Enya is weer op reis 7e week

Maandag 17 juli. De storm was gaan liggen maar het woei nog stevig zonnig af en toe gesputter.                 We besloten toch Oostende te verlaten we lagen er sinds vorige week donderdag. Havenmeester betaald en om 12.30 uur trossen los op naar de sluis. 13.00 uur door de sluis naar buiten de wind en golven waren sterker en hoger dan verwacht maar we zijn wat gewend. Het ging hard af en toe tikte de SOG 8.5 knoop aan. Het regen gesputter werd zon en kreeg het heet met dat pak aan. Maar ja de golven en wind lieten niet toe voor een verkleedpartij. Eenmaal vlakbij Zeebrugge zag ik op de AIS een grootschip naderen op weg naar de monding van Zeebrugge maar zag dat hij snelheid minderde had ons gezien ook op de AIS wat ben ik toch blij met dit systeem. Eenmaal monding van Zeebrugge voorbij ging hij netjes achter ons langs. De koers werd verlegt naar N.O. wat inhield dat plat voor het laken gingen (recht voor de wind). Dat vind ik vervelend zeilen. De genua wist er af en toe ook geen raad mee klapte in elkaar dat weer met een enorme klap weer open. Toen besloten de genua weg te halen en het laatste stuk op de motor we ten slotte het ging voor de wind. Maar helaas de tijdens het oprollen van de genua ging het mis. Het werd een grote knoop gevolg kon de genua niet goed oprollen de golfslag werd heftiger. Het moest binnengehaald worden. Lida achter het roer gezet ze zag er tegen op maar ze stond haar vrouwtje. Ik heb op het voor dek de genua geborgen. Eenmaal aangekomen bij de Schelde monding trok de wind nog heftiger aan overgestoken naar Vlissingen. Zag de ingang van de Admiraal de Ruyter haven besloot daar naar binnen te gaan. Lida het roer overgenomen ik gauw de stootwillen naar buiten gevolg zachte landing tegen de remmingswerken. Maar de brug ging vlot open en naar binnen. Maar ook binnen stond er een harde wind  met behulp van een vriendelijke Duitser Lida op de kant kregen we de Enya op zijn plek. Maar we kwamen terecht in omgeving vol met kermis attracties.

reuze rad s'avonds

de route die is vast gelegd op de AIS die wij hebben gevaren

Dinsdag 18 juli Zonnig en droog rustig weer.
Boodschappen gedaan de Enya had veel last van aangroei aan de waterrand hele slierten groene alg groeide daar. Dus vanmiddag de Enya geknipt en geschoren zag er na afloop weer fris uit.
Verder hebben we in het reuzenrad gezeten. Een van de medewerkers herkende onze `Groninger vlag en sprak ons hierover aan. Hij kwam zelf ook uit Groningen en had de tekst Groninger koek op zijn arm staan. We mochten van hem nog een paar extra rondjes.  Lida heeft oordopjes gekocht de kermis geluiden werden haar teveel.

Enya rechts op de foto

reuzenrad gezien vanuit de kuip

Woensdag 19 juli. bewolkt 20 graden
We gaan weg uit Vlissingen
11.00 uur genoeg water om uit de haven te varen er zit een drempel vlak voor de haven.Eenmaal bij de brug aangekomen die in het begin van de haven ligt geen brugwachter te bekennen. We gaan maar weer aanleggen en plots komt ze te voorschijn. Eenmaal door de brug ging het snel vlot de sluis die stond open we konden zo naar binnen  maar bij het afmeren brak mijn pikhaak af. Shit.Even snel handelen en we lagen vast. En zo gingen schutten met een groot werkschip naast ons van de Belgische Rijksdienst. Eenmaal door de sluis moesten we wachten op de blauwe golf die starte om 13.30 uur. Eenmaal gestart ging het snel naar Middelburg. Na aankomst Lida aan het wassen en drogen. Middelburg verkend.

Donderdag 20 Juli Zonnig bewolkt
Rustig geslapen heerlijk geslapen geen kermis geluiden. S'middags op de fiets het centrum in rommelmarkt etc..

Vrijdag 21 juli zonnig bewolkt
We hebben besloten nog een dagje te blijven bezoek gebracht aan Jos Boone watersport boot nieuwe pikhaak gekocht. Hook en Moor. S'avonds in het centrum een hapje gegeten.

Zaterdag 22 juli. bewolkt stevige wind. Later regen
10.15 uur draaide de brug Lida nog gauw onder de douch en daarna hup de trossen los op naar Veere.
Daar door de sluis op zoek naar een een ligplaats. Gevonden op het Veerse meer  weer bij de vereniging WSV Arne dezelfde vereniging waar wij in Middelburg lagen. Was niet zo goed geregeld als in Middelburg. Brood gebakken.

Zondag 23 juli regenachtig harde wind.
We blijven liggen de weersvooruitzichten zijn voor ons niet gunstig.
De zeer harde en sterke vlagen een goed besluit om te blijven liggen. Ik wilde nog even fietsen want de zon kwam te voor schijn maar Lida had geen zin en bleef in haar spannend boek lezen. Eenmaal terug van de fietst tocht bakje gedaan geborreld etc..
Morgen gaan we weer verder richting Dordrecht.

Bij het rode pijltje liggen wij.