Vakantie 2013 2e week

De Oostzee kent nauwelijks eb en vloed, 20 cm hoogte verschil, dus ieder moment van de dag kan je opstaan en vertrekken. Het is net een groot IJsselmeer.
Dus zijn we zondag 23/6,   bewolkt 15 graden, rustig opgestaan koffie gedronken om 9,50 uur vertrokken richting de brug in Sonderborg en precies om 10,00 uur ging de brug omhoog en konden we door. Varend door het ALS SUND  richting Sandvig door naar het ALS FJORD. er stond een lekker windje niet te hard konden we de omgeving mooi bekijken.
Het regende een beetje dan weer droog maar eenmaal in het Fjord aangekomen spoelde het. We zagen alleen maar water.

heel veel regen
We besloten een kleinere ingang, Stegsvis, op te zoeken en daar voor anker te gaan. Eenmaal daar aangekomen plofte het anker in het water en konden we de droge kajuit opzoeken. Een paar uur later werd het droog en konden we weer buiten zitten genieten van de omgeving. De avond viel rustig en lekker gaan slapen.

Maandag 24/6, half bewolkt 14 graden, stond er een stevig briesje zonnig we zijn om 10,00 uur vertrokken. Het ALS fjord verlaten richting het eiland BARSO. Tussen de vaste wal en het eiland door zo veel mogelijk langs de kust over de ARO SUND richting het eiland ARO. Langs het plaatsje PILES  en het wildreservaat LINDERUM richting het eiland BRANDSO. De wind viel af en toe weg dat was in ons voordeel konden we mooi de omgeving zien fotograferend etc. uit eindelijk kwamen bij het eiland FAENO varend over de Slotsbanke.  Op het LYNGSODDE FLAK kwamen we onder  een vaste brug door, 33 meter hoog bij KONGEBRO. Bij aangekomen Middelfart zijn we de buitenhaven ingevaren en een plekje gezocht voor de nacht. Avonds nog even een wandeling gemaakt maar het was rustig geen activiteiten.
Dinsdag 25-6 was het bewolkt 17 graden. We zijn om 9,30 uur vertrokken op weg naar FREDERICIA. Eerst nog in de viswinkel die aan de kade staat een Tors gekocht. Een Kabeljouw. Varend over het LYNGSODDE FLAK weer onder een hoge brug door 44 meter hoog kwamen we om 10.00 uur aan in de haven van FREDERICIA aan.
ligplaats Fredecia
Hier hebben een stevige wandeling gemaakt naar het dorp. Echter we liepen een enorm stuk om maar uit eindelijk kwamen we in het redelijke grote centrum. Het is een stadje met moderne uitstraling. In de haven was voor ons alles gratis, behalve de ligplaats. Ze waren aan het nieuw bouwen voor een nieuw toilet en clubgebouw. Het oude was versleten en af. Maar wij zagen een betonnen plaat liggen en daar staken de mantelbuizen uit. Wij vragen aan de havenmeester en zei dat wordt het nieuwe onderkomen maar het geld is op. Oh zeiden wij verbaast je gaat toch een totaal plaatje begroten. Hier kennelijk niet. Zal uit eindelijk wel goed komen. Avonds met dochter Kim uit Utrecht via Facetime contact gehad.
Woensdag 26-6 bewolkt 16 graden wind west 4-7. We hebben besloten te blijven want door die te lange wandeling begon mijn knie flink pijn te doen dus even een dagje rust. Lida heeft de was en ik wat kleine klusje gedaan.
Donderdag 27-6  bewolkt met buien 15 graden wind zw 4-6. Zijn we om 10.00 uur vertrokken  naar de KORSHAVN bij FYNS HOVED.

Met een lekker vaartje eerst richting het schier eilandje AEBELO. