6e week naar Zweden

maandag 4 augustus.

"In memorie, de verjaardag van Lida haar moeder,   12-12-2013  overleden"

s'Morgens,  naar de supermarkt voor vers brood vlees en groente. We vertrokken om kwart over twaalf, noord west 3. Het was prachtig helder weer en dobberden richting Rudkobing het ging erg rustig. Het was net als de wind kon klok kijken en weer om 2 uur draaide hij zich om en kwam stevig uit het noord oosten terug. De vaart kwam erin, lekker zeilen tot de wind het voor gezien hield.  Om 4 uur de tor maar weer aan en dat naar de haven, om tien voor zes de haven bereikt.
23.36 mijl gevaren.

dinsdag 5 augustus.
10 uur "we gaan richting Munke, aan de noord kant zijn mooie ankerplaatsen". Met een noord bijna stille wind gingen we eerst zuidwaarts en later meer naar het westen, boven het eilandje Stryno langs daar was geen betonning en we hadden door dat het een natuurreservaat was  omkeren maar weer. En onderlangs de route volgen. Het was prachtig weer. Onderweg zagen we een stevige bui naar beneden komen maar voor ons slechts enkele dikke druppen. Eenmaal aan de andere kant van het reservaat aangekomen zag je een spierwitte streep aan de horizon, de verrekijker constateerde zwaan kleef aan ''zwaan kleef aan''. En zo tuften we door met de tor aan want er was amper wind. Om drie uur haakten we de ENYA vast aan een moorring vast, precies op de plek dat Lida had uit gezocht, het was als of deze plek voor ons gereserveerd was want er lagen veel boten voor anker en er waren maar drie moorringen beschikbaar. De zon scheen heerlijk en we lagen in de luwte.
Wie doet je wat, vakantie !!! :-)
23.92 mijl gevaren.

Woensdag 6 augustus.
Na een toch wel ruige nacht was het toch wel prachtig weer. De zon scheen en er was weinig wind echt weer om vakantie te hebben. We hadden een prachtig plek en een uitzicht uit een boekje en besloten niet te vertrekken. Lekker liggen zonnen op het dek en Willem wat kleine klusjes. In de middag extra zorg voor de lunch, een uitgebreide kaas uitsmijter met komkommer en tomaat.  jammie.
Na de middag met het bijbootje  ENYA 2 naar de kant gevaren en daar een wandeling gemaakt. Na het avond eten nog een keer om daar in het helder water met zand grond om daar een stukje te gaan zwemmen, heerlijk water en totaal niet koud. Terug overnachten op het zelfde plekje, verderop lagen nog vier boten. Dat was maar weinig gister lagen we er met dertig boten in totaal.

Donderdag 7 augustus.
Het was gister zo'n prachtige dag dat we dachten een rustige nacht te krijgen, maar het tegen gestelde was waar. Het werd een enorme cakewalks erger dan de nacht ervoor. Willem is er om twee uur nog uit geweest om een tweede lijn aan de mooring te maken zodat deze wat meer in het midden bleef en dat hielp. We hadden nog geen oog dicht gedaan. De wind nam af en we vielen in slaap. Om half zes was Lida wakker en werd verrast door een knalrode horizon. Daar moest natuurlijk een foto van gemaakt worden en daarna weer in bed. Willem was er om half acht al uit, broodje gesmeerd koffie gezet en motor gestart en de lijnen los gemaakt en voor je het wist waren we weg. De zon had zich achter de wolken verstopt het begon triest. Met een zuid west vier wind gingen we ook zuidwest,
Tja  we waren op weg naar huis en we konden de wind niet blijven volgen. Midden op de Oostzee kwam ons  een witte boot tegemoet ' Indeweer' met Gerard en Jannie uit Lauwersoog, zwaaien. Thuis front vriend Hessel had dit op de website www.Marinetreffic.com al gespot stuurde een sms of wij bij elkaar gingen koffie drinken. Onze tocht ging verder de weersvoorspelling was niet denderend en we besloten niet naar Bronsberg, maar rechtstreeks naar Kiel te varen er stond ons nog een zware tocht te wachten daar wilden we uitgerust alle tijd voor nemen. We hadden enkel pogingen gedaan om te zeilen maar daar is het bij gebleven. Om vijf uur lagen we in de sporthaven van Kiel.
46,95 mijl gevaren.

