3e week

Maandag 22 juli,
We hadden al besloten te blijven dus luieren en wat lezen kwamen we de dag door. S'avonds het met zeilvrienden van Klaas en Lies mosselen gegeten het werd een gezellige avond.
Eenmaal aan boord besloot Sofie(de poes) maar eens de pootjes te gaan strekken en voor we het wisten was zij spoorloos verdwenen.
We gingen maar naar bed maar waar ze zit ze ...we hebben nog wel gezocht maar......
Om vier uur moest ik er even uit voor een plaspauze en keek even in het rond en zag Sofie kijkend en denkend welke boot was het ook alweer. FF rammelen met haar snoepdoosje en daar kwam ze in volle sprint weer naar de Enya sprong aanboord wat snoepjes gegeven. Alles gauw dicht gedaan en de echte rust kon beginnen.

Dinsdag 23 juli,
We besloten te blijven we waren allebei niet fit. Waarschijnlijk de hoge temperatuur speelde ons partner. De temperatuur was weer bijzonder hoog 35 graden.  Het zonnescherm die Lida heeft gemaakt kwam goed van pas.

Woensdag 24 juli.
Boodschappen gedaan en we zijn toen vertrokken naar een ankerplaats op het Grevelingen meer vlakbij Herkingen. Daar aangekomen zocht het anker de bodem op en konden we ploeteren  zwemmen en afkoelen. Aan het einde van de middag samen met Klaas en Lies met behulp van de Cobb heerlijk gegeten en gekletst.
Toen het begon donker te worden zijn we apart gaan ankeren je weet maar nooit stel dat het slecht weer zou worden. Het was weer een zeer warme dag. Hitte records werden verbroken.

Donderdag 25 juli
Het was weer wederom een zeer hete dag veel te warm om te varen. Dus bleven we liggen. Zwemmen de romp schoongemaakt etc..
Aan het eind van de middag kwamen Klaas en lies nog ff goeiedag zeggen.
Toen het donker begon te worden zagen we op buienradar een groot veld met onweer over het Engelse kanaal wegtrekken maar hier was niets aan de hand. We zagen nog vuurtorens en andere lichten.
De kooi in.

Vrijdag 26 juli
Ik werd omstreeks 01.00 uur wakker van de harde wind keek door het vluchtluik naar boven en zag dat de wind dwars op de Enya stond en helemaal scheef hing ik dacht we liggen toch niet vast en van het anker af????
Gauw naar buiten kon mij niet meer goed oriënteren de Enya was heftig aan het draaien ik rap de kaartplotter aan en toen zag ik waar we lagen op dezelfde plaats echter precies 180 graden andersom maar de windsnelheid meter wees 37 knopen wind aan (windkracht 8). Lida was inmiddels ook uit bed gekomen even overleggen wat gaan we doen, snel besloten, weg wezen hier. Eerst de reddingsvesten aan riep Lida. Motor gestart de ankerketting stond inmiddels snaar strak. De golven bouwden flink op Lida achter het roer gaf een beetje  gas vooruit en zo konden we het anker binnen halen. Hetgeen wat gemakkelijk ging. Maar  tijdens het binnen halen  van  het anker  zorgden de golven voor veel deining op de voorpunt. Eenmaal het anker aan boord besloten we naar de sluis te varen niet ver van hier. Daar is immers een grote havenkom met veel steigers. Onderweg zagen we meerdere schepen van hun ankerplaats weg varen. Aangekomen stonden mensen ons op te wachten en hielpen met aanleggen. Eenmaal vast heb ik ook op mijn andere schepen geholpen met afmeren. Daarna de kooi weer in maar de slaap was weg. We lazen later dat die nacht heeft de reddingsboot 11 andere schepen heeft geholpen.
Volgende ochtend omstreeks 10.0 uur vertrokken naar de sluis waar weer de nodige tumult was. Een schipper drukte zijn boot tussen alle schepen terwijl het eigenlijk niet kon. Scheld kanonnades vlogen door de sluis maar de schipper keek de andere kant op. Eenmaal geschut een heerlijke tocht gehad naar Colijnsplaat onder de Zeelandbrug moesten hier even wachten voor een brugopening.

De Zeelandbrug

Eenmaal aangekomen kregen we een box toegewezen. S'middags kwamen Bob en Willy aan boord, de eigenaren van mijn vorige boot, waar we een heel leuk contact aan hebben overgehouden.

was Dormelie nu 't Toetje

 S'avonds hebben we heerlijk met ons vieren uit eten geweest. Koffie na afloop gedronken bij Bob en Willy aan boord  't Toetje. Afscheid genomen hen uitgenodigd voor een paar nachtjes slapen in Groningen. De avond viel.

Zaterdag 27 juli.
Het weer was lekkere temp. 22 graden verkoelde regen.
De was gedaan gedoucht boodschappen gedaan etc..
Morgen zien we verder.

Zondag 28 juli.
Het weer was regenachtig het heeft de gehele nacht door geregend. Ook s'morgens nog regen besloten te blijven liggen omdat het morgen beter en droog wordt.
Tijd voor klusjes en evaluatie van de nacht storm.

Tijdens de nacht storm kon ik zo gauw niet de plotter en de dieptemeter op de nachtmodes zetten gevolg een enorme bak licht in mijn gezicht die van de plotter afkomstig was kon nauwelijks om mij heen kijken.
kaartplotter, diepte/snelheid , stuurautomat

Heb onlangs een update geïnstalleerd en alles staat weer in de fabrieksmodes. Heb vandaag de instrumenten gekoppeld zodat met een apparaat alles andere het licht kan dimmen. Volgens mij moest er ook een goede zak licht komen want wat wij die nacht hadden was niks. Totdat ik vandaag de ingeving kreeg, wij hebben immers een groot halogeen zoeklicht aan boord 12volt aansluiting naast de kaartplotter gemaakt. Het zoeklicht lag netjes in het kastje te wachten voor gebruik even aangesloten en er kwam toch een baklicht uit. Zo heeft zo'n onverwachte storm ook weer zijn voordelen. Je gaat afloop toch alles weer even bij langs wat ging er goed en wat fout.

Verder het slot van de achterkajuit gerepareerd ook sluitingen verwijderd van de kast van de kaartplotter. Hier en daar een beetje kit en olie. Lida is weer wat aan het knopen macramé ik heb  website bijgewerkt etc.. Morgen richting Haringvliet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten