vakantie 2015 2e week

Zondag 28 juni. Het weer; bewolkt af en toe regen 20 graden wind wet zuid west 3 a 4
We besluiten deze dag te besteden aan het Rijksmuseum. Na de middag daar heen gelopen onder regen druppels door kwamen we na een half uurtje lopen in het rijksmuseum aan. Kaartjes en kregen korting van de ING bank. Scheelt weer €10,-. kunnen we iets lekkers van eten. Plattegrond in de hand en zo liepen we van schilderij naar kunstwerk en schilderij. Er was in overvloed van alles te zien het een valt in de smaak de ander niet. Smaken verschillen nou eenmaal. Rembrand van Gogh Vermeer etc etc.. Ook onbekende schilders waren er. Met name de ambachtelijke gemaakte sieraden spraken mij het meeste aan. Na afloop nog een ansicht kaartje voor Tante Martha gekocht en een heerlijk appel gebakje en een kopje koffie opgegeten. Toen weer boot waarst gegaan en kregen tot onze verrassing een berichtje dat Bob en Willy, zij hebben van mij de vorige boot gekocht, ook in Amsterdam liggen. We spraken af dat wij in IJmuiden Marina jachthaven.
De avond viel.

Maandag 29 juni. Het weer; licht bewolkt zoning 20 graden wind west noord west 3 a 4.
Tegen half tien vertrokken naar IJmuiden na twee uurtje varen kwamen we daar aan en de sluis stond wederom op groen dus we konden direct invaren. Vlot geschut inmiddels wisten we waar Bob en Willy met hun Toetje liggen. Eenmaal aangelegd even bij kletsen hapje gegeten daarna het havengeld betaald en met elkaar een strand wandeling gemaakt. We hadden elkaar al een poos niet meer gezien dus veel te vertellen. Hierna even borrelen vis gegeten. Ook het optrekje met gepantserd glas van wijlen Willem Endstra bekeken en nog een groot pand nog in het bezit van de Endstraatjes. We zijn er met afstand om heen gelopen je weet tenslotte maar nooit.

Dinsdag 30 juni. Het weer; zonnig, 23 graden wind; tot aan de middag windstil daarna noord west 3 a 4. Om 05.00 uur vertrokken uit IJmuiden al vrij snel werd de motor gestart tot de middag bijgestaan. Echter omstreeks 10.00 uur hield de YANMAR er mee op. Weer geen brandstof toevoer dat was de reden dat hij er mee ophield. Het zeilschip Toetje was in de buurt en gaf een sleepje. Eenmaal de gecontroleerd te hebben en ontlucht motor gestart en flink laten brullen. Daarna geen problemen meer gehad. Had al wel besloten al wij op de Oosterschelde zijn de volgende dag even alles na te lopen. De oversteek bij de Maasvlakte gaf geen probleem. Eenmaal die oversteek gemaakt kwam de wind weer terug en en hebben tot aan de ingang van de Oosterschelde heerlijk gezeild. We kwamen daar aan omstreeks 21.30 uur aan. Vlot geschut en al varend naar een anker plaatsje waren we even aan het praten de aandacht er even niet bij, doemde ineens een massief houten bestaand uit vier dikke palen licht baken op met een ruk aan het stuurwiel naar stuurboord en vlot daarna weer terug scheelde het niks of we waren hier tegen op geknald. Hierna een ankerplaats opgezocht. Daarna geborreld en wat gesmikkeld even na middernacht ons te warme nestje opgezocht. Het was een lange mooie maar ook vermoeiende dag.

Woensdag 1 juli. Het weer; zon 27 graden wind zuid oost 3 a 4. Om 8,30 uur opgestaan en koffie gezet. Lekker bijkomen van de vorige dag. Ook de natuur was ontwaakt en dat is genieten. Zo zwom er familie eend voorbij niets vermoedend dat na tien minuten geen klein eendje er meer was. Er werd door een grote groep meeuwen alle kleintjes opgegeten ondanks fel verzet van de ouders Eend was er een ware slachting aan de gang vreselijk om aan te zien en we konden niets doen. Het paartje viel na afloop nog diverse meeuwen aan maar hun kleintjes waren al opgegeten.

familie eend compleet

het gevecht is begonnen
en daar gaat er weer een
moeder eend zoekt haar jongen

Af en toe kwamen ze nog terug roepend naar hun kleintjes dat is de natuur zeggen ze, maar bij het zien van dit afschuwelijk tafereel........

Bijgekomen van dit tafereel na wat extra koffie aan de slag gegaan met de YANMAR diesel motor. Filter zat wat rommel op maar voor de zekerheid vervangen. Verder wat bacterie groei af getapt.
Verder alles nog nagelopen en het filter op de motor gecontroleerd.

