vakantie 2024 8e week

Woensdag 7 augustus. Zonnig bewolkt in Brunsbuttel een enorme plensbui. 23 graden
09.15 uur vertrokken uit Rensburg Eerst diesel en water getankt.
16.00 uur aankomst Brunsbuttel
35,50 mijl gevaren.
Onderweg geen bijzonderheden heel veel zwanen.

Donderdag 8 augustus.Zon 23 graden wind 3-4.
Vertrokken Brunsbuttel 17.15 uur
aankomst Cuxhaven 19.45 uur
15 mijl gevaren.
Hoogwater Brunsbuttel wat zeer vroeg of laat in de middag. Hoogwater hebben we nodig om de stroom mee te hebben naar Cuxhaven. Hier op de rivier de Elbe staat een dusdanige stroom van 4 a 5 knoop daar valt heel moeilijk althans voor ons soort schepen tegen in te varen. Dus gaan we of niet. S'middags  gewandeld en toen nam ik een kloek besluit we gaan weg zag namelijk dat er meerdere schepen voor de sluis lagen te wachten. De vrijdag zou het hard gaan waaien dat was geen optie. Vlot geschut dit keer eenmaal buiten ging het hard. Eerst de stroom nog wat tegen daarna mee. Plots kwam er een grote coaster aan bakboord langszij en drukte ons met nog een paar andere schepen weg. Gaf gas erbij en er rap er voorbij. Niemand begreep deze actie. Geen enkel signaal van de coaster vreemd. Maar goed we vervolgen onze weg en stroom ging mee en gingen dus had over de rivier de Elbe. Eenmaal in Cuxhaven aangekomen was er weinig plek vooraan zag Lida een plek maar was er niet rustig op zo vlak bij de ingang van de haven en dat hebben we geweten. Een enorme zwel stond stond er waar wij lagen en dus zeer onrustige plek.

oude afgedankte boeien in de avond gefotografeerd.

Vrijdag 9 augustus. Harde wind was voorspeld af en toe regen een herfstdag dus.
S'middags gewandeld maar we waren snel terug in de regen lopen is geen pretje.

Zaterdag 10 augustus het weer zonnig droog veel minder winden dus kwamen nog vele andere.

verkeersleiding toren in Cuxhaven

Nederlandse schepen onze kant om te profiteren van het weergaatje van maandag en dinsdag woensdag.
De stroom 7.00 uur is mee en de wind waaide dan uit het zuidoosten. Alles mee.

Zondag 11 augustus het weer zon overgoten dag wind weinig draaide langzaam naar het zuidoosten.
We lagen al ongelukkig vast kwamen er nog meer schepen aan ons vast maken (5 stuks) wij mopperen maar er gebeurde niets. Tot onze ontsteltenis kwam er nog een vastmaken. Woest waren.

Maandag 12 augustus het weer zon wind zuidoosten wkr 4. vervelende golfslag.
vertrokken uit Cuxhaven 07.00 uur
Aankomst 19.15 uur
65,85 mijl gevaren.
Het was een hele uitvasie zie bijgaande foto. Heel veel Nederlanders gingen naar huis en hadden gewacht op dit weer.

via het AIS systeem kan je dit zien wij waren een van hen.

De reis op de Elbe verliep vlot en indrukwekkend zoveel schepen naar huis gaand. Zie bovenstaande foto. Zal wel de laatste hoeveelheid zijn. Dhr. Renee Vleut, helaas paar jaar geleden overleden, zocht altijd naar dit soort weergaatjes en adviseerde via facebook groep ZeilNoord. Hij heeft ook vele boeken geschreven over haven's in de Scandinavische gebied.
Deze vloot heeft altijd de bijnaam gekregen "de Vleutvloot" eerbetoon.
Eenmaal buiten de rivier de Elbe viel de stroom weg en zaten op zee waar de stroom veel minder is.
De wind trok iets aan ging in het begin best lekker maar er ontstond een vervelende golfslag. Motor een beetje bij we besloten toch niet door te gaan naar Vlieland.

Jasmine vaart met ons mee.

De  zee was te  onrustig en voormij te vermoeiend om door te gaan. Dus besloten we Norderney aan te lopen. Dat ging vlotjes en kregen van de havenmeester een mooie box aangewezen.

Dinsdag 13 augustus. Zon later onweersbuien. 25 graden benauwd warm.
We zouden om 06.00 uur vetrekken maar we hoorden allebei de wind hard waaien en ons lichaam zei uh vandaag ff niet. We waren nog behoorlijk van de vorige dag. De schepen waar contact mee hebben gehad en zouden gezamenlijk naar Lauwersoog varen dat is helaas niet gelukt. We zagen ze opeens al bij Lauwersoog liggen zijn dus wel vanmorgen verder gegaan.
Morgen gaan we verder naar Lauwersoog en zit de vakantie erop.

Dit was de 8e week. Beetje een afsluiting van deze  vakantie al terug varen naar huis stukje bij stukje.