Enya is weer op reis 6e week

Maandag 10 juli zonnig weer heerlijk zeilwindje.                                                                                            Vroeg opgestaan we moesten nog een brug nemen en de keersluis staan alleen open bij twee voor tot twee uur na hoogwater. De brug op geroepen op VHF 17 bleek dat hij om 8.33 uur open gaat. We lagen al om 7.45 uur voor de brug dus dan eerste maar even een bakkie.Stond nergens aangegeven of je je oook van te voren moest melden. Ging ook alle in het frans. Ik kan wel een Frans maar franse taal......Eenmaal door de brug gingen rap de zeilen omhoog en genieten maar. Op een gegeven moment zagen we vlak aan de oppervlakte scholen vissen links en rechts van ons. Konden niet goed zien wat het was voor vis maar later gevraagd die dat daar veel "Hors Makreel" zit. Vogels hadden er een lekker maaltje aan.

Hors Makreel het vergeten visje met heel veel graat

de wind en stroom waren dezelfde kant op waardoor er weinig druk in de zeilen kwam dus op een gegeven moment de motor maar bij. Onderweg nog een veerboot begroet en hij toeterde zachtjes terug. Hugo heeft ons nog gebeld en vertelden wat de plannen zijn en hun camping verhalen. We kwamen om 15.00 uur aan in Duinkerke. Welkom terug werd er geroepen.

Dinsdag 11 juli bewolkt af en toe zon stevige wind.                                                                                   Had nog veel last van mijn val partij vooral mijn gekneusde rechter ribben. S'middags getracht een supermarkt te vinden maar volgens google maps eerst links dan rechts aanhouden knettergek werden we ervan. Google maps liet ons door heel Duinkerke fietsen maar geen supermarkt gevonden. Toch uiteindelijk een Aldi gevonden maar die werd op dat moment met de grond gelijk gemaakt. Dan maar vragen aan de havenmeester en die wist te vertellen dat vlakbij de haven een supermarkt zat. Danielle face time en gefeliciteerd met haar verjaardag.  Geen supermarkt dan maar een hapje eten bij het restaurant aan de haven. Maar die bleek gesloten te zijn. We troffen een Duits echtpaar daar aan ook op zoek naar en zo kwamen we in gesprek. Zij vertelden dat ze waren aangehouden door de Britse Marine op zee en alles werd op camera vast gelegd. Wij vertelden onze ervaring en toen dachten we oeps we gingen ervan uit dat het maar een soort oefening was maar nu realiseerde wij dat dat bittere ernst was. Aanboord wat gegeten.

Woensdag 12 juli mooi weer                                                                                                                        We hebben wat gewandeld rond gekeken gefietst grote kerk bezocht ijsje gegeten.

Donderdag 13 juli flinke bui regen later zonnig stevige wind.                                                                   09.30 uur vertrokken uit Duinkerke en eenmaal op zee trok de bewolking dicht ik vlug in het pak en jawel een enorme plensbui was ons deel. Na die bui werd het weer prachtig heerlijk gezeild. Alleen op het grootzeil want het was pal voor de wind. Even de motor bijgehad  maar de wind trok aan en de motor kon weer uit. Onderweg een zeiljacht in de problemen hij had de kustwacht opgeroepen die beantwoorden zijn oproep maar er gebeurde niets. Alles in de franse taal en dus konden wij er niets mee. Ze zochten ook geen contact met ons. Later hoorden we dat de Franse kustwacht hen had geholpen. Voor de kust van Oostende werd de zee ruwer en de golven hoger. De haven ingang lichten gaven groen dus invaren mag. Toch kwam er een groot schip uit dus toch maar even gewacht. Zeil gestreken en op naar de haven ingang.  14.00 uur lagen we in Oostende  in de Mercator haven. Welkom terug zei de havenmeester. 15.00 uur lagen we in de box B27 Oostende. Mijn ribben speelden weer op en Lida haar hand ook. Maar even kalm aan.

Vrijdag 14 juli mooi weer.                                                                                                            Boodschappen gedaan en s'middags wat rond gewandeld en s'avonds een heerlijk schol gegeten.

Hoe donkere de kleur hoe harder het waait (bron Windy.com)

Zaterdag 15 juli. Zonnig                                                                                                                                  Er werd storm verwacht en die kwam we zijn blijven liggen aantal jachten kwamen erbij ging niemand weg. Rond gewandeld en boodschappen gedaan. Nieuwe bootschoenen gekocht.

Zondag 16 Juli. Storm Droog bewolkt.                                                                                                 Broodje gebakken en met mijn  ribbenkast gaat het de goede kant op. Kuip schoongemaakt en Lida is weer gaan slapen. Gegeten en rondgewandeld. Bij terug komst was Lida uit bed maar toen was het al 13.30 uur. 14.00 uur zijn we weer gaan wandelen en hebben een biertje onderweg gepakt. Ik heb een paar schoenen  gekocht het werd een leuk gesprek van de eigenaar Maritiem. Morgen gaan we als het weer mee werkt naar Vlissingen.