Hierna nam de Bob en Willy afscheid en keek ik met enig weemoed na ooit mijn/onze Dormelie.
Het deed mij wel wat ondanks de mooie ENYA die we nu hebben.
Toch wel een knus bootje en wat zijn Bob en Willy er wijs mee. En ze onderhouden hem ook goed.

'Toetje

De middag heb ik gezwommen nog een paar boot klusjes gedaan teak hout schoongemaakt de romp in het water gereinigd. Lida had haar haakwerk weer ter hand genomen. Wat gedronken en gegeten zo viel er weer een prachtige avond.

Donderdag 2 Juli. Het weer; zon later een fikse onweersbui 26 graden wind west 4 a 6 in de onweersbui 8.
Na koffie en ontbijt het anker gelicht en op weg helaas door een navigatie fout kwamen we muur vast in de Zeelandse klei te zitten. We hebben van alles geprobeerd maar we bleven vast zitten. Het was bijna laag water dus we moesten ten minste twee uur wachten voor we los komen. Het plan was om naar Belgiƫ te varen maar van dat plan kwam niets meer van. Dat was ook geen probleem we wilden we deze vakantie zien wat er van komt geen vaste plannen. Na een heerlijke kop pompoen soep en warme broodjes kwam er in de Enya beweging. En we kwamen weer los het water was genoeg gestegen om de Enya weer te laten varen. We kozen als bestemming Colijnsplaat mooie vriendelijke haven. Eenmaal in de haven vast aan de steiger brak het onweer los. Hevige regen en windstoten. Maar we zaten veilig in de haven als wij op zee hadden gezeten op weg naar Belgiƫ hadden we het zwaar gehad. Maar we zijn wat gewend.
S'aonds heerlijk gegeten bij de Bistro Zeelandia.

Vrijdag 3 juli.Het weer; zon 28 graden wind; noord west 4 a 5
Na de koffie zijn we vertrokken omstreeks kwart voor tien naar de Roompot sluis. We hadden als bestemming Vlissingen op het netvlies staan. Het was prachtig weer vlot door de sluis en daarna genieten wat een heerlijke zeiltocht. De Enya had er ook zin in want een zeiljacht type Hallberg Rassy 36 liet hij ruimschoots achter zich. Dat vond ik wel mooi. Je blijft toch een beetje een wedstrijd zeiler. Eenmaal in Vlissingen aangekomen en een plekje was aan gewezen viel ons de hitte erg op. (15.30 uur) Poeh wat is het warm. We hadden nog zeiljassen aan maar die gingen rap uit. Hierna nog wat boodschappen gedaan.

Zaterdag 4 Juli. Het weer; 28 graden wind; West 4 a 5
Na de koffie even bij de havenmeester gevraagd hoelaat we konden vertrekken in verband met de drempel die voor de jachthaven ligt. Na rijp beraad was 12.00 uur het beste. Toen begon de zonnepanelen te sputteren er kwam geen ampere meer uit. Andere regelaar geprobeerd maar oodat bood geen oplossing. Opnieuw op de orginele regelaar weer gemonteerd en walla daar waren de amperes weer. Hierna nog een paar boodschappen gedaan zwembroek voor mij zelf gekocht en terug naar de boot wachten op 12.00 uur. Toen de motor gestart en op weg naar de uitgang van de haven. De havenmeester riep nog hoe we steken maar dat was met 1,40 meter geen probleem meer. Eenmaal begon de YANMAR motor weer te sputteren en hield ermee op. Rap de genua uit gerold Lida nam het roer over en ik de motor weer ontlucht. Blijf het raar vinden en heel vervelend kan niet direct met de oplossing komen voor dit probleem. Eenmaal weer aan de praat stuurden wij de Enya naar de sluis en werden wederom vlot geschut. Voor de eerste brug contact gemaakt met de marifoon en we moesten wachten tot 13,15 uur want dan was de blauwe golf er. Even later naar de volgende brug en we verwachten da deze dan rap omhoog zal gaan. Niets was minder waar weer FF wachten dit keer op de Henri Dunant boot die lag aan de andere kant van de brug en besloot de trossen los op zijn tijd. Op naar de volgende brug daar moesten we weer wachten op …....Nou we hebben vakantie en het is mooi weer dus ….Naar de draaibrug in Middelburg besloten door te varen naar Veere waar we konden douchen . Ik heb nog even gezwommen in het heerlijke Veerse meer water. We hebben nog wat rond gelopen in Veere geborreld gegeten en na het eten besloot JJ in het water te vallen. Dat wil zeggen hij sprong maar het lijntje waar hij aan vastzat was te kort dus hing half in het water aantal mensen zagen dat en gilden naar ons. Een van de omstanders haalden het er weer uit direct met zoet water afgespoeld en kon hij zich drogen. De avond viel.