2e week

Maandag 15 juli.
Het is rustig weer wind uit het noord westen en we besluiten naar Amsterdam te varen. Het anker gelicht op naar de sluis en het schutten ging snel.

En zo waren we van het IJsselmeer op het Markermeer.

De zeilen omhoog en gaan met de Enya. Vlak voor het paard van Marken viel de wind weg maar even later was hij er weer. Het ging lekker. Onderweg een hapje gegeten en zo waren we in de middag op het buiten IJ. Ik had het idee dat er wat in de schroef zat alles trilde rond de schroef hij was in onbalans. Even naar vooruit dan weer in de achteruit  hopende dat het vuil los liet. Er is heel veel planten groei in het Markermeer wat voor heel veel problemen zorgt.

We kwamen aanvaren net 4 uur geweest en de brug was nog open, beetje gas erbij en dan halen we het net........ Schellingwoudebrug op het buiten IJ gaat voor onze neus weer dicht en het spitsuur is begonnen. 2 uur wachten!

Wachten naast de wachtsteiger
Het duurde niet lang of de aanleg steiger midden op het water vulde zich met zeiljachten zo’n 22 na ons arriveerden. Lida heeft intussen het eten voorbereid. 18.00 uur en het licht sprong op groen, allemaal onder de brug door op naar de sluis. Natuurlijk gingen de laatsten als eerst naar binnen, sluis vol. De grote sluis ging open voor een klipper. De rest van de jachten konden er bij in, of wij misschien net niet?  Met een beetje aanmoediging om meer tussen te kruipen lukte het en de sluisdeuren sloten vlak achter ons. Zo zie je maar weer, “ de eersten zullen de laatsten zijn”  of was het andersom “de laatsten zullen de eersten zijn.”

Het schutten ging wederom vlot en ik wist nu zeker dat het vuil van de schroef weg was want de Enya ging als de brandweer. We kwamen tegen half zeven  in de Sixhaven aan en de haven was redelijk vol. Maar wel een plekje voor de nacht. Het eten kwam inmiddels uit de oven en het smaakte weer fantastisch.

Dinsdag 16 juli.
Het zonnetje liet zich pas aan het eind van de middag zien en werd het aangenaam.
Lida heeft vandaag twee wassen gedraaid en we hebben boodschappen gedaan. In de middag op een terras op de Dam gezeten ik een lekkere Palm bier en Lida een droge witte wijn.
Nog in het Paleis op de Dam geweest en een kadootje voor Ella gekocht.
Daarna boot waards eten gemaakt wederom gesmuld.

Woensdag 17 juli
Half negen vertrokken we wilden binnendoor naar het Haringvliet de reden hiervan was de wind en de slechte weervoorspelling. De brug over de A9 ligt die draaide om half elf halen. De vaart er naar toe verliep vlotjes de Buitenhuizerbrug draaide vlot, die over het Zijkanaal ligt van het Noordzee kanaal, dus op naar de A9. We kwamen er 10 minuten aan en ff wachten en we konden door. Op naar Haarlem rustig varend door het landschap het geen zeer wisselend was. Nog een sluis onderweg ff betalen HU jawel €3,50 maar je kon er niet naar het toilet.
Varend richting Haarlem eenmaal in Haarlem viel ons op dat de bruggen bedient werden allemaal met camera's. Daarna Heemstede over de Zuider Buiten Spaarne. Wat een beetje vreemd gezicht is dat het kanaalwater hoger ligt dan het landschap.Ik schat zeker 3 meter verschil. Hoe houden ze het droog vraagt Lida zich af gewoon hele grote pompen en niet uitzetten want dan heb je een groot probleem. Daarna richting Hillegom Lisse onder de grote 3X Hefbruggen door wachten bij de spoorbrug vlak voor Gouda.

Eenmaal om half negen aangekomen bij de jachthaven van Gouda troffen we een beetje verwarde havenmeester Lida vroeg waar kunnen we liggen weet ik niet zit vol dus ja hij stommelde wat heen en weer we besloten vast te maken aan het boot die naast ons afgemeerd lag. We hebben hem niet meer gezien.

Donderdag 18 juli.
Volgende ochtend is de havenmeester ook negens te bekennen we gaan zegt Lida ga niet zoeken om ons liggeld kwijt te raken. Vlot naar de sluis. In het verleden moest hier voor betaald worden maar ook hier geen mens te bekennen alleen maar camera's en mensen stemmen via de marifoon.

Eenmaal geschut varend over de Hollandse IJssel.

Nu op stromend water
Al slingerend door het afwisselende landschap.

Sofie geloofd het wel achter de stoel verscholen
Eenmaal aangekomen bij de Algerabrug heb ik ons gemeld bij de brugwachten antwoorde dat wij 20 minuten moesten wachten. De groenen lichten van de sluis gingen aan nu de brug nog zei even later alles weer rood. Wat is er aan de hand vroeg ik, ben je nog aan het eten zei de brugwachter terug, uh nee, dan moet opvaren ja maar...laat maar eenmaal de sluis in ging de brug vrij snel omhoog zwaaide vriendelijk terug tot ziens.
Eenmaal aangekomen op de Maas begint het tegen te stromen en met een zevental jachten gaat het richting Alblasserdamebrug. Eenmaal aangekomen moesten we een half uur wachten geen enkele aanleg mogelijkheid dus dobberend en draaiend en kerend komen we het half uur door terwijl de scheepvaart voorbij vaart. Op de oude Maas besluiten we Dordrecht aan te doen nog nooit geweest dus ....

Vrijdag 19juli
Dordrecht met een rijke historische panden en geschiedenis van oa Johan de Witt. Zijn geboorte huis staat  hier ook. Boodschappen gedaan rond gewandeld. Vond nog steeds dat de keerkoppeling die nagekeken was rauw klonk met het inschakelen. Heb toch maar even gekeken was er niet gerust op. Wat bleek de aftap plug zat er los ingedraaid dat betekende dat de 0.300 cc olie eruit gelopen is. Wij roken ook een olie lucht waarvan ik dacht ze zijn ermee bezig geweest dus... De plug aangedraaid olie bijgevuld en een mail gestuurd naar ABMA jachtwerf. Heb even geprobeerd en hij schakelde weer als vertrouwd. Kreeg excuses mochten er als nog problemen opdoen etc.etc......Tijdens de wandeling over de markt kregen wij van de makelaar een telefoontje met een vraag of de oplevering ook eerder kon dan 1 november. Dat kan heel goed wij zijn voor het eind van de maand augustus terug dus per 1 september.....Dat betekend dat de Echten 12 Zuidlaren zo goed als verkocht is. De aanstaande bewoners hadden hun huis al verkocht.
We hebben daar op gedronken en heerlijk uit eten geweest.

Zaterdag 20 juli.
We wilden verder maar ik was al een paar dagen snotverkouden en de weersverwachting was zeer slecht hevig onweer windstoten hagel kortom we blijven tijd zat.
Ik knapte deze dag aardig veel geslapen en gewandeld.

Zondag 21 juli.
We besloten weer verder te gaan en lagen we met vele anderen ,die waren blijven liggen vanwege het slechte weer, te wachten voor de Engelenrug. Om 09.00 uur ging de brug omhoog en konden we door naar de spoorbrug die om 09.12 open zou gaan en ging. Rustig met ze allen over de Dordtse Kil naar het Hollandsdiep. Bij Willemstad even diesel getankt en door naar de Grevelingen sluis. We waren niet alleen het was zondag hier hebben ze vakantie dus ..... Maar het schutten verliep vlot. Op naar de Krammersluis via over de Volkerak. Daar na de sluis bij Bruinisse en uiteindelijk kwamen we uit op het Grevelingenmeer. Op naar Herkingen waar mijn neef Klaas en zijn vrouw  Lies ons op stonden te wachten. Na een hartelijke begroeting verliep de avond gezellig.