vakantie 2015 5e week

Zondag 19 juli; het weer regenachtig later werd het droog temp 20 graden.
Ella viert haar verjaardag in Utrecht in de kinderverblijf de Oase.
Eerst gedoucht daarna broodjes gesmeerd voor onderweg en hup naar de trein. Ik had mijn OV kaart vergeten dus eerst naar de kaart automaat. In de trein op weg naar Utrecht toen op zoek naar een bus. Die bleek een keer per uur te rijden. Die reed pas over 45 over minuten. Kadootjes gekocht voor Danielle.(vriendin van Hugo) In de bus op weg naar de Oase. Het werd een gezellige middag. Gezongen taart en hapjes gegeten etc..Al haar vriendinnetjes waren er. We werden terug naar het station van Utrecht gebracht door Sander zijn moeder en haar partner.

Maandag 20 juli; het weer, zonnig later motregen temperatuur 23 graden wind zuidwest 3 a 4.
De dag dat Wouter Miranda Kim en Ella komen.
Via de mobiel werd er contact gezocht en ze kwamen allemaal rond elf uur aan. De een uit Utrecht de ander uit assen. Eenmaal aan boord werd er gezongen voor Ella door lida zelf gemaakte vlaggetjes op gehangen en lekkers gegeten. Toen de trossen los echter de motor haperde. Wat bleek had vergeten de hoofd kraan van de dieseltank open te zetten. Op weg over het binnen IJ vlot door de Oranje sluizen en de Schellingwoude brug stond al open. Eenmaal op het buiten IJ gingen de zeilen omhoog En konden we zeilen. Echter na een anderhalf uur ging het regenen. En keerden we om en gingen naar de Marina Muiderzand. Daarna lekker uit eten echter de snelheid van de bediening liet te wensen over. Het duurde en duurde maar Miranda stond te …... en en vroeg beleeft hoe lang etc etc. Al met al een gezellig dag Miranda en Wouter keerden huiswaarts Kim en Ella bleven aan boord.

Dinsdag 21 juli; het weer, zonnig warm 27 graden wind zuidwest 4 a 5.
Ella was al vroeg wakker, vijf uur, en hield ons allen wakker. Gebabbel en gebrabbel etc.. Rond zeven uur werd Ella door Kim bij ons gebracht. Even leek het erop dat Ella sliep. Echter begon JJ te rennen door de kajuit. Hij bonkte tegen de deur ik er uit en prompt werd Ella ook weer wakker viel van ons bed af kortom de hele familie was klaar wakker. Er maar uit maar en Ella had praatjes voor tien. Later zijn we, Ella, Lida en Willem bij het havenkantoor verteld dat we nog een nachtje blijven daarna naar de watersportwinkel George Kniest de supermarkt bezocht en weer naar de boot. Hierna gepicknickt bij de speeltuin in de haven daarna hebben Ella en Kim nog een dutje gedaan. Aan het eind van de middag kwam Sander zijn dames weer ophalen. Eerst nog in de rubberboot wat gevaren.
Daarna heerlijk gegeten eten gemaakt door chefkok Lida. Toen naar de auto wilde Ella niet mee ze wilde blijven. Ze vond het veel te mooi op de boot. Maar haar ouders waren onverbiddelijk. De rust aan boord keerde terug de boel opgeruimd geborreld en naar bed.

Woensdag 22 juli; het weer, zonnig warm 26 graden wind zuidwest 4 a 5
Opgestaan koffie gezet en daarna de trossen los in Muiderzand op weg naar Enkhuizen. De wind deed zijn best en de Enya evenzo. Na een paar uren heerlijk varen kwam Enkhuizen in beeld.
Vlot door de sluis de wind was stevig en we werden geholpen op de sluis dat kwam goed van pas. Zonder krassen dor de sluis op weg naar Enkhuizer binnenhaven. Daar een plekje opgezocht voor de nacht en het werd een prachtige avond. Nog gewandeld en foto's gemaakt ijsje gegeten.

Donderdag 23 juli; het weer zonnig en warm 26 graden wind west 3 a 4.
Opgestaan nog even naar een winkeltje gelopen voor een paar nw. Bootschoenen voor mij maar de juiste maat was er niet. Toen weer naar de boot de trossen los op naar Stavoren. Na een poosje kwamen we hier aan zagen in de verte een enorme rookwolk we wisten niet wat er in de fik stond maar het was wel heftig. Later bleek het om een afvalverwerkingsbedrijf te gaan waarbij twee hallen volledig afgebrand waren. In het begin van de arriveerden Hugo en Marielle het werd een gezellige avond.

