vakantie 2022 deel 3

Vrijdag  24 juni het weer was prachtig zeilwindje oostelijk  temperatuur 26 graden.

We hebben besloten om bij het eilandje Hallands väderö voor anker te gaan. Heb  alleen de genua uit  gerold  en dus gingen met een mooi vaartje richting de anker plaats. Tijdens het varen kwamen we onderweg nog een paar Nederlanders tegen die op weg waren naar.....Rond 14.00 uur kwamen we aan bij onze ankerplaats echter de wind nam plots in alle hevigheid toe. Warm weer een onweersbui? Was niet voorspelt maar ja we besloten voor de veiligheid te gaan en zijn de dichts bijzijnde haven in gegaan. Het werd Torekov. Mooi klein haventje waar de midzomer feest in voorbereiding waren. Ijsje gegeten rondgewandeld het was te warm om nog verder te wandelen. S'avonds tot 10.30 uur buiten gezeten.

Zaterdag 25 juni het weer wederom mooi weer het was s'morgens al lekker warm.

De Zeilen gehesen en varen maar helaas de wind hield er vrij snel mee op en de motor moest helaas weer aan. Besloten om tot het puntje van de Kullen de aan te laten en dan maar zien.

Kullen

En de wind kwam weer en ging weer zo was de gehele tocht. Uiteindelijk kwamen we aan in Gilleleje een visserij haven. We konden langs zij bij een vriendelijk Zweeds echtpaar waar we later een leuk gesprek mee hadden. We hebben besloten te gaan uiteten en we werden niet teleur gesteld. Vier verschillende vis soorten op een bord gesmuld hebben we.

Zondag 26 juni het weer; warme tot zeer warm. 26 graden  onbewolkt later in de middag bewolking.

Besloten te blijven en de fietsen te pakken. De Zweedse buurvrouw kwam nog even een praatje maken en heb onze Enya van binnen laten zien. Het werd wederom een leuk gesprek. Na de middag de fietsen gepakt maar we kwamen tot de conclusie het was te warm om te fietsen. Wat boodschappen gehaald en weer terug naar de Enya. We puffen van de hitte en ben later nog even wezen zwemmen. Na het eten nog een keer wezen zwemmen.

Maandag 27 juni het weer, warm tot zeer warm 28 graden de wind kwam uit uiteen lopende richtingen.

Geprobeerd een tijdje te zeilen maar op een gegeven moment de motor aan gezet. Het was benauwd warm niet aangenaam op het warm. Op een gegeven moment kwam  de uit het oosten een heerlijk tegen windje. Na rijp beraad kozen we voor de haven nabij het kasteel van Helsingør. Uiteindelijk een plekje aan de wal gekregen. Even rond gekeken de havenmeester gezocht, Havnkantor, maar die zou er zijn tot 17.00 uur maar zo laat was het lang niet maar de zij was al vertrokken. Nadat we een heerlijk ijsje hadden gegeten nog een poging en jawel maar dat was zijn assistent en wist ook niet hoe wij moesten betalen aangezien de kaartmachine geen MAESTRO kaart accepteerde.

Van verzameld afval deze vis gemaakt.

We hebben alleen maar... Volgende dag maar even terug komen was zijn advies. Terug naar de Enya en heerlijk gegeten. Na het eten barste de onweersbuien los inktzwarte luchten kwamen op ons af. Het plensde enorm. S'avonds werd het rustiger. En zochten ons droge warme nestje op.

Dinsdag 28 juni het weer zonnig weer warm afnemende wind.

SOPDAG. Vandaag wordt de Enya plus de was gesopt. Op naar het havenkantoor kaart gekocht plus een tegoed erop voor wasmachine droger en douch. De droger en wasmachine we hadden geen klik. De wasmachine was al een dingetje de kunst afgekeken van iemand maar wat er gebeurde niets. Haven kantoor gevraagd om advies we kregen uitleg toen ging het goed. Toen de droger alles gedaan volgens de instructie maar naar twee minuten hield hij ermee op. Wat ik ook probeerde kreeg geen drogende droger. Opnieuw naar het kantoor instructie gevraagd stond er geen tegoed meer op opgewaardeerd toen deed de droger het. De tweede droger ging ook niet goed was maar half droog ik was het zat we drogen het wel aanboord. De was opgehangen aan de railing het werd snel droog De Enya van binnen ook gesopt en na afloop rook het heerlijk fris. We zijn tenslotte ook al zes week onderweg.  Daarna nog gedoucht lekker ijs gegeten en warm gegeten. De avond was heerlijk.

