Maandag 23 juli
Na een paar jerrycan's diesel hebben
gehaald probeerden ik de motor te starten maar helaas. Ik verdenk dat
de hoofdschakelaar die ik net heb vervangen voor een zwaarder model
meer amperes de boosdoener is. Telkens als ik de motor uit zet en
vervolgens de spanning van de motor afhaal dmv de hoofdschakelaar
komen bij het starten de problemen. Kreeg hem aan de praat en heb
besloten eraf te blijven en eenmaal in de thuishaven, Lunegat, er naar te gaan
kijken. We voeren met rustig snelheid door de rotspartijen heen en
genoten van de schoonheid van de natuur. De zweden daar in tegen
gingen met hun grote motor vermogen en boten met grote snelheid langs
ons heen wat enig gemopper tot resultaat gaf. Eenmaal op open water
hebben we heerlijk gezeild en na drie uren varen kwamen we bij een
kleine haven aan. Dalbersaa Gasthamn. Durfde niet voor anker te gaan
vanwege de start problemen. Heb de firma ABMA Sneek nog gebeld, die heeft
de motor ingebouwd maar kreeg als antwoord kan van alles wezen. Kijk
de bedrading maar even na. Daar schoot ik maar weinig mee op. Eenmaal
aangekomen vroeg Lida netjes op haar beste Engels of wij langs zij
mochten liggen. Kreeg op plat Gronings antwoord terug, is goud wicht.
Waren dezelfde Groningers die wij in een eerdere haven aantroffen.
Dinsdag 24 juli.
Onze buren willen graag om 9.00 uur
vertrekken en wij ook dus dat treft. Even voor negen gingen de
trossen los en varen richting het zuiden richting het Trolhattan
kanaal. En zo verlieten wij het laatste grote meer die wij in zweden
hebben bezocht. We passeerden de Gropbron brug die was slechts 17,5
meter hoog. Wij 16,50 meter. Omhoog kijken daar heb je weinig mee je
ziet de hoogte niet. Hierna nog een spoorbrug en een brug van vijf
meter hoog daar moesten wij op wachten. Eenmaal deze gepasseerd te
hebben kwamen we in het Trothattan kanal. Door naar de eerste sluis
waar we wel acht meter naar beneden gingen.
Daarna kwamen wij in een soort rivier terecht en passeerden de laatste brug voor vandaag en kwamen in een klein haventje Spikon te liggen waarbij het aanmeren niet goed ging. Mijn achterhaak miste de mooring had dus geen hou vast achter en daardoor kwamen we bijna in aanvaring met een al vast liggende boot. Lida greep in en kwam uit eindelijk op de wal ook dat ging bijna mis. Er kwamen toen kracht termen los die ik maar niet opschrijf. Eenmaal vast nog alles even doorgenomen en de rust was weer terug gekeerd aanboord. We hebben gelijk voor twee nachten betaald en een ijsje gegeten.
Daarna kwamen wij in een soort rivier terecht en passeerden de laatste brug voor vandaag en kwamen in een klein haventje Spikon te liggen waarbij het aanmeren niet goed ging. Mijn achterhaak miste de mooring had dus geen hou vast achter en daardoor kwamen we bijna in aanvaring met een al vast liggende boot. Lida greep in en kwam uit eindelijk op de wal ook dat ging bijna mis. Er kwamen toen kracht termen los die ik maar niet opschrijf. Eenmaal vast nog alles even doorgenomen en de rust was weer terug gekeerd aanboord. We hebben gelijk voor twee nachten betaald en een ijsje gegeten.
Woensdag 25 juli
Lida heeft de was nog even gedaan omdat
dit de laatste haven is waar dat nog kan. Proviand
De stuwmeren zorgen nu voor de stroom
voorziening maar eens per dag laten ze zien hoe het vroeger stroomde.
Dus om 15.00 uur gingen de schuiven open en het water zocht een weg
naar beneden. Het was een enorme spektakel van water geweld. Het
stond vol van mensen die gingen kijken. Eenmaal terug nog een ijsje
gegeten en de was afgehandeld.
Donderdag 26 juli.
We hebben eerst nog wat proviand
ingeslagen en daarna de trossen los gegooid. Richting de eerste brug
kwam er een grote motorboot aan en die drong zonder blikken of blozen
voor ons en de andere schepen. Dat maakte een Deense schipper zo boos
maar ik hand gebaarde naar hem dat en niets hielp. De arrogantie was
enorm van de motorboot. Laat maar gaan. Maken we geen brokken. Later
bleek dat dit in Zweden geen gewoonte is bij ons in Nederland laten
we grote schepen wel voor.
Uiteindelijk kwamen we in de drie
trapsluis aan. Met iedere keer 8 meter naar beneden. De houvast voor
watersport schepen was slecht te noemen deze mening werden door vele
watersporters die ik erop aansprak gedeeld. Voor grote vrachtschepen
geen probleem maar het gros wat er door vaart zijn watersporters. Ook
de botheid van het sluispersoneel was groot. Dit in tegenstelling van
het Göta kanal.
Uiteindelijk waren we 24 meter gezakt en later nog twee sluizen van ieders weer 8 meter totaal voor deze dag veertig meter. We kwamen aan bij een vesting uit de middeleeuwen en een vriendelijke Deen bood ons een ligplaats naast hun aan.
Uiteindelijk waren we 24 meter gezakt en later nog twee sluizen van ieders weer 8 meter totaal voor deze dag veertig meter. We kwamen aan bij een vesting uit de middeleeuwen en een vriendelijke Deen bood ons een ligplaats naast hun aan.
Vrijdag 25 juli.
We bezochten eerst de oude vesting
waarbij het folteren van mensen toen ook al gebeurde. Foto's en
gereedschap lagen klaar in de strafkamer.
We ontdekten nog meer folter ruimtes en kelders. brr
We ontdekten nog meer folter ruimtes en kelders. brr
Het was een enorm bouwwerk en muren zo
dik en hoog.
Na de middag zijn we vertrokken
richting Gōtenburg.
We hoorden dat het liggeld bij de eerste haven hoog was en we
besloten daar aan te leggen boodschappen te doen en door te varen tot
we iets anders zagen. En die zagen we geen bord van hier melden o.i.d. niets. Wel was er stroom op de steiger en water verkrijgbaar en ons
afval konden we ook kwijt. Het was er wel erg wiebelig. De golven
kwamen zo de haven binnen.
Zaterdag
26 juli
We
wilden verder maar Lida gaf aan nog erg moe te zijn en dus bleven we
maar dan op een andere rustige plek in de dezelfde haven. Ook waren
er rukwinden met onweer buien voorspelt dus alles bij elkaar
genomen.......En s'middags waren de regenbuien er met onweer.
S'avonds zou er de bloedmaan te zien zijn maar helaas op het laatst
kwam hij te voorschijn toen werd hij alweer wit.
Zondag
27 juli
Rustig
de boel bij elkaar gepakt watertanks afgevuld en vertrokken. Op naar
de westkust van Zweden en sloten hierbij de tocht, Göta Kanal van
Mem tot aan Götenburg
af.
En
zo voeren we door de westkust van Zweden wat ons opviel een ander
natuur dan de oostkust van Zweden. Dat word beaamd door de inwoners
zelf ook. Aan de oostkust vele hoge bomen die vele eilandjes
begroeien en de westkust veel kale of met struikjes begroeide rotsen.
En we zeilden rustig naar onze prachtige ankerplaats waar we nog
gezwommen hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten