Enya is weer op reis 8e week

Maandag 24 Juli bewolkt later harde wind plensbuien                                                                                     10.15 uur vertrokken WSV de Arne aan het Veerse meer. Geprobeerd te zeilen maar  de wind viel weg omdat er hoge bomen rond het meer staan.Dus af en toe de motor aan en rustig tuffend over het Veerse meer. Onderweg diesel getankt door gevaren naar de sluis. Daar stond inmiddels een stevige wind. We werden met kracht tegen de wachtsteiger aan gedrukt. Achter ons kwam een echtpaar te liggen met een zware boot. De sluislichten sprongen op groen en we konden weg. Boegschroef haalde ons van de kant stond op punt gas voorwaarts te geven kwam plotseling de achterburen voorbij dus gas terug de Enya kwam tegen het hout aan gevolg een dikke kras op de mooi geverfde Enya. Door gevaren naar de sluis geschut en toen ging het zeilen wel. Plots viel mijn oog op een heel klein vogeltje die op voorop de preekstoel zat. Even laten tijdend het zeilen zat het vogeltje aan stuurboord laag in het gangboord. Na een tijdje begon zij zich om zich heen te kijken en plots vloog het weg. Hoe afgelopen is .....Lida dacht dat het een zeer jonge zwaluw was. Ik had uitgerekend op 15. 35 uur moesten we ter hoogte van  Zierikzee zijn dan hadden we de stroom mee richting Bruinisse. Eenmaal in de buurt van Bruinisse zag ik zwarte luchten verschijnen even overlegd wat gaan we doen besloten Bruinisse in te varen. In de sluis spoelde het de wind trok flink aan. Daarna door naar de jacht haven en de havenmeester stond op de steiger en wees ons een ligbox toe. Met behulp van vier mensen die schoten ons te hulp kregen we de Enya op haar plek.          17.00 uur lagen we vast in Bruinisse.

Dinsdag 25 Juli Zonnig windkracht 4 a 5.                                                                                                        9.30 uur vertrokken richting sluis maar helaas die ging net dicht en was vol. Na anderhalf uur waren we door de sluis en gingen we richting de Krammersluis.  Hier word het zout gescheiden zodat er alleen zoetwater het volkerak in stroomt. Het wachten in deze sluis is altijd bijzonder er gebeurt ogenschijnlijk niks maar ze zijn alsmaar het water aan het schoonspoelen. Na de sluis heerlijk gezeild tot aan de Volkerak sluizen. Ook in deze sluis lig je met meerdere mensen naast elkaar en al gauw begint het gesprek. Leuke gesprekken.  Na het schutten maakte Lida het weinig uit waar we heen gingen en dus besloot ik naar Willemstad te gaan. Leuk vestingstadje. 16.00 uur lagen we vast en hebben boodschappen gedaan en ons getrakteerd op koffie met appelgebak.

Woensdag 26 juli. Zon frisser als gister.                                                                                                           Water tanks gevuld gezellig met de buren geklets over alles en nog wat normen en waarden politiek etc..   10.30 uur vertrokken richting Dordrecht. Heerlijk gezeild maar eenmaal de Volkerak verlaten en op de Merwede  ging het alleen op de motor verder. We kwamen iets te vroeg 20 min. voor de opening van de brug in Dordrecht aan die gaat open op de hele uren. Rustig opvaren gingen we om 14.00 uur door de bruggen, spoorbrug en verkeersbrug. 14.30 uur lagen we vast in de haven van Dordrecht. Even door Dordrecht gelopen leuke stad met niet de standaard winkels.

spoorbrug plus verkeersbrug in Dordrecht

Donderdag 27 juli. Regen achtige dag. De hele middag motregen.                                                                  Was gedaan verder weinig zo weinig ondernomen besloten er nog een dag aan vast te knopen en zo meer te ontdekken van Dordrecht.

Vrijdag 28 juli. Zonnig droog lekkere temperatuur.                                                                                          Boodschappen gedaan gewinkeld 4 mokken voor de bood gekocht bij een tweede hands winkel waar er vele van waren. S'avonds uiteten geweest en dat viel tegen was slecht gemaakt. De vis was zo klein je moest goed kijken waar het lag. De salade.......

Zaterdag 29 juli zonnig regen buien                                                                                                                  09.00 uur vertrokken uit Dordrecht. De Alblasserdam brug draait om 10.00 uur.                                            De stroom was zeer sterk richting de brug dat we er al om 9.30 uur aankwamen en hebben vast gemaakt aan een tankboot. Na 20 minuten zeilpak aan getrokken los gemaakt op naar de brug.

Alblasserdambrug

En die ging om 10.00 uur open rustig meeliften op de sterke stroom richting de Algerabrug.

Onderweg kwamen we nog een project tegen van een aantal jaren geleden tegen de Ark van Noach.

Giraffe op het voordek

Bij aankomst van de Algerabrug stond op een display dat hij drie dagen tot en met maandag 31 gesloten was. Na wat belletjes bleek door personeels gebrek hij voorlopig dicht was. Na overleg met mede stranders besloten door te varen naar Rotterdam, drie kwartier varen onder de van Brienenoord brug  door naar de Eramusbrug die om 14.30 uur open ging.

Erasmus brug bijnaam de zwaan

Had nog gecontroleerd op   stremmingen maar op onze route was alles oke. Tegen drie uur kwamen we aan in de veerhaven waar een plek voor ons gereserveerd was. S'middag zomer carnaval in Rotterdam gezien. Heel veel geluid...oor verdovend.

Zondag 30 July. droog zonnig later veel regen.                                                                                                 Broodje gebakken en gewacht op Kim Sander Ella en Toon. Zij kwamen ons een bezoekje brengen en het was een gezellige middag..

op naar het restaurant

de Kapitein was moe het was een geslaagde middag