4e week vakantie naar Zweden

maandag 21 juli. Göteborg; weer een hete dag.
Vandaag is JJ jarig hij zijn 4 jaar geworden. Om half elf hadden we de wasmachine en droger besproken dus konden we langer slapen. Om negen uur werd er op de boot geklopt de havenmeester melde zich. De eigenaar was gearriveerd,  of we binnen een uur wilden verkassen, hij had al een box 78 gereserveerd. Wij aankleden en verkassen, box 78 was te smal en we zaten klem tussen de palen. Door  flink gas achteruit lukte het ons om los te komen en hebben zelf een vrije box gevonden die wel paste en de havenmeester geraadpleegd die vond het oké. In de loop van de dag kwamen er 40 a 50 boten binnen lopen van uit Noorwegen. Bij aankomst werden de seinvlaggen gehesen, wat er uit zag als een vlaggen festijn. J.J. was een paar dagen niet lekker, eerst in de dunne poep en nu moeste hij overgeven en we vonden onverteerd gras waarschijnlijk is de kade van Aalborg bespoten geweest ook het gras waar hij vrijdag van heeft gegeten. Vanaf dat moment was meneertje weer de oude.

Dinsdag 22 juli. Dagje Göteborg wederom een hete dag.
Om 9.00 uur opgestaan ontbeten en toen naar de tram. Lijn 11 en 9 gingen naar Göteborg, we hadden ons laten informeren dat je in de tram bij de bleu box een kaartje kon kopen. De eerste tram lijn elf, we stapten in de tram en dan proberen een kaartje(bleu box) te krijgen, maar dan hoe werkt het? We toesten engels in  we snapten er niks van, maar we waren onderweg. Een aardige jonge moeder vroeg of zij kon helpen graag natuurlijk, ze deed van voor en nu de bank pas er door, maar geen kaartje. We probeerden het nog een maar weer geen kaartje. De dame ontdekte dat het met onze MASTERKAART niet mogelijk was. Muntgeld kon ook maar we hadden alleen papiergeld. De dame ging kijken of kon wisselen maar wisselen kon zij ook niet. En nu ???? U heeft het in ieder geval geprobeerd het werd enkel reis for free. In het centrum stapten we uit de stad was nog rustig. We gingen op zoek naar een kiosk om kaarten te versturen dan was dat maar vast gedaan. We kregen een stads plattegrond waren we waren uitgestapt. We  vroegen wat intersant was om te bezichtigen, de vrouw van de kiosk kon niets bedenken o ja misschien de bus naar de haven en dan een boot tocht. We vertelden dat wij zelf  onze eigen boot in de haven hadden liggen en we moesten hierom wel lachen. De schouders werden opgehaald. Op de plattegrond stonden de bezienswaardigheden aangegeven en dus geen probleem. Onderweg waren we op zoek naar rode postbussen om de kaarten in te doen, maar nergens te vinden.Op het grote plein was een toeristen info hier vertelden ze dat de postbussen geel waren. En vanaf dat moment zagen we ze overal staan. Zo nu tijd om wat te drinken, op het eerste terras werd niet bediend en was het ook niet zo gezellig. Een stukje verderop uit de zon eerst thee en we besloten een maaltijd salade bij te nemen. Gotenburg is een grote stad met grote en smalle winkelstraten, wat ons opviel op zowat iedere hoek zaten bruine bedeleden mensen, de een keek je scheel en zielig aan de nadere een dikke voet of een verdraaid been ze zaten vlak bij winkels etc.. Ook muzikale bedelaars sommige met prachtige klanken de andere met katten gejammer. Tegen drie uur werd het tijd om wat te drinken. We namen plaats op een terras werden we verwezen naar een andere gelegenheid. We kregen bij hen geen thee. Zo gezegd zo gedaan. Na het nuttige van de heerlijke thee  zochten we de instap van de tram maar weer eens op en probeerden het kaartje opnieuw te bemachtigen, we waren voorbereid om het muntgeld te bemachtigen en toen ging het goed. Onderweg zagen we personen zonder in te checken of te betalen. We kwamen heet en vermoeid bij de ENYA aan, daar wachte JJ op ons met een lekker koud biertje en wijntje. S'avonds nog een heerlijke douch en we gingen fris maar vermoeid de nacht in.

