Vakantie 2024 4e week

Woensdag 10 juli Regen heel veel  regen. Weinig tot geen wind  Later in de middag droog. S'nachts slecht geslapen de wind stond  pal op de ingang en daar lagen oa wij. Het was een geklots .....                    11.00 uur vertrokken uitgezwaaid door de buren. Het water was eerst hobbelig  dat kwam van de afgelopen nacht toen er veel wind stond. Er was genoeg wind om te zeilen dus motor uit.

Op stoom aangedreven passagierschip kruiste ons met de stoomfluit begroete hij ons.

Om 17.00 uur kwamen we aan in Gilleleje eerst even zoeken naar een plaatsje maar in de vissershaven mochten langs zij vriendelijke Denen.  36 mijl gevaren.

Donderdag 11 juli. Zwaar bewolkt eerst regen daarna droog. De buren hadden aagegegevn om 08.00 uur te willen vertrekken. Dus waren we op tijd opgestaan. Lida op de wal onze  landvasten om het Deense schip gelegd en zo konden rustig achterwaarst er tussen uit. Uitgezwaaid goede vaart toegewenst. Wij hebben ontbeten en zijn om 10.00 uur vertrokken naar Höganäs vertrokken waar we om 11,30 uur aankwamen. 10 mijl gevaren. Box opgezocht en mobiele oortjes weer in en zo konden zonder schreeuwen handgebaren elkaar bereiken. In de middag boodschappen gedaan.

kerk van Höganäs

Lekker ijsje onderweg gegeten. Ontdekte bij terug komst lekkage bij de vuilwatertank. In de bilge stond veel water meer als anders. Na inspectie bleek bij de sensor aan de bovenkant lekte het als de tank vol is. Gelukkig was het heel veel zeewater. De inlaatkraan had ik niet goed dichtgedaan en zo kon de tank vol lopen met zeewater. Opnieuw gemonteerd.

Vrijdag 12 juli Zon en warm 14,34 mijl gevaren geen wind. 10.00 uur melden zich de diegene die altijd op door ons bezette plek lagen. Het bordje stond gister op groen maar zagen we dat hij nu op rood stond. We waren toch al van te vertrekken dus dat kwam mooi uit. Eerst diesel getankt en met een rustig vaartje naar Helsingaborg.

lekker in het zonnetje

lida een boek aan het lezen

sector licht op de Sundert

13.00 uur kwamen we aan 14 ,34 mijl gevaren.
Door de stad gelopen later wat gedronken op een terras en wat gegeten.

Zaterdag  13 juli REGEN REGEN en nog eens REGEN
het gele vierkantje zijn wij s'avonds werd het pas droog

Zondag 14 juli  Regenbuien later droog. 15 mijl gevaren                                                                                11.30 uur vertrokken uit Helsingborg eerste deel op de motor later genua erbij ging lekker maar helaas van korte duur de wind besloot meer uit zuid te waaien dus genua weggehaald en de wind trok flink aan.
De Yanmar motor moeste even een tandje erbij zetten. Laveren was geen optie.                                            14.00 uur kwamen we aan in Landskrona tijdens het aanleggen zocht Lida haar o zo handige Hook and Moor haar maar die was weg. Gezocht op en in de boot maar de conclusie hij is door iemand van het dek afgehaald. €170,- Het aanmelden in de haven was nog wel even een dingentje niet via een app maar een vertaald invul formulier. Helaas ontbrak hier en daar de tekst en met rode lijnen moest dat nog wel even ingevuld worden. Vriendelijke buur zweden hebben mij geholpen. Ik riep nog, waar is die havenmeester gebleven dan kon ik gewoon betalen.  Later heeft Lida de was gedaan gedoucht en zo kwamen we weer fris en fruitig aanboord.

Maandag 15 juli drrog en zonnig. Motor onderhoud gaat gewoon door dus vond dat de V snaar vervangen moest worden en tevens alles nog even bij langs. De buren hadden pech met hun motor die lekte behoorlijk olie. Zo erg dat van varen geensprake  kon zijn. Heb zelf even gekeken maar zag opdat moment niks bijzonders.
S'middags het stadje bekeken en mooie gebouwen die de oorlog hebben overleefd.

raadhuis

kerk in Landskrona

fontein voor het raad huis
beelden in het park

Ze hebben ons verteld dat op Zweden geen bom gevallen is. Eind van de middag wilden de buren hun boot graag in hun eigen haven hebben die even verderop was. Heb hun aangeboden dat ik mee zou varen dat vonden ze geweldig dus zo gezegd zo gedaan. Onderweg heel rustig gevaren zag een beetje olie verschijnen maar niet verontrustend. Bij het aanleggen moest gas geven en toen spoot de olie eruit. Maar hij lag wel in hun eigen haven. blij en dankbaar dat ze waren dat ik dit heb gedaan.
De avond viel en wij maakten ons op voor het vervolg naar Malmö.

Dinsdag 16 juli Beetje regen onderweg maar de wind was oostelijk dus konden we met een mooi vaartje naar het zuiden richting Malmö varen. 9.30 vertrokken en om 12.30 kwamen we aan 18,17 mijl gevaren.

herkenbaar vanaf zee

symbool "windvanger" Malmo

En zo kwamen we veilig beetje motregen onder weg aan in Malmö.

haven van Malmö beetje hel saai.

(verlate publicaties vanwege het te laat ontwikkelen van de foto's)