Vrijdag 24 juli; Het weer, bewolkt later lichte regen 24 graden wind noord oost 3 a 4
Na een rustige nacht acht uur opgestaan koffie gezet en de familie geroepen. Daarna de motor gestart en de zeilen omhoog en heerlijk gezeild naar Kornwerderzand. Danielle kreeg zeil instructies van Hugo en ze genoot zicht baar van het boot / zeilen. Na enige oponthoud zijn we geschut naar de waddenzee en konden we weer zeilen. Het ging als een speer de Enya had er weer zin in en liet zich van haar beste kant zien. Eenmaal bij Harlingen ff gewacht voor de sluis en even later konden we door de sluis het Harixmakanaal door en bij Franeker afgemeerd in de gemeente haven. We hebben heerlijk gegeten en daarna een borrel gekocht in Franeker zelf. Het werd een zeer gezellige avond.

Zaterdag 25 juli; het weer, zonnig 23 graden wind zuid 5. De weersvoorspelling was slecht voor het hele land code rood zwaar weer met veel regen en wind.
Dus we besloten s'morgens naar Leeuwarden te varen en proberen s'middags een plekje te krijgen in de prinsentuin. Zo gezegd zo gedaan 9,15 uur de trossen los en op naar de brug die snel open ging. Eenmaal op het kanaal ging het lekker en we genoten allen van de vaart naar Leeuwarden. Door de volgende bruggen ging het lekker en de dropjesbrug in Leeuwarden stond al open. Eenmaal in de Prinsentuin een plekje gezocht en gevonden. Na de lunch vertrokken Hugo en Danielle naar hun auto. Na vele waarschuwingen van het aankomende slechte weer was om 16.00 zover. De regen en de verwachte storm deden hun intrede. Maar wij lagen veilig in de prinsentuin in Leeuwarden maar de indruk was er niet minder om. 1005 millibar hebben we gemeten klopt bij deze depressie.
Omstreeks 18.30 uur nam de wind in kracht af ook de hevige regenbuien namen af. Hugo en Danielle berichten dat zij om 18.15 uur veilig thuis waren. Ze hadden vele auto's met aanhangers in de berm zien staan. Het dek was bezaaid met takjes bladen knopjes etc..

Zondag 26 juli; het weer, 23 graden eerst zonnig wind noord west 4 later regenbuien.
Half tien vertrokken uit de prinsentuin de bruggen werden vlot bediend en konden we goed opschieten. Het was wederom prachtig weer we kamen een aantal tegenliggers tegen en we begroeten elkaar. Echter in Birdaard werd het een optocht van schepen die ons tegemoet kwam. Even later zaten we zelf in vergelijkbare optocht. Maar goed het is vakantie dus rustig kabbelend gingen we richting Dokkum. De eerste brug moesten we wachten even later konden we verder maar toen was het al tegen twaalf uur en dus ging alles dicht. We besloten aan te leggen en te wachten. De koeling van koelkast had er de geest aangegeven. Uit elkaar gehaald maar kon niets vinden. Een paar IC's en een potmeter dat was het regelkastje. We konden de temperatuur niet meer instellen hij bleef maar koelen. Volgende week maar even bellen. Na 13.00 uur konden we verder maar voor ons weer laaaaangzaaaaaaam varende schepen het schoot maar niet op. Eenmaal Dokkum verlaten zat er nog een schip voor ons die even later een plekje voor de nacht had gevonden. Zo konden we snel door varen door twee bruggen en een sluis bij Dokkumer nw. Zijlen en toen lagen we weer in onze haven. Alles was nog bij het oude. Even koffie gezet een bakkie gedronken en zijn toen gaan inpakken. Zoals gewoonlijk ziet ook onze JJ deze activiteiten en dacht hier heb ik geen zin in wil aanboord blijven dus verstop ik mij achter de rubberboot in het gangpad. Echter ik had het opgemerkt lichte lida in. We moesten wel lachen om dit voorval. Hij wil NIET van boord dat is wel duidelijk. Eenmaal alles ingepakt ook JJ in de auto hup naar huis. Eenmaal thuis stapels post etc.. Wassen drogen etc. we zaten weer in het dagelijkse ritme.