Vrijdag 8 augustus
Het was een rustige nacht en wilden uitslapen. Half acht 'nok nok' de havenmeester kwam geld innen. Ja hij doet zijn werk Willem dook nog even in bed maar we waren klaar wakker en zo begon de dag. Ontbijten koffie en toen een warme douch, we hadden een keycard van het clubhuis en we konden zolang we wilden. Fietsen kwamen van boord en toen eerst naar de supermarkt. Alles aan boord geladen en daarna in de omgeving door het park gefietst. Na een broodje eten de boel klaar gemaakt,  we wilden die middag door de sluis naar het Kielerkanaal. Toch nog minstens een uur dobberen voor de ingang want het vracht verkeer ging voor. Uiteindelijk konden de acht plezier boten mee naar binnen, dat is op zich een hele happening. We gingen naar ons favoriete meertje Flemhundersee om voor anker te gaan. Onderweg alles klaar gemaakt voor vers brood uit eigen keuken. Terwijl de oven zijn best ging Willem even zwemmen. "wat schaft de pot?" warm brood met kaas en soep! Jammie! We wilden die avond vroeg nar bed.
8.927 mijl gevaren.

Zaterdag 9 augustus
Het was gisteravond zulk prachtig weer dat we ons hoofd pas om twaalf uur in de kussen hadden genesteld. Vandaag werden we met stromende regen wakker zo werd onze tocht door het Kielerkanaal voor gezet.
--het Kielerkanaal loopt dwars door noorden van Duitsland heen en verbind de Oostzee met de Noordzee. Van de sluizen bij  Holtenau  bij Kiel in het Oosten bij Kiel, tot de sluizen bij Brunsbuttel aan de Elbe in het westen. Al het vrachtverkeer gaat hier door heen wat als gevolg heeft, lange wachttijden bij beide sluizen. Er mag gezeild worden maar met de motor aan. Het kanaal is 100 km lang wel 60 meter breed. Wij doen er een hele dag  over. Het heeft aan weerszijden bomen en een fietspad langs de kade, af en toe een zijweg waar het verkeer met een pontje naar de overkant word gebracht. Af en toe een hoge brug met een snelweg of trein, dan weer een scheepswerf. Of je Oost > West of West > Oost gaat je merkt het verschil bijna niet. Hier en daar is het breder dan staan er hoge betonnen palen met een dikke laag rubber er tegen aan. Dit is een wachtplaats voor brede schepen, als er twee grote schepen elkaar tegemoet komen en moeten passeren. Bij de sluis is een instructie formulier te krijgen waarop staat wat de regels zijn en wat de licht signalen betekenen, waar ze staan en hoe te handelen enz.--
De weersvoorspelling voor een paar dagen waren niet gunstig om de gevreesde "Duitse bocht" te bevaren dus gingen we Rensburg  ( bijna halverwege het kanaal) een bezoekje brengen.  Om een uur kwamen we daar aan en het waren bijna alleen maar Nederlandse boten die de haven vulden. Er was gelegenheid om de was te doen en Lida was al aan de beurt ook, twee wasjes gedraaid. Al gauw waren er gesprekken over de ongunstige weersomstandigheden en het bleek dat Brunsbuttel en Cuxhaven vol met Nederlanders die lagen te wachten op betere omstandigheden. Om 7 uur de volgende ochtend hadden de mannen van onze steiger overleg te plegen via internet weersvoorspelling, afwachten.
12.17 mijl gevaren.

Zondag 10 augustus
Zeven beraad, de voorspellingen waren niet gunstig, grote depressie kwam onze kant op met een waarschuwing van windstoten zeven tot acht  met kans op onweer. Allen besloten te wachten, het werd een zondag aan de steiger bij Rensburg. We hadden verder prima weer maar op zee was het niet goed vertoeven. Een wijs besluit.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten