Er is wat rust op het verkoop front dus er weer even tussen uit. 1e week.

Maandag 8 juli.
Auto in gepakt en naar de Enya gegaan daar alle spullen en boodschappen weg gestouwd.

Dinsdag 9 juli
Zijn  we vertrokken richting Leeuwarden hier zijn we blijven liggen. De reden hiervan was dat vrienden Jaap en Hennie Schermer hun schip genaamd  Walkura waren onderweg hier naar toe.
Zij waren richting Portugal echter bij de Franse havens aangekomen werden zij daar bot behandeld het weer was guur en koud en de havens duur. Ankeren gaat daar ook moeilijk met 8 meter water verval was het onrustig liggen. Ze wilden langs de Franse kust afzakken naar Portugal. En uiteindelijk Azoren etc.. dit plan hebben ze verlaten en het schip omgedraaid en weer terug naar het noorden.

Woensdag 10 juli
Jaap en Hennie arriveerden  tegen twaalf uur even gezellig bij geklets en later in de middag vertrokken zij richting onze haven Dokkumer nw. Zijlen.
Wij zijn in Leeuwarden gebleven de regen bleef maar vallen en hebben ons vermaakt met lezen en knopen/macramé.
De verkoop van de Echten 12 Zuidlaren is wat rust gekomen. Vandaag  is een bouwtechnisch rapport gemaakt en de woning is in goede staat volgens het rapport. We werden gebeld door de makelaar met dit bericht en dat maakte ons rustig.
Morgen gaan we verder richting Lemmer.

Donderdag 11 juli.
Het heeft s’nachts hevig geregend dat was mooi voor de natuur en we hadden er geen last van.
Volgende ochtend even voor negen vertrokken wand de Slauerhoff brug draait beperkt vanwege onderhoud werkzaamheden. Het begon weer te regenen hard dan weer zacht.
Bij de slaurhoffbrug aangekomen begon de keerkoppeling weer niet goed te werken ondanks de service beurt die de motor onlangs heeft gehad.
Slaurhoffbrug

Uiteindelijk ging het goed en zijn we door gevaren maar het vertrouwen was weg.
Drie spoorbruggen liggen op deze route waarvan die bij Grouw altijd openstaat tenzij er een trein aankomt.
Onderweg toch maar even gebeld met de dealer van de motor gebeld en die raadde aan langs te komen in Sneek. Nu was ik al er niet zeker van de koppeling nu wel goed zou functioneren ondanks de service beurt.De monteur melde dat hij vermoede verkeerde olie.  Dus had ik de route zo uitgestippeld dat we vrijwel langs Sneek kwamen.

En zo lagen  we bij ABMA’s jachtwetten voor de deur.
De keerkoppeling was snel na aankomst al van de motor afgehaald de complimenten van de monteur want zo zij hij kon overal makkelijk bij en er is zelfs licht in de motor ruimte.dat maak ik wel eens anders mee.

Vrijdag 12 juli.
Lekker geslapen opgestaan en even later stond de eigenaar van ABMA Sneek Ron Walta aan de railing en vertelde dat hij gisteravond de koppeling had gerepareerd en er straks weer ingezet kan worden. Wij 😊.

De gerepareerde keerkoppeling

De keerkoppeling werd er even later weer achter gezet even testen hij bleek het weer goed te doen.
De weersverwachting was slecht hevig regen en onweersbuien dus we bleven liggen. Broodje gehaald en een stevige wandeling gemaakt. Eind van de middag kwamen de buien, bakken vol viel naar beneden. In Nederland was veel wateroverlast.

Zaterdag 13 juli.
We werden wakker en het regende hard. Toch maar opgestaan even later werd het droog. Zat buiten buiten de koffie op te drinken zwaaide Ron Walta van ABMA Sneek mij een goedemorgen toe.
Even later weer motregen. Tegen tien uur toch maar vertrokken. Zeilpak aan maar het bleek nauwelijks nodig te zijn. Onderweg twee bruggen van de brugwachter van de Spannenburg brug een grapje uithaalde. Vroeg vriendelijk via de marifoon een opening hij beantwoorde met dat vanmiddag tegen vijven kan dat. Dat laatste heb ik niet goed verstaan zei ik terug, geintje hij gaat direct voor u open. Tegen 13.00 uur kwamen we aan in Lemmer. Plekje gekregen in de haven.
De keerkoppeling gaf geen problemen meer nogmaals dank aan Ron Walta van ABMA Sneek.
S'middags naar de de binnenstad van Lemmer gegaan daar was een braderie en we hebben in de kerk geluisterd naar een duo die zong bekende liedjes. Ijsje gegeten warm gegeten de avond viel.

Zondag 14 juli.
Het weer was motregen dan weer droog. We zaten te dubben wel of niet verder gaan. we hadden bericht ontvangen an de makelaar en melde dat er nog een vragenlijst van de notaris komt. Hoe gaan we die invullen en waar wordt die heen gestuurd naar huis natuurlijk. Hoe belangrijk is die vragenlijst enz. enz. enzo.. Het weer wordt beter en we besluiten naar Enkhuizen te varen  mooi windje dus we gaan. Morgen nemen we contact met de notaris. De trossen om 13.00 uur los gemaakt. Op naar de prinses Margriet sluis. Het schutten ging vlot bij het invaren kwam van stuurboord een zeiljacht drukte ons bijna tegen de kadewand. Nou kan je boos worden maar dat helpt niet. Dus schouder ophalen en verder gaan. En eenmaal op het IJsselmeer ging de Enya als de brandweer ze had er duidelijk zin in. Na een week op de motor en stil liggen. Even voor 16.00 uur lagen we in de compagnieshaven in Enkhuizen het anker zocht de bodem op en zo lagen rustig met de kop in de wind achter het anker.


op de achtergrond de schoorstenen van  de kalkovens




1 opmerking:

  1. Hallo,beste mensen, wij volgen al enige tijd dit blog omdat wij zelf ook een Catalina varen en we zagen dat je zelf de luchthappers hebt vernieuwd. Nu zijn onze luchthappers ook slecht dus zijn we wel benieuwd hou jullie dit aangepakt hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Rob Venis

    BeantwoordenVerwijderen