Enya is weer op reis 5e week

Maandag 3 Juli. Zonnig later buien met veel weer harde wind.                                                                       Besloten om naar Ramsgate te gaan om 13.00 uur vertrokken het leek dat de wind was gaan liggen maar schijn bedriegt. Even onderweg kwam de wind hard terug. Een mooi slingerend riviertje de The Swale toevallig ontdekt even nageslagen op wat boekwerken en het kon.                                                                   Even later moesten we wachten voor de brug.

even wachten voor de beroepsvaart

En zo konden we verder wel goed opletten het is vrij nauw allemaal. Samen opzoek naar tonnen. Die lagen ver uit elkaar. Maar het werd een mooi tochtje door het Engelse landschap.

Na een poosje varen begon de wind zo aan te trekken dat ik heb besloten niet verder te gaan aan een moorring  te gaan liggen. Even later begon het hard te regeneen en harder te waaien. Blij dat we niet verder gingen want dat was dan wel op zee. Morgen verder.

Dinsdag  4 juli.Bewolkt af en toe regen en zon.                                                                                              12.00 uur vertrokken van onze ankerplaats the Swale. Omgeving vonden wij niet inspirerend vlak land en daar tussen the Swale.  We te vroeg vertrokken en hadden daarom een beetje tegenstroom eenmaal uit the Swale viel de tegenstroom weg en kregen we een flinke regenbui over ons heen. Vervolgens het grootzeil gehesen route uit gezet en ging het hard. Halverwege ter hoogte van Horse Channel trok de wind aan tot 24 knopen de wind kwam van het land dus de Enya met een bakstag windje vloog met een rotgang over het water van 9,5 knoop. Het was genieten voor de volle honderd procent. Wat ben ik toch blij met mijn Hagoort zeilen. Om 15.00 uur zagen we een Engels  marine vaartuig en niet lang daarna een snelle rubberboot die ons naderde.

hier in de haven van Ramsgate gefotografeerd

Even later zaten ze aanboord en vroegen ons waar we vandaan kwamen en heen gingen. Het ging allemaal met een glimlach.  Even later sprongen ze weer in hun rubberboot en gingen richting Marine schip. Denk toch dat ze wel in het rond hebben gekeken naar onze uitrusting zwemvesten reddingsvlot etc.. Ter hoogte van Long Noise Spit gingen de zeilen naar beneden want de wind kwam pal van voren wilde onderkust blijven varen vanwege de golfslag. 16.00 uur gemeld via VHF 14  port Ramsgate. 16.30 uur lagen we aan de steiger vast. Hapje gegeten bij een Turks restaurant het was smullen. Terug op de Enya bleek Lida haar iPhone nog in het restaurant te liggen. In de stromende regen terug en jawel ze zwaaiende al met haar iPhone..

Woensdag 5 juli Zon                                                                                                                                          Brood aan boord gebakken de Enya opgeruimd rond gewandeld kwamen tot de ontdekking dat Ramsgate een leuk dorp is. Lida ontdekte een leuke winkel met heel veel knopen.

verval van vijf meter

Donderdag 6 juli licht bewolkt                                                                                                                          Bij opstaan rook ik een strontlucht en jawel Sofie in de diaree. Op verschillende plekken lag race kak van Sofie. Eerst dat maar opruimen. Gedoucht wederom een broodje gebakken.  S'middags een eindje gelopen. Kaartje gekocht voor Ella haar verjaardag.  Bij hoogwater staat er een onrustige golfslag  in de haven de boten bewegen alle kanten op.

Vrijdag 7 juli. Prachtig zonnig weer windkr. 3  Koers naar Calais.                                                                   10.00 uur vertrokken  eerst witte diesel getankt toestemming gevraagd de haven te verlaten ``Zeilen omhoog maar helaas had de wind verwachting gelijk bijna geen wind. Toch een stukje gezeild.                   12.00 uur aankomst traffic line  en haaks oversteken anders volgt een boete.De stroom was sterk en dus voeren scheef varend over de uitgezette koers. Onderweg een groot container schip van Maerks moesten we even op wachten. We besloten niet naar Duinkerken te varen maar naar Calais. Plotseling sprongen de tijdklokken een uur vooruit en kregen we de melding dat we nu in een andere tijd zone zaten. Europese tijd.  17.00 uur kwamen we aan in Calais even vast gemaakt aan een mooring wachten voor de brug. Even later konden we verder en lagen we op een rustige plek aan de steiger.

Zaterdag 8 juli. mooi weer windkr. 2                                                                                                                 Boodschappen gedaan over een gezellige markt gelopen en tussen de middag een hapje gegeten. Ik nam een vis gerecht heerlijk. Naar het terug lopen maakte ik een lelijke val verzwikte mijn enkel  viel op mijn rechter heup en ribbenkast. Snel kwam er iemand aan met een stoel. Het deed au. De pijn bleef de dag s'avonds weer een hapje gegeten bij een restaurant.

Zondag 9 juli s'nachts veel regen met onweer s'middags droog                                                                      S'middags de fietsen van stal gehaald en de omgeving van Calais verkent. De fietspaden waren duidelijk aangegeven. Hier en daar mooie gebouwen kerken.

Later gefietst over de boulevard kwamen we dit monster tegen. en spoot water recht in mijn gezicht.

een draak op wielen
Dat was Calais de Fransen weigeren de engelse taal te spreken maar dat was bekend.
Beetje ongemakkelijk dat weer wel.
Dit was de vijfde week alweer.