3e week vakantie naar Zweden

Maandag 14 juli.
Na een heftig nacht van storm en plensbuien opgestaan en gezien dat het nog steeds regende.. De wind is wat gaan liggen en van zuidwest naar zuidoost gedraaid. De route die we hebben gepland ligt in de  goed wind richting, maar we hebben vakantie en met stortbuien varen is niet fijn dus dit word het niet.
Na nog een een enorme bui werd het droog stond er geen zuchtje wind meer. De kajuit was klam en koud dus lekker de kachel aan en toen werd het weer aangenaam aanboord. Lida heeft een brood gebakken en de kajuit opgepoest en fris gemaakt. Daarna wat gegeten zijn we op de fiest vertrokken naar het stadje Kalundborg een industrie stad uit het jaar 1120. Leuk stadje en ook vele oude gebouwen.

Dinsdag 15 juli.
Het belooft een mooie dag te worden en we vertrekken  om kwart voor tien. De windwaait uit het westen kracht 4. We gaan richting Grenaa dit ligt in het noord oosten van Denemarken. Snel het grootzeil omhoog met een rif erin en gaan met die banaan. We waren amper de haven uit en het rif er maar weer uit en de jas was amper nodig. Met een lekker gangetje voeren we op de volle zee. Vergeleken met andere dagen viel het ons op dat er veel zeilboten op het water waren. Na een paar uur varen liet de zon ons in de steek en het werd frisjes Willem trok een lange broek aan. Na een poosje had de wind het ook voor gezien en we dopperden met 3 knopen verder. Het was inmiddels 2 uur hadden nog 33 mijl voor de boeg. We besloten het eiland Samso voor anker te gaan en dan de volgende dag verder. Maar goed ook het anderen ging helaas niet dus de haven maar in. We hadden mazzel er was nog een plekje beschikbaar en met behulp van twee aardige Denen lagen we om kwart voor 4 vast aan de steiger. Het was inmiddels begonnen te stormen met windkracht 8 en even later spoelde het dek schoon met een enorme plensbui. Zoals de dag begon veel belovend was begonnen eindigde hij slecht. Half tien bij een ondergaande zon zagen we aan de horizon een enorme akelige lucht aankomen met daarin een waterhoos. Eenmaal boven land verdween hij weer maar de kolkende en draaien wolken massa kwam onze kant op over de haven heen en we zagen dat hij op het water weer begon met het rollen. Het duurde 10 minuten en een prachtige  zons ondergang was onze beloning.
26,16 mijl gevaren.

Woensdag 16 juli.
Op de steiger liepen de mensen in lange broek en trui aan dus ook wij warme kleding aan de dag begon frisjes. De wind was zuid west 3/4 de zon scheen. Voor de haven dreef symbolisch een enorme fles met daarin een brief. Toen we de bocht om waren we de wind in de rug de zon in de kuip werden al rap de warme kleding uitgedaan bleef er alleen over het reddingsvest over .... Na een uur varen maakt de horizon een ruime cirkel om ons heen met daarin stukken land en vele witte punten, dat zijn zeilboten die allemaal hun eigen koers varen naar .... wie het weet mag het zeggen. Onze koers is noord noord oost richting SlaeBESTED. In de verte zag Willem een eiland met hoge flat gebouwen, in Denemarken hoge flat gebouwen???? Dichter bij gekomen bleek het een containerschip te zijn. Lachen.... voor de rest is het water water en nog eens water waar wij met onze ENYA heerlijk doorheen schoven. Het was een fijne tocht met windstiltes/vlagen en zon en schaduw.. Om half zes lagen we behulp van een aardige Duitser aan de steiger van SlaeBESTED. in Grenaa. Een haven vol met weelde en we vragen ons af, hoezo crisis, zoveel luxe uit Noorwegen Zweden  Denemarken en Nederland lijkt wel klein Monaco.
32,10 mijl gevaren.

Donderdag17 juli.
Kwart over 8 vertrokken richting AAlborg in het noorden van Denemarken. De zon scheen volop maar de wind was zwak west 3. Eenzeil was even niet nodig, deze staat anders toch maar te wapperen dus het torretje aan. JJ heeft een nieuw plekje gevonden onder de buiskap om verder te slapen.. Willem aan het roer en Lida binnen klusjes doen bedden opmaken broodjes smeren kussens borstelen. Ja als je een langharige kat aan boord hebt moet je elke dag de zit kussens afborstelen en niet allen de kussens ook de kat. Onderweg kleine dribbel golfjes weinig wind dan weer west dan weer noord de lucht helder dan weer rare wolken, soms dreigend soms rollend met slierten we kregen er geen hoogte van wat het zou brengen. Langzaam veranderde de kust in een donkere rand aan de horizon. Op zee vlakken water tegen zo strak als een vlak gestreken laken, dichterbij gekomen bleken het enorme scholen met kwallen te zijn. Het ging om er een foto van te maken. Het is twaalf uur beide zeilen open, wind west de tor erbij, we varen vijf a 6 knopen in een lekker zonnetje. Om vier uur kwamen we in de haven van HALLS aan de boxen waren allemaal bezet. Hier en daar lagen de boten langszij twee drie dik. We zagen een Zweedse boot alleen liggen en we vroegen netjes "can't we come next to you plaese?". De man in de boot stond op en schreeuwde "NAJ" hij zwaaide met zijn armen schreeuwde vervolgens nog van alles. het was wel duidelijk we waren niet gewenst. Lida zei"versta er geen bal van maar we gaan al". We maakten nog een rondje langs de chagrijnige gezichten en besloten verder te varen door de Limfjorden naar een volgende stad AAlborg, het was nog vroeg en nog lang niet donker. Halverwege werden we ingehaald door een Nederlandse twee master "MORGENSTER" vol met jongelui. We hoorden kanonschoten, we werden bekogeld met aardappelen. Wij onze beurt toeteren terug. Zo ging het even lachend door tot zij voorbij waren. Onderweg had Lida, met ENYA muziek in de kip voor het eten gezorgd en we dit om de beurt genuttigd. In Aalborg ging net de brug voor ons dicht en vijftig minuten later weer open. Ook de spoorbrug ging gelijk weer samen weer open op de hoek links was een haven waar we hartelijk werden ontvangen door de havenmeester, deze hielp ons aanleggen tegen een Zweedse boot waar een jong stel opvoeren. Deze gaven ons allerlei tips over Gotenburg hun thuishaven. Ze bestaan nog de havenmeester met een versleten beugeltasje en aardige Zweden.
60,53 mijl gevaren.

Vrijdag 18 juli.
Om acht uur opgestaan de Zweden naast ons wilden vertrekken dus moest onze boot aan de kant, de Zweed gleed er achter weg en wij konden aan de kade. We hebben een rustdag ingepland. De havenmeester had warme broodjes voor de gasten, havengeld "all in cludt". Daarna op de fiest naar Aalborg, het ontwaken was bezig het winkel personeel zetten hun waar buiten en de stad vulde zich langzaam met mensen. Voor ons kaartjes en postzegels gekocht,  dan was het tijd voor een kop koffie op een terras, daarna nog prive dingen gedaan. Al met al een hete dag.

Zaterdag 19 juli.
Om acht uur opgestaan, onze buren die tegen ons aan kwamen liggen vertrokken naar een box. Zo konden wij na ons "all in" ontbijt gemakkelijk om negen uur vertrekken. Een stukje verderop diesel getankt. 42,44 liter diesel stand 2780.
Om tien uur draaiden de bruggen en  konden alle boten in een lange stoet het fjord verlaten.
Omstreeks een uur verlieten wij de monding en zetten koers naar het eiland LAESO richting Noord Oost..De wind was Oost met kracht 4 / 5. De zon scheen en we verwachten een mooie tocht. Het is net of de wind ons niet naar Zweden toe wilde blazen, weer ging hij liggen of blies ons hard terug. De tor kwam er weer bij. In de beurt van de eerste haven zagen we op de AIS dat de haven behoorlijk vol met schepen lag. En de passagiersschepen afgeladen met mensen voerden ook naar binnen. Er was een festival op het eiland, daar hadden we al iets van gehoord, maar ja deze twee havens waren de enige twee haven waren de enige optie's om de overtocht naar Zweden te maken. De tweede haven dan maar. Dichterbij zagen we ook daar een grote zwarte vlek van de AIS. Halverwege was een inham waar twee boten voor anker lagen"dat gaan wij ook doen". Al met al lagen wij om half negen voor anker in de kom. Het eten was onderweg weer gemaakt, da's wel handig.
 S'avonds hebben we de zon in het katte gat zien verdwijnen. om twintig voor tien ging de zon onder , de hele nacht was de zon gloed aan de hele horizon te zien, avondrood veranderde langzaam in ochtend rood. Lida heeft hiervan prachtige foto's gemaakt.
59.41 mijl gevaren.

Zondag 20 juli.
Gefeliciteerd Ella de kleindochter viert vandaag haar tweede verjaardag. Slechte nacht gehad, ENYA heeft aardig geknobbeld en gehobbeld in de golven. We hadden wat dieper in de kom moeten gaan liggen. Om vijf uur is Lida opgestaan om de zonsopgang te fotograferen. Nog een uurtje proberen te slapen en om kwart over zes heeft Willem het anker gelicht en zeilen maar. de noord oost vijf a zes. Om 10.42 uur een sms ontvangen Welkom in Zweden, maar nergens nog land in zicht. Al kruisend gingen we stug door en de oversteek van de traffic line gemaakt en we hebben van de wind gewonnen. al heeft hij ook deze  dag tegen gewerkt. ongeveer half twee begonnen we aan de tocht tussen de Zweedse scheren door richting de haven Langedrag, deze haven was ons door Zweden aangeraden vanwege de goed verbinding met Gotenborg. Het was een mooi gezicht ook wel spannend tussen die stenen door varen. Kwart over drie lagen wij aan de steiger moe maar voldaan eindelijk lagen we in Zweden. Het begon frisjes maar eindigde heet 30 graden.