Woensdag 23 juli mooi weer,
Om half negen opgestaan ontbeten en de trossen maar los. Langs de kust naar het zuiden begonnen we aan onze terug reis er stond geen wind! We volgenden de aangegeven route tussen de rotsen door. Er kwam een beetje wind je wilt het niet geloven, hij kwam uit het ....zuiden. Onze koers was zuid. Langzaam draaide hij door naar het zuidwesten en konden de zeilen gehesen worden. Het ging langzaam maar we zeilden. En de temperatuur was aangenaam. Zo al varend in de baai( Mahm) waar we konden ankeren. Het was dieper dan acht meter en we hadden geen ervaring met in de rotsen te ankeren. Verderop spuurde Lida naar een moorring. In de verte lagen twee oranje bollen gezien het waren moorringen. Langzaam gingen we er op af en ging Lida met haar toverstaf een lijn er door rijgen en we lagen om half vier vast. Wat eten we vanavond, vis? Willem gooide de hengel uit en Lida zetten haar kruiden alvast klaar. De hangschoen en fileer mes alles was in gereedheid gebracht wij waren er klaar voor. Een pan met rijst stond al klaar voor de rijst. Ui prei en paprika wat nog vers was werd gesneden en het wachten " op de vis". We ver naar beneden kijken zagen zo wat er zoal voorbij kwam. oa. kwallen vreemd stuk struik gewas verrotte planten,  maar geen VIS. Het werd een rijst schotel met vis uit ...blik. Ook lekker maar geen verse vis.
24.24 mijl gevaren.

donderdag 24 juli mooi weer,
Om half negen op, Na het ontbijt het zeil gehesen,  de lijn uit de mooring en toen nam de wind, oost 3, ons mee. ENYA gleed door het water rustig kabbelen we zuidwaarts. Het was wederom weer heet en wind  nam toe en draaide wat zodat we de koers soms moesten verleggen. We wilden geen gevecht meer met de wind het doel was immers bereikt en we hadden alle tijd voor de terug reis, het water was ruim genoeg om door andere rotsen door te varen het was prachtig zeilweer. De hitte nam toe en soms was het niet te harden. Omstreeks vijf uur kwamen aan, even beneden Faberg in  Traslofslage en klein haven waar we weer aan de steiger werden geholpen. Ook in deze haven was een automaat voor havengeld. We hebben tot laat in de haven gezeten met gratis internet. Ook JJ had het warm en zocht verkoeling in de schaduw plekjes. S'avonds half twaalf hoorde we plons en gespartel, JJ was aan de lijn en dacht nog een wandeling via de motorboot te kunnen maken. Vergat daarbij dat zijn lijn niet lang was en viel tijdens sprong naar de volgende boot in het zoute water. Willem met een sprint erop af trok hem uit het water en zette hem bij ons op de boot. We namen hem mee achterin de kuip waar we hem met lauw water  konden afspoelden. Een handdoek net weer droog was voor handen waar Lida hem mee ging afdrogen. Met een klets natte staart tussen de benen sprintte hij naar binnen om zich te gaan wassen. Na vier weken was het toch weer gelukt "stupiede cat" .
29,16 mijl gevaren.

Vrijdag 25 juli.
De dagen gaan nu snel we zijn om kwart voor negen opgestaan en maakten de ENYA klaar voor vertrek. Een half uur later verlieten we de haven. De wind was oost zuid oost 4 a 5. Het was een rustige zee dus maakte Lida het ontbijt en al varend werd dit genuttigd. Het was prachtig weer en we genoten intens. Af en toe trok de wind aan en de Enya ging met 7 knopen door het water. Daarna zakte de wind weer rond de middag weg en er werd weer een spelletje met ons gespeeld. Zo nam hij ons mee naar het westen en zo gingen we weer naar het oosten en tussen door draaide hij alle richtingen op er was geen pijl op te trekken. We kwamen niet meer vooruit dus ging de tor weer aan.  Het weer was heet zomaar uit het niets vielen er dikke druppen op ons neer. Willem zag in de verte een dikke bui hangen en de luiken gingen dicht, hij deed sop in zijn haar wilde het regenwater gebruiken als douche dat lukte bijna.
Op het water achter ons zag je een streep waar nog water viel de bruinvissen vonden net als wij ook aangenaam zij doken boven het water uit een mooie ervaring om te zien. Nog een stuk en we vaarden de uitmonding van de Nissan binnen en in een enorme plensbui wisten we een box te bemachtigen in Smabatshavn langs de kade bijna in de binnen stad van Halmstad. Nog een hele tijd onweerde het ging gepaard met bliksems maar wij waren waren veilig binnen het friste er lekker van op.
36.28 mijl gevaren.

