Vakantie 2013 3e week

Zondag 30-6-13, zonnig 22 graden wind 6 a 7 later afnemend.
Nadat we een heerlijke douch hebben gehad zijn naar het mooi stadje Nyborg gewandeld. Er staat een groot kasteel waarin vele vorsten van Denemarken in hebben gewoond. Het is prachtig onderhouden met een mooie tuin. We hebben een praatje gemaakt met de souvenir verkoopster en ook zij was op de hoogte van onze nieuwe koning en koningin.

Daar hebben we houten lepeltjes gekocht voor Kim die had daarom gevraagd om daar naar uit te kijken. Verder nog door het stadje gelopen en daarna boodschappen gedaan bij de Aldi. Tot onze verbazing was het de dezelfde indeling en opzet als onze eigen Aldi in Annen. Ook hadden ze lekkere whisky voor maar slechts €10,-. En dat voor Denemarken waar alles toch duurder is als bij ons. Later in de middag onze nw. rubberboot opgeblazen en het motortje erachter gehangen. Het vaart prima en goed daar gaan we een hoop plezier van beleven. S'avonds kwam er een groot Duits jacht aan de steiger liggen met heel veel jonge kinderen erop. Deze kinderen zagen onze kat J.J. zitten en begonnen hem onmiddellijk te aaien wat J.J. geweldig vond. Die sprong op zijn beurt onmiddellijk aanboord bij deze kinderen wat wij niet willen. Andere kinderen komen ook niet op onze boot dus dat geld ook voor onze J.J.. Later gingen de kinderen naar bed en had J.J. weer rust.

Maandag 1-7-13. Bewolkt motregen, 16 graden, wind ZZW wind kracht 2 later dikke 6.
De bestemming was de Thurobaai vlak bij Svendborg. Dat was in dit geval tegen de wind in we hadden tot dusver de wind mee gehad in ieder geval bezeilt maar nu zat het tegen.
We zijn om half tien vertrokken er stond in het begin geen wind later kwam de wind en gingen de zeilen  omhoog. We hebben toch een zeiljacht gekocht en geen motorboot zegt Lida dan. En daar heeft ze gelijk in. Maar de windkracht viel tegen en het schoot niet erg op. Dus de motor maar weer aan. Begon te motregenen en even later trok de wind weer aan en besloten we weer te gaan  zeilen. Het zeilen ging lekker het hield op met motregenen en de zon brak door de bewolking heen. Al kruisend kwamen we in de buurt van de geul die naar de Thuro baai ging. Je moet nog een stukkie door varen anders haal je het niet zei Lida. Ik, zeiler vanaf de geboorte, zei dat het wel ging lukken. Maar eerlijk is eerlijk moest wel alles uit de kast halen om mijn gelijk te krijgen. Tenslotte besloot ik de motor bij te zetten wilde niet weer over stag..
Eenmaal in de baai aan gekomen in de baai lieten we het anker zakken. Lida staat dan altijd aan het roer en ik laat het anker zakken. Maar het anker pakte de grond niet nog meer ankerlijn gegeven maar nog steeds niets tot er een nood kreet van Lida kwam, we zitten inmiddels op een meter vijftig diepgang. Gauw het anker binnen gehaald en terug varen op voldoende diepte. Maar ook daar ging het wederom niet goed. Het kwam door de planten groei die op de bodem aanwezig was. Telkens als ik het anker omhoog haalde kwamen  er heel veel planten mee omhoog. Toen op vier meter diepte geprobeerd waar de planten waarschijnlijk weinig licht krijgen  dus ook niet aanwezig zullen zijnen daar ging het goed. Het anker pakte direct eindelijk tijd voor een biertje en wijntje. Daarna de boot bij de boeg schoongemaakt want door die planten was er ook een hoop smurrie mee gekomen en op de boot terecht gekomen.

Thuro baai

Dinsdag 2-7-13, zonnig licht bewolkt 20 graden de wind Z W  3 a 5.
We lagen recht tegen over een zeil school en het doet mij goed te zien dat de jeugd hier met heel veel plezier mee bezig is. Jaren geleden heb ik ook zeil les gegeven vond het altijd mooi mijn  geliefde sport door te geven.
We zijn om half tien vertrokken en rustig varen richting Svenborg. We genoten van de omgeving en Lida maakte vele foto's. Na een half uurtje varen kwamen we aan in de haven van Svendborg. Prachtige haven mooi afgetimmerd maar de prijs voor een ligt plaats daar werden we niet vrolijk van. Verder moesten we ook nog voor alles, water stroom etc. extra betalen. Nou ja het is vakantie .......na een slok koffie zijn we het stadje  in gegaan en op de markt heeft Lida een cd  en kleine surprises voor de klein kinderen gekocht. Eenmaal terug bij de boot werden we aangesproken door een Duits echtpaar. Zij waren ook eigenaar van een Catalina 36. Maar ze hadden pech er kwam, op de motor varend, heel veel lawaai onder hun schip vandaan en ze vertrouwden het niet. De volgende dag werden ze uit het water gehaald. Na afscheid te hebben genomen zijn we een hapje gaan eten.

Woensdag 3-7-13, bewolkt regenachtig 17 graden de wind zuid windkracht 3 a 4.
We zijn eerst wezen kijken bij het Duitse echtpaar daarvan bleek de schroefas lager los te zitten en uit de scheg was gegaan. Kosten van dit alles was 6000 Deense kronen. ( delen door 7.5 kom je in €). Ze waren niet verzekerd.
Na afscheid te hebben genomen zijn we om tien uur vertrokken. Alleen op de genua om te genieten van de omgeving. Na een mooie rustige tocht kwamen om 4.00 uur we aan bij Faborg.
Faborg
 Na twee mislukte anker pogingen, weer veel planten groei, besloten we aan een moorring( plastic bal met een metalen haak eraan die verankerd ligt met een blok beton) vast te maken. Dat lag goed vast. Tijd voor een biertje. S'avonds zijn wezen douchen in de jachthaven. Overgevaren met de rubberboot. Nog via facetime contact gehad met Michiel en Jolanda. Hierna de kooi opgezocht.

Donderdag 4-7-13. Bewolkt 19 graden. De wind zuid wkr. 2 a 3.
S'nachts werd ik wakker door een hoop kabaal. Nog even luisteren wat het was. Daarna kwam het weer ik eruit. Wat bleek onze kat had een nieuwe slaap plek ontdekt. In het kastje boven de wasbak. Hij kon met zijn poot het schuif deurtje klein stukje open maken en wurmde zich naar in het kastje en ging op de hand doeken liggen. Dat mocht natuurlijk niet. Bestraffend toe gesproken dat hielp geen donder even later deed hij het zelfde weer. Heb toen aan het hand greep een stuk touw het deurtje vast gezet. Hij probeerde daarna weer maar dat wilde niet meer. We zijn toen als nog in slaap gevallen.
S'morgens zijn we naar de sjeilklub van Faborg gevaren. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door dit oude stadje. En daar hebben we eindelijk de houten mesjes gevonden en gekocht waar Kim om gevraagd heeft hier naar te kijken. De laatste kronen hebben we hieraan gespandeerd. Om 12.00 uur zijn we naar het eilandje Lyoby en voor anker gegaan. Heb hier nog wat rond gevaren met de rubberboot.

Vrijdag 5-7-13, onbewolkt 19 graden de wind zuid west 5 - 0 - 5
We zijn vroeg opgestaan we wilden in een dag naar Kiel varen. Aanvankelijk schoot het lekker op. De zon kwam erbij het zeilde lekker. Maar eenmaal bij de Duitse grens viel de wind weg en ging de motor aan. Eenmaal in het  Kielerfjord begon het weer te waaien maar we waren al bijna in Laboe waar we de dieseltanks wilden bij vullen. Nadat we diesel hadden getankt zijn we naar een haven vlakbij Kiel Holtenau gevaren.
Tot mijn grote vreugde kwam daar weer de vertrouwde vriendelijk havenmeester bij ons. Vertelde wat er te beleven was en vroeg netjes om het havengeld. Een kwitantie en een strookje voor aan de boot. En wenste ons veel plezier toe. Wat een verschil met Denemarken daar hebben we alleen maar betaal automaten gezien.

Zaterdag 6-7-13, onbewolkt 24 graden wind oostelijk wkr. 3 a 4.
Nadat we een heerlijk douch hebben genomen zijn we verder door gevaren vlak bij Kiel. In de stad hebben we nog wat kleine kadootjes gekocht voor de klein kinderen en een lekker ijsje gegeten. Om 15.00 uur zijn we vertrokken naar de sluizen bij Kiel. We zagen het witte licht branden dat  geld voor de watersport dus mogen we door. We zagen al veel boten in de sluis liggen. Vlak voor de ingang van het sluizen complex besluit de sluiswachter de lichten op rood te zetten. Met als gevolg dat wij twee uur hebben liggen dobberen. Het ene na het andere koopvaarder ging ons voor. Heb toen toch maar de marifoon gepakt en de sluiswachter opgeroepen. Hij zou zijn best doen om voor ons een gaatje te vinden. Hij deed een oproep aan alle aankomende koopvaardij schepen waarvan een zei, heb alle tijd kom net van Rusland dus laat ik hun voor gaan en kunnen zij verder. Waar voor onze dank.
Eenmaal in de sluis komt er nog snel een zeiljacht binnen. Nadat we betaald en geschut hebben viel het anker even later in de Flamussensee voor een heerlijke avond en nacht.