11e week Denemarken

-->
Maandag 6 augustus.
Wouter komt deze week vier dagen ons met een bezoekje vereren. Hij zou om 7.00 uur landen op vliegveld van Kopenhagen. Om 8.00 uur hoorden wij voetstappen op het dek en daar was Wouter.
Eerst de verhalen uitgewisseld bakje koffie erbij na de lunch een fietsje erbij gehuurd en zo hebben we Kopenhagen bezocht.

Biertje op het terras gedronken s'avonds heerlijk gegeten in het restaurant van de jachthaven “Lynetten”.

Dinsdag 7 augustus
Rustig opgestaan Wouter wilde even ontspannen na een paar hectische maanden op zijn bedrijf.
We zijn naar een andere haven gevaren waar wij vier jaar geleden ook hebben gelegen. Mooi lig je hier in een kommetje en alles is brandschoon zeer vriendelijk mensen. Eenmaal aangelegd kwamen we tot de ontdekking dat wij onze vouwfietsen hadden vergeten mee te nemen die stonden nog in de andere haven. We namen ze altijd na gebruik weer mee aanboord maar nu Wouter daar slaapt hebben we ze aan een boom op slot gezet. Gelukkig maar een kwartiertje varen van hier. We besloten ze op te halen als wij weer verder gingen we kwamen tenslotte toch langs deze haven. Dus dat werd te voet Kopenhage in maar dan van een andere kant. Later in de middag zijn Wouter en ik nog even langs oldtimers wezen kijken. Er stonden mooie exemplaren tussen.

In het restaurant aldaar hebben we een gegrilde maaltijd genuttigd heer gegeten.

Woensdag 8 augustus.
We besloten te vertrekken de vorige haven de fietsen op te halen en dan verder te varen.
Eenmaal de fietsen aan boord en kozen weer het ruime sop kwam er een zeer donkere lucht op ons af ik vertrouwde het niet en we besloten terug te varen. Eenmaal vast kwamen de havenmeester naar ons toe bood excuses aan want hij was vergeten de lig plaatst op rood te zetten zodat we er geen gebruik van konden maken. Hij bood ons een andere mooie ligplek aan. Verderop liggen enorme cruise schepen met daar op oa Chinese en Japanse toeristen.

allemaal kijken en foto's maken van de little Mermaid

Tot onze verbazing klommen deze mensen gewoon bij ons aan boord en bij de buren om vervolgens foto's van hun te laten maken. We maakte duidelijk dat niet de bedoeling is en boos gingen zij weer van de boot af. Met name de chinezen deden die bij herhaling. Lida was zo geïrriteerd hierdoor dat zij begon de chinezen op foto te zetten. Daar werden zij dan weer kwaad om. Ze vonden het wel normaal als zij bij ons aan boord of aan de boot zaten en vervolgens van de boot en ons foto's te maken. Echte heel brutaal.

Donderdag 9 augustus.
Het weer was prachtig mooi weer om naar Dragor te varen. Daar kon Wouter op de bus stappen en naar het vliegveld te gaan. De tocht verliep vlotjes en we vonden een mooi plekje in de oude binnenhaven. Eenmaal vast gelegd kwam er een motorboot langszij en vroeg of het bordje ook op rood stond nee zeiden we op groen anders waren we er niet in gevaren. Weldra stond wederom de havenmeester bij ons met het verzoek een andere box te nemen. Ook hij bood zijn excuses aan en kregen een mooie plek er voor terug.
Dragor is een mooi oud visser plaatsje met leuke winkeltjes.

Ijsjes gegeten en geïnformeerd hoe laat Wouter zijn bus vertrekt. We hebben een lekkere makreel gekocht en deze op toast op gegeten. S'middags Wouter naar de bus gebracht afscheid genomen.
S'avonds zou er slecht weer komen en die was er. Heftige onweersbuien en heel veel regen ruk winden. Wij lagen veilig vast in de haven.

Vrijdag 10 augustus
Geen weer om uit te varen. Er was een een havenfeest in Dragor met live muziek kermis attracties vette happen en drank. Daar hebben wij heerlijk gegeten op een terras met een leuk gesprek gehad met een Deens echtpaar.

Zaterdag 11 augustus
Het was slecht weer en we besloten ook vanwege de verkeerde wind richt, hij kwam uit het zuiden, om niet uit te varen wij moeten immers naar het zuiden. We hebben een bezoek gebracht aan een oud fort die gebouwd is in de 19e eeuw. Met zowaar zware kanonnen er op ter bescherming van de eventuele vijand uit het Oosten. Volgens een Deen is er nooit een schot gelost. De kanonnen zijn er af gehaald en de Duitsers hebben tijdens de tweede wereld oorlog hem gebruikt als uitkijkpost. Er is nu een hotel in gebouwd.

het oude aan de buitenkant vervallen fort
Het oude fort vanaf het water te zien

Ook was er een ganzen hoeder waar Lida veel foto's van heeft gemaakt.

Verder op was een zwemsteiger gemaakt waar veel mensen gebruik van maken. Terug op het plein werd er gezongen veel plezier gemaakt. Wij hebben nog een makreel gekocht voor als we weer gaan varen onderweg.

Zondag 12 augustus.
De windrichting, nu west, was goed wel veel windkracht. Toch vertrokken en eenmaal op het open water, Koge Bugt, waren de golven hoger opgebouwd dan ik had verwacht. Maar de Enya had er zin in en zij ging als de brandweer door het water. Vele golven spoelden over het dek en helaas niet voorzien werd ons dekbed nat want het vluchtluik boven de slaap ruimte lekt een beetje bij de afdicht rubber.

Eenmaal Koge Bugt over gestoken trok de windkracht nog verder aan en vond Lida het niet leuk meer. Even terug gevaren naar een wind schuw plekje groot zeil neer gehaald besloten we alleen op de genua verder te gaan. Vele andere schepen gingen wel naar binnen. Uiteindelijk werd het een mooi tochtje al slingerend door de geultjes, via de Bǿgestrǿm kwamen we uiteindelijk aan in het plaatsje Kalvehave. Hier was een wasmachine en weldra zat ons bedden goed hierin en was het s'avonds zout vrij en lekker schoon weer terug gelegd.