zaterdag 26 juli.
Vandaag word er niet gevaren. De Enya geven we een rustdag. Wij daarin tegen gaan poetsen en wassen. Alle ruimtes in de haven hadden dezelfde code douche wc en openbare ruimtes waar je
 tv kon kijken afwassen koken en internetten. Voor de wasdroger kocht je een kaartje voor 30 kronen ongeveer €3. We zijn op onze fietsen naar het centrum geweest voor de nodigde boodschappen. S'middags een eind in de omgeving gefietst,  maar het dreigde te gaan regenen dus rap terug naar de boot om alle luiken te sluiten. Slechts een paar druppen toch maar dicht laten. Het was weer bloed heet 32 graden. Weer terug een in de stad een kop thee op een terras, we zaten goed en wel onder een grote parasol en het begon te hozen, onweren en hevige te waaien. De mensen in de straat begonnen te rennen en te gillen en binnen een mum was de straat leeg, de terrassen werden snel opgeruimd en de winkels sloten de deuren. Wij vonden het een chaos, waarvoor eigenlijk? Het was achteraf sluiting tijd van de winkels.  Toen de dikste regen voorbij was pakten we de fiets en gingen we terug naar de boot, JJ zat nog in de loeihete boot de luiken snel open de frisse lucht moest erin. We besloten s'avonds in de stad te gaan eten want het was aangenaam afgekoeld. Op het terras van ( heel toevallige halverwege onze vakantie) restaurant "the half way inn". Het smaakte vorstelijk. De havenmeester was een leuke praatjes maker, hij vond onze boot geweldig daar kan je in de winter ook op wonen. Hij deed ons een voorstel, wij mogen de boot in de haven gratis laten overwinteren en hij wilde er dan op gaan wonen.
Nederlanders daar kan je goed mee onderhandelen. Het gaat niet door.

Zondag 27 juli.
Het was een onrustige nacht in de haven, drukke enthousiaste zingende mensen kwamen voorbij. Overal in de stad waren optredens de festival week was begonnen. In gele hesjes geklede mannen sommeerden de mensen bij de boten weg te gaan de rust keerde weer maar het bleef nog steeds warm en konden daarom niet goed slapen. Half acht "ik heb de koffie klaar en wil graag vertrekken". Zo gezegd zo gedaan eerst diesel getankt, 36.42 liter en zo het grote water op. Onderweg was het nog rustig amer wind en veel zon. Na een uur de tor aan en af en toe de zeilen erbij, schoof Enya door het water. Plots dook er een bruinvis het water uit je zag hem een stuk achter ons aan zwemmen maar liet zich niet fotograferen helaas, hij verdween weer en ver achter ons kwam hij nog enkele keren kwam hij nog boven water. We kabbelden rustig aan verder en de tor kon uit de wind trok een beetje aan. Om half een ter hoogte van de Skalder vieken broodje gesmeerd beker melk erbij zo hielden wij het nog wel even uit. Achter ons trok het water, het land samen tot een grijze streep. Daarboven begon het te rommelen. Wij hadden er geen last van,  hoeveel kunnen wij niet zeggen, een verstekeling boven in de mast had zijn draden rondom de windmeter gespannen.  Later in de middag zagen we de lucht voor ons grijs worden gepaard met gedonder en even later rechts van ons, een donkere lucht met slierten regen.
Deze trokken later naar ons toe ter hoogte van het stadje Barre. De zon verdween en het was een stuk frisser. Het noodweer is deze keer om ons heen getrokken. Even dachten we de bui haalt ons in vlak voor de  haven, maar hij bedacht zich. Om kwart over vier lagen we aan de steiger in het plaatsje Hoganas.