vakantie 2015 3e week

Zondag 5 juli. Het weer; 28 graden bewolkt later in de middag onweersbuien, wind varierend 4 a 6
Vandaag besloten vanwege de slechte weersvoorspelling te blijven liggen in Veere. Een warme douch wilden we ook graag en ik had nog klussen liggen. Heb de motor nagekeken en wederom ontlucht slangen klemmen aangedraaid vermoeden is dat de nw. Tank de boos doener is. Verder in de kuip teak gereinigd nu we op zout water liggen gaan dat beter dan op zoet. En een aantal schroeven vervangen voor RVS. Verder vreemde plekken weg gepoetst op het polyester in de kuip. Lida heeft haar handwerk weer ter hand genomen. Contact gemaakt met de buren die hadden net een groot zeiljacht gekocht en we hebben hun vrijblijvend van advies gediend. Ze hadden een zoontje en een hondje aanboord. Het jaht steekt 2,10 m diep. Dan vallen er voor die jongen vele leuke havens af. Geen Friesland Ijsselmeer wadden eilanden is ook moeilijk. In de middag begon het hevig te regenen en te onweren. Na de buien verder gegaan met de klussen gegeten en zo viel de avond droog en zonnig.

Maandag 6 juli. Het weer; 26 graden licht bewolkt wind zuid west 3 a 4.
Vanmorgen de key van de automaat terug gebracht naar de havenmeester. We zijn om half elf vertrokken richting de sluis bij de Oosterschelde. Na heerlijk gezeild kwamen we daarna vlot geschut en toen op naar Bergen op Zoom. Mooi weer prachtig windje heerlijk gezeild. We werden weer vlot geschut bij de Bergdiepsluis. Een piepklein sluisje met moderne middelen. Daarna de Tholensgat door op naar Bergen op Zoom. Eenmaal in de haven keken we elkaar aan dussssss. Wat een herrie we lagen tegen over een container overslag en dat gaat 24 uur 7 dagen in de week door.

container overslag

stinkend fabriekje
Morgen maar weer vroeg vertrekken. We zijn aller vriendelijks ontvangen door de havenmeester en verontschuldigde voor het lawaai en etc.. Voor de rest was alles gratis wc douch stroom water etc..
We zijn het stadje in geweest en wat opviel de oude gebouwen die er nog zijn. We hebben heerlijk bij de Griek gegeten.

Dinsdag 7 juli. Het weer; 26 graden licht bewolkt wind meest westelijk 3 a 4. S'avonds begon het hard te waaien voorbode van slecht weer.
Vroeg opgestaan werd gek van de herrie die veroorzaakt werd door de container overslag vlak achter ons. Gedoucht ontbeten en weg gevaren achter een vrachtschip aan daar door stond de brug al open en konden vlot door varen. Amsterdam Rijn kanaal overgestoken en door het kleine sluisje door naar de Oosterschelde.

piep klein sluisje
Stuk op de motor en daarna gezeild. Na de middag door de sluis bij Bruinisse. Daarna door gevaren Herkingen plaatsje gevonden bij de watersport vereniging in Box B7. De boot opgezocht van mijn neef Klaas en gevonden contact gezocht we zullen elkaar vrijdag ontmoeten. Na het eten kwamen we eigenaren van een Catalina 35.5 tegen. We hebben die avond gezellig over alles en nog gehad. De vrouw was echter ernstig ziek.

Woensdag 8 juli. Het weer; 17 graden, de hele dag veel regen en harde wind wkr.7.
Vanwege het zeer slechte weer hebben we besloten te blijven liggen. De was moest immers ook nog gedaan worden en zo werd het een was- en wandel dag en wat boodschappen gedaan. De was moesten we bij de andere haven omdat het voorzieningen gebouw van WSV Herkingen nog niet gereed was. Maar het resultaat was er niet minder om. Nog ansichtkaarten verstuurd.
Zo verliep de dag en s'avonds maar hopen dat het morgen anders zou wou worden.

Donderdag 9 juli. Het weer; 20 graden licht bewolkt loop van de dag verdween de bewolking. Eerst krachtige wind wkr 6 stoten naar zeven. Later geheel afnemend met een prachtige avond.
We hebben besloten naar Brouwershaven te gaan was volgens mij was het bezeild. Eenmaal buiten de haven begon de wind aan te sterken en draaide iets naar het westen waardoor het niet meer bezeild was. Na een aantal keren laveren en het grootzeil niet goed kon reven besloten we de motor aan te zetten en zo kwamen we in Brouwershaven. Hier werd via de sluismeester een box toegewezen. We hadden de wind in de kuip ik zei moeten we de boot draaien zodat de voorkant in de wind ligt kunnen we achter de buiskap zitten is het ook niet zo fris. Nee zei Lida laat maar de zon draait nog en we hebben de zon in de kuip. Wat gegeten en het dorp in gegaan. Haringen gekocht nog een ansichtkaartje voor tante Martha. Weer boot waarst gegaan. Daarna de haring opgegeten wat kleine klusjes gedaan borrel gedronken gegeten de wind viel weg de zon scheen geweldig en zo werd het een prachtige avond.

Vrijdag 10 Juli; Het weer; zonnig warm 26 graden af en toe sluier bewolking, wind eerst wkr 4 uit het zuidwesten later viel de wind weg en kwam terug uit het zuidoosten.
Na ons een lekkere douch hebben gehad koffie gedronken zijn we vertrokken uit Brouwershaven.
Ht leek een mooie zeiltocht te worden stond een lekker windje de zeilen omhoog en varen maar. Het was genieten van de natuur schoon op het Grevelingen meer. Wat een mooi water om de weekenden hier door te brengen. Na een tijdje varen viel de wind weg en werd de motor gestart. Rustig varen tussen de Parka paarden die daar stonden te grazen. Na een tijdje kwam de wind terug maar precies uit de richting die wij moesten. Eenmaal aangekomen in de haven van Herkingen snel Klaas en Lies opgezocht en het werd een gezellige middag en avond. Oude herinneringen en hoe het met de kinderen etc.. We gingen laat naar bed en Willem sprak de wens uit dat wij elkaar vaker moeten ontmoeten dat werd door een ieder beaamd.

Zaterdag 11 Juli; het weer; Zonnig warm 26 graden af en toe sluier bewolking. De Wind west 4 a 5.
We hebben afscheid genomen van Klaas en Lies die gingen nu ook op vakantie zij gingen naar het zuiden terwijl wij het noorden weer opzochten. De motor gestart en op de de sluis in Bruinisse. We werden vlot geschut en varen naar de krammersluis. We moesten even wachten en toen konden we de sluis in. De sluiswachter sloeg een barse toon uit en dirigeerden menig schipper naar een plekje iets naar voren. Hij bleef maar mopperen op de schippers die in zijn ogen het niet goed deden. Na dat we gezakt waren de sluis werd door gespoeld met zoetwater werden de sluisdeuren opgezet en konden we naar de volkerak sluis varen. Dit doorspoelen is ter voorkoming van dat het land verzilt raakt. Daarna heerlijk gezeild en eenmaal aangekomen bij de volkerak sluizen moesten we even aanleggen om de we wachten op onze beurt. Eenmaal door de sluis zijn we gaan diesel tanken in Willemstad. Helaas was er geen aanlegplaats beschikbaar en zijn we voor anker gegaan net naast de sluis. Het bleek goede anker grond te zijn en we een borrel genomen ik heb gezwommen Lida eten gekookt. De avond viel.

1. leuk jullie blog ontdekt te hebben. jammer dat er geen foto's van de huidige tocht op staan. Te slecht internet?

2. Ahoi, we hebben inderdaad een slecht internet ondanks al mijn verwoede
    pogingen extra antenne gekocht etc. Het is allemaal gratis maar zooooo
    traaaaaaag. pfff. Foto's worden erbij geplaatst zodra we thuis zijn.