2e week vakantie 2014 naar Zweden

Maandag 7 juli.
Vandaag onder Femarn door  omhoog richting Denemarken naar het plaatsje  Gedser. Het weer leek somber west 4 a 5. We vertrokken om half 8. Af en toe een klein buitje maar om 10.00 uur kwam de zon erbij dat was aangenaam en de warme kon uit. De brug waar we onderdoor kwamen was 22meter hoog en de stroom versnelling sleepte ons voor uit :-). De tocht verliep voorspoedig we voor bij een enorm windmolen park kwamen de tonnen van het plaatsje Gedser in zicht. We kwamen in de jachthaven om 16.50 uur aan maar door de harde zijwind durfde Willem en niet aan om in een box te gaan vanwege de harde zijwind. Dan maar langszij recht in de wind op lagen we langs zij naast Canadees schip. Hier lagen we prima naar ons zin. Na het eten en een heerlijke douch was de wind gaan liggen en zijn we verkast naar een box. We stippelden een route uit voor morgen. Trelleborg Zweden.
50.61 mijl gevaren

Dinsdag 8 juli.
Om 6.45 uur loopt de wekker af opstaan. Buiten was er motregen de wind noord noord oost wkr 4-5 pal tegen dus. We verkorten de koers tot de helft geen Zweden dus. Het brood was bijna op geen winkel in de haven, trouwens uit ervaring van het vorig jaar was het Deens brood niet geweldig. Uiteindelijk besloten we een dag te blijven komt Willem zijn rugspieren ook tot rust. Lida gaat brood bakken kant en klare mix meegebracht, kwestie van voor breid vertrekken. De weerspelling om 10.00 uur  regen en kans op onweer en de  wind zou aantrekken tot 7 wkr. Ons besluit was wijs.

Woensdag 9 Juli.
Wind noord noord oost het giert door de haven. We blijven nog een dag. Lida heeft de was gedaan en alles is weer schoon in de kast. Boodschappen gedaan o.a. vers vlees, kaartjes verstuurd naar tante Martha en voor Michiel zijn verjaardag, geografie museum bezocht, prachtig fossielen en edelgesteente schelpen, koralen etc.. Verzameling van uit alle wind streken uit de gehele wereld van verschillende verzamelaars. Bijzonder interessant. J.J. had niet zijn dag, kwam en wilde de kajuit niet bleef de gehele dag onder trap slapen, alle toenaderingen werden afgewezen met een krab en of een bijt. S'avonds hebben we gedwongen een wandeling te maken op de steiger en de wal dat heeft hem goed gedaan hij knapte weer op.
Na aanleiding van de weer voorspelling hebben we drie alternatieve routes op de kaart gezet, 1e recht om via Kopenhagen de oostkust van Denemarken 2e links om Lolland 3e links omkeert wat totaal andere bestemming wat gunstiger in de wind ligt.

Donderdag 10 juli.
Wind noord oost 4 a 5. Een rif in het zeil en we gaan voor optie 2 links om Lolland dit vanwege de golven die er nog staan. Half elf vertrokken we, eerste stuk op volle zee later langs de kust. Af en toe toch nog windkracht 6 a 7. En af en toe  8 a 9 knoop op de teller van de boot , heerlijk gezeild mooie zee ondanks de wind toch in t-schirt en korte broek door gebracht. Met de zon in de kuip was het nog 26 graden. 19.45 uur lagen we aan de steiger in Nakskofjord in de Lystebadenhavn totaal hebben we 50.40 mijl gevaren.

Vrijdag 11 juli.
En dag rust omdat we van de wind niet te weten komen wat deze met ons voorheeft, wij willen naar Zweden maar de wind maakt het ons moeilijk.  Willem heeft de hengel uit gegooid maar ving alleen maar stekelbaars. We zijn op de fiets naar Nakskov gereden. Terrasje genomen en boodschappen gedaan. Bij onze vertrouwde Aldi voor vers fruit. Het was deze dag 30 graden erg warm. S'avonds opnieuw familie beraad voor nog andere mogelijkheden.

Zaterdag 12 juli.
Rustig opgestaan het was prachtig weer. De zon scheen en het waaide niet erg hard Noord Oost 3a 4 .
Om 10 uur vertrokken richting Korsor (bij de langste brug die loop t van Odense naar Kopenhagen waar wij vorig ook onderlangs zijn geweest.).  De reis verliep als een rechte streep naar boven, om 12.00 uur zakte de wind weg noord windkracht 3, onze vertrouw Yanmar motortje, bijnaam de TOR, kwam weer aan. Na een uur konden de zeilen weer gehesen worden we besloten om de haven OMO havn in varen op het topje van het eiland OMO. Het was inmiddels kwart over drie, Willem zei we zijn net op tijd binnen want het begint net hard te waaien de wind trok flink aan richting de windkracht 7.
Tijd voor een glaasje en een warme hap gemaakt. Donderdag had Lida een flinke pan nasi gemaakt daarvan hebben we nu de andere helft van opgemaakt en het smaakte weer geweldig een vorstelijke maaltijd. Na de afwas een flinke wandeling gemaakt tot 10 uur buiten gezeten. In de nacht regende het weer eens zoals meerdere nachten. Gelukkig niet overdag :-).
28 mijl gevaren.

Zondag 13 juli.
We vertrekken om kwart voor elf zwaar bewolkt voorspelling van de wind  4 a 5 bij buien 6. De koers werd gezet naar Kallundborg op het eiland Sjaelland. Om elf uur onder de grote brug door op de "Grote Belt". Maar goed dat we de zeilpakken hebben aangetrokken, we zagen in de luchten om ons heen stevige buien. Wij hielden het droog maar de wind vlagen logen er niet om. De boot ging behoorlijk scheef, de golven spoelen en kwakten op het dek. De Genua hebben we gereefd. Onze Catalina droeg ons er door heen. Op een moment schoot de boot van een golf af en we kwakten we midden in het golfdal. Alles schudde beefde en trilde wij waren  beetje  beduusd van dit gebeuren  maar de boot was alweer aan het zeilen. De boot met de nieuwe zeilen een geweldige ervaring. Om half zes lagen we aan de steiger van de zeil vereniging Kalundborg. S'avonds plannen gemaakt voor het vervolgen van onze vakantie.
38.76 mijl gevaren.
Deze week veel harde (tegen)wind soms regen maar ook veel zon.