1e week vakantie 2014 naar Zweden

Enkele weken voor vertrek naar Zweden, voorbereiden. Er is in Zweden geen gas te koop dus hebben we drie gasflesjes mee. Ook hebben we een snelkookpan aangeschaft en het elektra is gratis dus nemen we de waterkoker mee en de magnetron blijft aan boord. Boodschappenlijstjes gemaakt en groot inkopen doen. Boodschappen hebben we in etappes gedaan. Vrijdag de laatste werkdag thuis de badkamer krijgt een sop beurt en bedden verschoont en halen we de laatste boodschappen. Zaterdag naar de lidle voor verse groenten en fruit en naar de  C1000 voor de laatste boodschappen. Ze hebben niet alle boodschappen dus ook naar de Jumbo voor afbakbrood en vleesconserven. Zo alles hebben we in huis en Lida gaat zoveel mogelijk vacuumeren voor langer houdbaar. En nu alles in de tassen en afladen in onze (grote) auto. Dat lukt nooit volgens Willem dat wordt twee keer rijden. J.J. moet ook nog mee die moet dan zonder kooi mee.
Gaat niet lukken. Mag ik de auto inpakken zegt Lida mnnn.... ga je gang. Uiteindelijk krijgt Lida alles erin met J.J. in zijn kooi  :-). Dat inpakken heeft Lida van haar vader geleerd. De vloer dweilen en we gaan. Eerst nog even langs tante Martha en dan naar de boot. Bij de boot uitladen en weer inladen in de boot de koelbox is tot de nok gevuld na afloop naar het restaurant de Pater dat hebben we wel verdient onze vakantie is begonnen.

Week 1
Zondag 29 juni.
Rustig opstaan babbeltje met de buren en nog de afvoer van de aanrecht bakken gerepareerd deze lekken. Hierna vertrekken we naar de sluis van Lauwersoog. De nacht door gebracht in de waardeloze  buitenhaven wij passen niet in de boxen. Tijdens het manoeuvreren  gaat de reddingslijn kapot dus langszij. We gaan vroeg de kooi in.

Maandag 30 juni.
De weerspelling was niet goed we besluiten een dag te wachten. We hebben een bezoekje gebracht aan het clubhuis Het Roode hooft waar zij druk waren met de 14e CAMR. We zochten naar Herma en Jose die waren druk in het clubhuis.
Weer op tijd naar de kooi morgen een nieuwe vertrek poging.

Dinsdag 1juli  Wind noord west 4 a 5 kans op een bui.
We vertrekken om 6 uur onderweg een klein buitje ons gemeld bij de vuurtoren van Schiermonnikoog. Hij waarschuwde voor 1,20m zeegang tussen de eilanden.  De reis gaat als een tierelier de golven kwamen overal weg er was geen patroon in te ontdekken. Uiteindelijk allebei een steen op de maag.
Bij Norderney aangekomen konden we de groene verkenning ton niet vinden. Even paniek maar het is ons gelukt en om 14,53 uur kwamen in de haven aan we eindigen in een fikse bui. Hoogste snelheid was 11 knopen gemiddeld 6,5 knoop.

Woensdag 2 juli.
Het weer ziet er goed uit en we vertrekken vol goede moed. Pakken en reddingsvesten aan en ..... Eenmaal buitengaats zakte de moed ons in de schoenen wat een storm veel meer wind als gister we maken rechts omkeert terug naar de haven. We hebben onze nieuwe vouwfietsen gepakt en hebben het eiland aan het verkennen geweest. Heerlijk gefietst en een pilsje gepakt op een terras.

Donderdag 3 juli.
7 uur weg..... het waaide nogal windkracht 5 a 6 weer uit zuidwest afnemend 4 a 5 nog een uurtje onder de wol... 8 uur de wind is gezakt en we vertrekken. Lekker gezeild Willem besloot de hengel uit te gooien voor de maaltijd. Maar met zo snelheid gaat het blinkertje over het water ipv er door. Zo had hij bijna een meeuw gevangen die zag wat door het water schieten en toen er een zeehond verscheen werd de boel binnen gehaald dat had Lenie nooit goed gevonden. Dit wordt te gek inhalen dat snoer. Toen ging het pas echt mis eind resultaat een enorme kluw vissnoer die mocht Lida .....Uiteindelijk werd het laatste stuk eraf geknipt. We zijn geen vissers. We kwamen om 6,15 uur aan in Cuxhaven mooi plek uitzicht over de Elbe. Morgen gaan we de Elbe oversteken.

Vrijdag 4 juli
Half uur voor laag water vertrokken 13.30 uur wind draaiend zuid oost naar zuid kracht 4 a 5 zoeffffff.
Aan het eind van onze tocht viel de wind weg en moest de tor weer aan en tot onze verrassing stond de sluis voor ons open, even wachten op de boot achter ons en de deuren sloten. De tocht door het Kielerkanaal kon beginnen, eerste rustplek voor de nacht was het Gieselaukanaal, zijkanaal van het Kielerkanaal, vlak bij de sluis en kwamen om 20.00uur aan er was nog plek aan de steiger. Het eten was onderweg door Lida klaar gemaakt gelukkig we hadden trek. De nacht was benauwd.

Zaterdag 5 juli.
Om 9 uur werd de boot met een smak 2 x tegen de steiger aan gekwakt dit kwam door enorme golven veroorzaakt door waarschijnlijk een tanker die in het Kielerkanaal voer. Tijdens heftige beweging van de boot liep onze kat J.J. op de steiger. Hij schrok enorm hiervan en trok een sprint de boot in. Gelukkig geen schade. We gingen brood smeren en de tocht werd voort gezet. We hadden contact gehad met Henk en Houkje en die deze waren op de terug tocht van hun vakantie gingen vanaf de Oostzee ook het Kielerkanaal binnen. We moesten elkaar dus tegen komen, we hebben afgesproken elkaar te ontmoeten op het FlemhuderSee voor anker te gaan om bij te kletsen gezellig. De tocht ging verder zonder problemen. Om 2 uur gearriveerd. Het anker uit en wachten maar op Henk en Houkje. Om half zeven nog niets van Henk en Houkje een SMS gestuurd de soep is klaar. Vervolgens een bericht terug"over een uur zijn we er". De oven aangezet tafel gedekt en alles stond klaar. Ze zullen wel trek hebben verregend kwamen zij langs zij liggen, gezellige avond gehad vooral kletsen en drinken.

Zondag 6 juli.
Ongeveer negen uur zwaaiden wij  de Road Runner met haar bemanning uit ze vervolgenden hun terug reis naar huis. Ook wij vertrokken richting Kiel. Kort gewacht bij de sluis een groot vrachtschip ging eerst in de sluis daarna konden wij er ook  bij in. Willem ging het sluisgeld betalen ook voor de RoadRunner die hadden geen euro's contant. Dit was voor ons een tip om 20 euro apart te houden voor de terug tocht. De sluis uit om te tanken, helaas op zondag gesloten aan de overzijde ,Westkant , was wel een tank station open. De wind was oost zuid oost wkr 4. Het was de bedoeling om naar Fehmarn te varen een eiland in de noord punt van Duitsland. Plotseling zagen we iets oranje achtig drijven we keerden om om te kijken wat het was. Het leek op een zwemvest. Bij aankomst bleek het te gaan om een feest ballon waar de helium inmiddels uit was. Gelukkig maar. We gingen verder maar de afstand bleek te ver te dus voeren we naar de wal en belanden in een heel klein haventje Lippe. 19.00 uur lagen we aan de steiger geen havenmeester douch en wc niks van dat alles we verlangden zo naar een warme douch.  Tot zover week 1. Weinig regen veel wind lichtelijk aan de huid verbrand.