Woensdag 29 juni het weer zonnig warm stond een lekker briesje.

We besloten de fietsen maar eens te pakken. Echter echt een fiets omgeving was het niet wel het enorme kasteel bezocht.

Kasteel Kronborg

De tuin bekeken en bewonderd de start van dit begon rond 1410 en is in fases verder gebouwd zoals het nu is. Daarna lekker ijs gegeten.

Donderdag 30 juni het weer, warm droog en weinig tot geen wind.

Varend langs de Deense kust is altijd weer prachtig de huisjes die ziet staan. Uiteindelijk had ik een haven uitgezocht maar dat vond Lida  maar niets hadden we al eerder bezocht. Op naar de haven met ronde kom echter deze was propvol. Verder nog een haven geprobeerd die was ook vol nu in de haven een plekje gevonden op aanwijzen van een vriendelijke Deen. In de haven van Kastrup. Vlak onder Kopenhagen.
Later hadden we door dat het zo druk dit vanwege de start van Tour de France in Kopenhagen.

Vrijdag 1 juni het weer, warm drukkend later in de middag regen.

Na de middag Kastrup in en boodschappen gedaan we dachten wel iets moois te zien maar dat  viel tegen. Het was een een woonwijk van Kopenhagen. Met de nodige winkels. Na terug komst heb ik een douch op het achterdek genomen was bezweet voelde niet goed. Je frist het lekker van op. We twijfelen om door te gaan naar Polen. We zijn een beetje vol van de vele indrukken.

Zaterdag 2 juni het weer, prachtig zeilweer al was het Lida soms iets teveel wind.  We gaan richting Køge ligt onder Kopenhagen. De zon scheen volop en wind prachtig echter hij kwam uit het westen dus moesten we kruisen en dan duurt de trip altijd langer. Na aankomst een box in geschoten maar die niet voor onze boot afmetingen geschikt. Dus een grotere box gevonden en daarin gaan liggen. Het is een haven van Køge  met veel reuring ijskraampjes cafeetjes en een groot restaurant die hadden voor ons geen plek meer. Volgende dag komen we terug.

Zondag 3 juni het weer, wederom prachtig lekkere temperaturen. We hebben gedoucht gewandeld gelezen gepuzzeld en gereserveerd voor het avond eten.

We ontdekten  wel een heel bijzonder restaurant

S'avonds een hapje gegeten en was geweldig

roodbaars file zalm garnalen en scampie's met kaviaar.

Vol maar voldaan keerden we terug naar de Enya.

Maandag 4 Juni het weer eerst prachtig zeilweer later trok de wind tot wkr 6

Zijn om 9.30 uur vertrokken en de zeilen gehesen ging fantastisch

mooi vaartje

afkalvende krijtrotsen

Lida gemaakt met haar iPad een halo om de zon slecht weer opkomst

mooie wolken partijen

Was in begin een mooie zeiltocht nadat wij op open water kwamen trok de wind en hadden we hem en toen ging het ruiger. Geprobeerd een anker plaats maar ik vertrouwde het en gingen verder uiteindelijk vlak bij Kalvehave een mooie ankerplek.

Dinsdag 5 juli, het weer prachtige zonnig weer af en toe een drup.

Heb vanmorgen weer gezwommen het water was lekker Lida zag er vanaf. We hebben na de middag besloten naar de haven van Kalvehave te varen we dachten een leuk dorpje maar er was slechts een supermarkt en verder ........niets. Ja een restaurantje en aan de haven waar ze veel te duur ijs verkochten.

Bij het rode pijltje het haventje van Kalvehage

Woensdag 6 juni het weer zonnig harde westen wind.
We besloten naar Vordingborg te gaan daar waren vast meer winkels dan dan hier in Kalvehoge een supermarkt maar de bloemen en de groente lagen er uitgedroogd bij.
Dus  hebben we alleen maar verpakte spullen gekocht.
De wind was hard ruim wkr 6 maar de route lag onder de kust door dus de motor moest even een tandje erbij zetten. En dat deed hij al was er af en toe grote pollen gras die dreven en in de schroef kwamen. Het motor vermogen loopt dan onmiddellijk terug maar even in de achteruit zetten zagen we het gras loskomen. En zo kwamen we aan in Vordingborg een mooi plekje aan de steiger. S'middags even het dorp in gewandeld en zagen inderdaad vele winkels.

Donderdag 7 juni het weer harde westen wind s'morgens regen later zonnig.
Het waait te hard om verder te gaan dus allerlei kleine dingen gedaan.
Haar trimmer voor Sofie gekocht ze zit onder de klitten.
S'avonds kregen we bezoek van andere Nederlanders die waren hier voor het eerst. en We hebben onze Enya laten zien. Onze belevenissen over onze aankoop van onze Enya verteld maar zij hadden een nieuw schip laten bouwen en daar mankeert nog steeds van alles aan. We zijn niet de enige.

Vrijdag 8 juni het weer in het begin regen later klaarde het op zonnig.
We zouden de fietsen pakken maar we wilden ook wel een stukje wandelen. En zo hebben we s'middags een stuk gewandeld boodschappen gedaan. Lida aan het wassen gegaan gratis wasmachine en droger.

Lida op weg naar de wasmachine en droger

S'avonds een tegenbezoek gebracht aan de nederlanders en hun schip bewonderd. Het was een mooi nostalgisch schip. Alles keurig opgeruimd dat is bij ons niet altijd het geval. Hij is schaatsen slijper van beroep o.a. voor de toppers van Nederland  en bedenkt wat voor de schaatser het beste is. Prepareert de schaatsen zodanig dat ze enorm hard kunnen schaatsen. En ook toptijden neerzetten. Het werd een gezellige avond.

Zaterdag 9 juni het weer harde wind zonnig.
Het blijft maar hard waaien dus hebben we besloten onze fietsen maar te pakken en we hebben s'middags een heerlijke stukje gefietst. Ijsje gegeten en nog wat boodschappen gedaan.

Sofie kon zo de steiger op en kreeg ieder die voorbij kwam alle aandacht

Zondag 10 Juli. Het weer zonnig wind afnemend was de verwachting maar helaas het bleek een stevige wind te staan.
Vandaag is Michiel jarig jongste zoon van Lida we zingen uit volle borst lang zal die leven.
Na de middag vertrokken we met het idee dat de wind zou mee vallen. Maar helaas ook nu weer het werd een heftige tocht en uiteindelijk zochten we een mooi beschutte ankerplaats het eilandje Femø.

Maandag 11 juli. Het weer een rustig westenwindje en dat bleef zo. Zonnig en heerlijk warm.
Het eerste stuk gemotord maar toen kwamen we in open water kon ik het niet laten om de zeilen te hijsen.
We moesten wel kruizen maar dat deerde niet.  We kwamen langs eilandjes aan  de grote Belt lagen.

eilandje Agersøsund met sector licht.

Bij het paseren van dit eilandje voeren we de Grote Belt op nu heerlijk op de heenweg koud en guur.
Varend langs Langeland kwamen aan op onze ankerplaats. Nabij Svenborg.

route die we deze dag hebben gevaren

Dinsdag 12 juli. We zijn nu 8 weken onderweg. Het weer zonnig warm kalm windje.
Sofie was vannacht zeer onrustig dat is de laatste tijd wel eens vaker. Bleef maar miauwen.
S'morgens heerlijk gezwommen en daarna op het achterdek gedoucht.
Koffie gezet en Lida gewekt. Tegen 11 uur vertrokken naar Svenborg. Hier waren we 7 week geleden ook alleen was het toen 14 graden overdag en s'nachts 5 graden.
Nu zitten we onder de zonnetent te puffen. Boodschappen gedaan etc..

Woensdag 13 juli. Het weer Zonnig maar harde wind.
We zijn het stadje Svendborg in gegaan en hebben daar korte broeken gekocht cadeautje voor Caz en zo hadden we voor alle kleinkinderen een presentje. Onderweg nog een heerlijk pilsje gedronken. Toch wel een leuk stadje. S'middags werd er aan het dek geklopt en stonden daar een echtpaar met twee kinderen die hadden we ontmoet met onze vakantie in 2018 in het Gøtakanaal. Toen hadden ze een zoontje nu twee. Zij herkenden de boot aan de naam en de vlinders leuke herinnering werden opgehaald.

Donderdag 14 juli. Het weer zonnig maar wederom (te) harde wind.
Vandaag weinig ondernomen wat boodschappen gedaan het begint te kagen wat gaan we doen zo verder twee dagen mooi en vier dagen verwaaid liggen. Of gaan we echt naar Kiel (voelt als naar huis)

Vrijdag 15 juli. Het weer Zonnig maar weer te harde wind later zakte de wind en achteraf konden we wel verder.
Wederom weinig ondernomen boodschappen gedaan Lida de was gedraaid. We besluiten er een punt achter te zetten morgen naar Kiel toch of niet. Had de route uit gezet op de kaartplotter zegt Lida ineens ga de avonden missen in Denemarken.
Je twijfelt vraag ik, ja zegt ze dan zijn we zo weer thuis. Oké we besluiten onze ronde af te maken nog een paar keer voor anker langs Sondeborg dan Maasholm en dan Kiel. We blijven nog even hier.
Volgende week zijn we in Kiel.

Zaterdag 16 Juli. Het weer zonnig maar stevige wind. Later waarschuwing wkr.7
We waren het zat en Lida al helemaal iedere keer €40 voor een overnachting. We gaan weg afscheid genomen van de vriendelijke Denen die nog even hielpen met het weg varen. Uitgezwaaid gingen we op pad. Maar de wind was stevig kwam uit het noord westen.  Eenmaal de beschutting voorbij kwam de wind in al zijn hevigheid op ons los. We besloten terug te varen en achter de beschutting het anker uit te gooien.
Wachten dat de wind zou zakken. Maar de ankerplaats was verre van ideaal dus heb ik een ander ankerplaats opgezocht eilandje Drejø. Eerst een hapje gegeten daarna het anker opgehaald en varen maar. Eenmaal onderweg waaide het wkr.7 niet geschikt om te ankeren.
Dus besloten het haventje in te gaan alleen bij het binnenvaren werd ik verblind door de laag staande zon.
Eenmaal in het kommetje zagen we een lege box en gingen naar binnen de buren schoten allen te hulp en met vereende krachten lagen we onbeschadigd in onze box.  De avond viel.

Zondag 17 juli. Het weer er staat nog steeds een stevige wind opkomende zon.
Ben er s'nachts nog uit geweest om klapperde lijnen op te binden. De volgende dag gewandeld en een voor onbekend gewas ontdekt. Nog gevraagd maar ons was het niet duidelijk wat het was. Grote velden vol van dit gewas. IJsje gegeten en genoten van het eilandje.

Maandag 18 juli. Het weer er staat een rustig windje en een deels zonnetje. Heb me gedoucht. Vrij snel kwamen er Nederlanders naast ons liggen met hun motorboot en we hadden een aangenaam gesprek. Ze kwamen uit Zeeland. Ook op weg naar huis. En ze hadden ook een kat aanboord alleen deze liep niet weg Sofie wel. Af en toe viel er een rup en net toen we besloten weg te varen begon het te regenen.  In de pakken even daarna weer droog. Tijdens het achteruit varen ontdekte Lida olie op het water. Kon niet zo gauw thuisbrengen waar  dat vandaan kwamen. Onderweg nog gekeken bij de boegschroef lekkage o.i.d. maar niets. De wind was ons gunstig gezind en konden met het draaien van de wind om het eiland SKOVBY varen. Uiteindelijk kwamen we aan in Maasholm aan en zocht het anker de bodem op. We hebben heerlijk gezwommen Lida in het nw. zwempak. Heb de boegschroef nog aan de buitenkant gecontroleerd maar voelde niets raars. En zo namen we afscheid van Denemarken Zweden mooie herinneren blijven maar de start was KOUD 12 13 graden s'nachts 5 regen en vaak harde wind. We waren niet de enige die deze mening deelden. Oslo was het plan maar we waren even op en vonden deze weersomstandigheden niet leuk. Verder hebben we leuke vriendelijk mensen gesproken toch wel veel gezien en lekker gegeten zowel op de Enya als bij restaurants. Deze avond was prachtig. Tot 22.30 uur buiten gezeten.