer te
geven.
Eenmaal aangekomen op de ankerplek was
hij nog mooier dan ik had verwacht. Het water was glashelder liet een
witte wasknijper vallen die zagen we op de bodem van 6,5 meter diep
liggen.
Later vertelde een zweed ons dat het
water zo zuiver is dat kan je drinken.
S'avonds hebben we de Cobb aangezet en
heerlijk gesmuld en ik heb gezwommen.
Dinsdag 10 juli
Michiel is jarig en hebben s'morgens
met hem gebeld.
Richting Hjo daar willen we een auto
huren en even het binnenland in. Echter de wind viel weg het zou vier
uur duren voor we in Hjo waren en dat op de motor dat we besloten
naar weer naar het Gõta
kanal te varen eerst naar het plaatsje Karlsberg. Helaas was er geen
plek meer bij het service punt van het Göta
kanal. Dus om de hoek tegen over een restaurant en skate baan.
Woensdag
11 juli
De
volgende ochtend was er een mooi plekje vrij bij het service punt en
zijn daar gaan liggen. Boodschappen gedaan en gekeken naar
bijzonderheden.
Donderdag
12 juli.
We
gaan verder eerst de vuilwatertank leeg en de watertanks gevuld.
We voeren over verschillende meertjes en wateren en naast de geul
moest je niet komen want de rotsen zaten soms vlak onderwater. En
bereikten wij het plaatsje Forsvik. Er was nog een plekje vrij in de
sluis maar deze sluis was uit de rotsen gehakt met de nodig
uitstekende stenen. Dat zagen wij niet zitten en besloten te wachten.
Lida liep nog even naar het winkeltje en kocht daar een steen met het
hoogste punt Göta kanal ingegraveerd. Eenmaal in de sluis bleek deze
toch wel smal en ruw te zijn.
Na de sluis stukje kanaal het was
sprookjes achtig zo mooi. Eenmaal op de Vatten aangekomen zochten we
een plekje voor de nacht en Lida wilde de ondergaande/ opgaande zon
fotograveren.
restanten zijn er nog van tijdens de aanleg van het Gota kanal |
Vrijdag 13 juli
Lida was vroeg uit de veren 20 voor
vier.
foto volgt
foto volgt
In de loop van de dag hebben we het
anker gelicht en zijn naar de andere kant van het meer gevaren voor
een mooi ankerplekje. Het was weer heel heet en een dekbed overtrek
diende als zonnen tent.
Tegen de avond de Cobb aangezet en
genoten van een zwoele avond met lekker eten. Als sluitstuk een mooie
zonsondergang. De rode gloed aan de horizon schoof heel langzaam naar
het oosten waar de zon weer opkwam. Slechte nacht gehad er was weer
eens een vlieg die niet te doden was.
Zaterdag 14 juli.
In de ochtend vertrokken en tot mijn
verbazing zag ik een hertje zwemmen. Foto.
En zo kwamen we bij de eerste sluis en
we beseften ons dat de terug reis was begonnen. De dame die de sluis
bediende, met de hand, wees mij erop dat in Zweden wel gebruikelijk
is als het rode licht gedoofd is en groen verschijnt dan pas door
varen. Oké.
Eenmaal door dit smalle kanaaltje
kwamen wij weer prachtige plaatjes tegen. Wat een mooie natuurschoon.
Een aantal bruggen schoven opzij voor ons heel bijzonder.
Uiteindelijk kwamen we aan in Töreboda.
Waar een rommelmarkt was lida is wezen kijken kwam snel terug, had
nog nooit zoveel roest bij elkaar gezien.
Ze
zag drie geweitjes liggen mooi voor haar macrame daar wilden ze 200
kr voor hebben waarop lida zei, Don't let me laugh. Lida ze kunnen
wel denken die buitenlander kan je wel voor de gek houden dus niet.
Zondag
15 juli
Vol
goede moed verlieten wij onze havenplaats en langzaam schoof de Enya
door het natuurschoon.
Al
vrij snel diende de eerste rij sluizen zich aan dit wordt een dag met
veel sluizen.
Het
eerste rijtje van drie ging goed was wel even wennen nu naar beneden
maar het ging goed.
Op
naar het tweede rijtje sluizen.
Het
ging helemaal mis, we lagen goed en wel in de sluis en ik was aan
boord Lida op de wal gebleven om de landvasten later mee te nemen. We
zakten en zakten de dieptemeter ging te keer maar dat is normaal.
Uiteindelijk gaf hij 1,1 meter aan.
De andere deuren gingen open en
wilde weg varen maar het roer zat vast en zag tot mijn schrik de Enya
helemaal scheef liggen. We lagen op de bodem van de sluis. Kreeg
toen pas door de ernst van de situatie. De sluis bediende ook en
zetten rap een schuif open die zich in de sluisdeur bevondt de de
openstaande deur dicht. Het water wat daar uitkwam spoot met geweld
de achter in de kuip en kajuit waar ook mijn iphone hing en Lida haar
dure foto kamera.
Een tel later was de klep weer bijna dicht en ging
de Enya langzaam omhoog.
Een motorboot voor ons kon er wel uit maar
een ander zeiljacht voor ons lag niet die lag ook helemaal scheef.
Eenmaal omhoog door naar de andere sluis en daarna naar een steiger
waar de schade formulieren werden ingevuld en getekend. Inmiddels was
er versterking gekomen van de organisatie en boden hun excuses aan.
Vlot weer los gegooid want de volgende sluizen wachten op ons. De
grap was er een beetje van af deze dag. We hebben in Slotorp
aangelegd en gingen uiteten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten