Vakantie deel 4 2022

Dinsdag 19 juli. Het weer Wederom prachtig. Weinig wind.                                                                           We besloten om naar Laboe te gaan en daar weer een mooi restaurant op te zoeken. Na heerlijk wakker worden achter het anker gezwommen zijn we vertrokken richting Laboe. Veel al op de motor somminge stukken op de zeilen.Omstreeks 16.00 uur kwamen we aan in de haven van Laboe en toen merkten we hoe heet het was. Tjonge zonnescherm werd gespannen en zochten verkoeling. De mensen uit Zeeland begroeten ons en op hun advies een visrestaurant opgezocht en dat was niet verkeerd gesmuld hebben we. Later op de avond een bezoekje gebracht aan de mensen uit Zeeland en lieten vol trost hun boot zien die zij grotendeels zelf hebben afgebouwd. Het was een prachtige motorboot genaamd Passi de naam is afgeleid van hun beide voornamen. Het was een gezellige avond.

Woensdag 20 Juli. Het weer wederom prachtig maar eigenlijk te warm.                                                        Onze vaart ging naar Flemhudensee een meertje langs het Kielerkanaal.   Op naar de sluis waar wij twee uur hebben moeten wachten eer wij er door konden. Het was al zo warm. Draaien draaien en maar wachten eindelijk konden we de sluis in en het schutten kon beginnen. We lagen naast twee enorme vrachtschepen maar wij moesten er als eerste uit. Op naar de ankerplaats Flemhudensee. Anker laten vallen en zwemmen maar dat bracht verkoeling. De avond was heerlijk.

Donderdag 21 juli. Het was bewolkt en er viel wat regen.                                                                              Op tijd weg gegaan en tijden het varen viel er wat regen. Voor de middag arriveerden wij in Rensburg. Hier boodschappen gedaan en geborreld.

Vrijdag 22 juli. Het weer bewolkt lichte regen.                                                                                                 We zijn op tijd weggegaan op naar Brunsbuttel.  De vaart verliep voorspoedig na zes uurtje kwamen we aan in het haventje van Brunsbuttel na wat heen en weer overlegd en we aan de steiger. Hapje gegeten en even naar de muziek geluisterd die op de wal afspeelde. Echter toen wij kwamen hielden ze op. Op naar een lekker ijsje. We hadden geen losse euro's bij ons dus geen ijs. Duitsland en pinnen is een dingetje.

Zaterdag 23 juli. Het weer droog af en toe een bui en harde wind.                                                                  Ons werd verteld dat wij om 09.00 uur door de sluis konden. Wij rap de trossen los en werd het toch weer draaien en keren en wachten vlak voor de sluis. Uiteindelijk moesten we op een vrachtschip die ook in de sluis mee ging. Schutten ging vlot en eenmaal op de Elbe richting Cuxhaven stond er toch weer een stevige wind. Na driekwart tocht werden we benaderd door een Polizei boot aangesproken, niet te verstaan duits, dat wij aan de buitenzijde van de betonning moesten blijven varen. We hadden een beetje de binnentocht genomen. Op dat moment voeren we aan de verkeerde kant van de betonning. Na bijna drie uur varen kwamen we aan in Cuxhaven. Waar we met samen andere mensen een besluit namen om de volgende dag om 10.00 uur te vertrekken. De weer verwachting was gunstig en we besloten te gaan.

Zondag 24 juli. Het weer oosten wind zonnig wkr. 4.                                                                                      Het was 10.00 uur de trossen gingen los en varen maar. We hielden onderweg contact met de Celesta het een zelfde type boot als wij hebben echter een ouder model.  Het ging als de brandweer mooie wind stroom mee en het ging hard. Zo hard dat ik de genua iets kleiner maakte en anderen volgden het voorbeeld later zakte de wind weer af en werd het gereefde zeil weer uitgerold. Het ging geweldig hard. we schoten mooi op zo. Echter boven het eilandje Wangeroog hield de wind er mee op. De motor ging aan en zo ging het verder. Maar het ging wel hard de stroom mee. Boven Norderney rolde ik de genua weer uit er kwam wind uit het oosten de boot ligt dan wat rustiger wand er stonden nog veel deining. Boven het eiland Juist werd de zee rustiger kwam er meer wind en de Enya bewoog steeds rustiger door het water. Het werd aangenamer aan boord. Lida had nog wel eten gemaakt een bruine bonen schotel. Nadat het rustiger werd kon ik ook weer koffie zetten en smaakte prima. De motor kon uit en we zeilden rustig verder. Onderweg paar keer uitgerekend hoe laat we bij het westgat aankwamen want we wilden niet in het donker aankomen. Dat hebben we een keer gedaan nooit weer. Alle tonnen die in het westgat liggen zijn allen verlicht echter alle lichten hebben zo hun eigen knipper snelheid. De nieuwste kaart gedownload  maar dat zegt ook niet alles. Het wad is altijd flink aan het verschuiven. Dus bij voorkeur bij licht naar binnen. Het westgat ligt tussen Schiermonnikoog en Ameland. Om 23.00 uur De nacht viel en vele lichten verschenen.

Maandag 25 juli  De tocht gaat verder. Goed kijken op de kaart had een route uitgezet en de Enya volgde deze. Op eens rakelings naast ons een grote onverlichte groene ton. Ook vele vissers die het druk hadden met vissen aan de bewegingen konden we geen touw aan vast waar ze heen gingen op de AIS ook niets te zien. Die zetten ze uit.  Heel vervelend. De wind hield ermee op dus heel langzaam op motor verder gevaren want de tocht verliep voorspoedig maar zo voorspoedig we kwamen te vroeg aan. Tegen 5 uur meer gas gegeven kwamen we om zes uur aan bij de ingang van het westgat met nog drie andere schepen bij het westgat aan.

De vuurtoren Schiermonnikoog op geroepen melde ons waar we wegkwamen en wat de bestemming was en hoeveel bemanning er aan boord zijn. Toen ging het snel met de stroom mee. Om 7.15 uur lagen we voor de sluis bij Lauwersoog. Werden vlot geschut en op het Lauwersmeer hebben we het anker samen met de Celesta laten zakken en een poosje geslapen want we hadden in de ochtend moeite om wakker te blijven we waren immers al 20 uur onderweg. Na een poosje geslapen wat gegeten besloten in overleg samen naar de jachthaven het Lunegat te varen. Hier hebben we wat geborreld gepraat  samen later een gezamenlijke bereide maaltijd gegeten.

Dinsdag 26 juli. Het weer winderig af en toe regen later zonnig.                                                                    Uitgeslapen en rustig opgestaan Sofie verkende opnieuw de haven en viel later in het water koffie gedronken lekker gedoucht en Lida heeft de was gedaan. Om 12,30  uur vertrok de Celesta en namen we afscheid van Ellen en Jan Berger van de Celesta die gingen verder naar het zuiden.

En zo kwam aan onze reis naar Duitsland Denemarken en Zweden een einde.

1222 zeemijl gevaren leuke mensen ontmoet veel gezien gefietst gewandeld in het begin koud gehad later werd het beter. Veel dagen verwaaid gelegen dat kwam door de steeds maar weer  harde terug kerende koude noord westen wind. Al met al een mooie leuke vakantie.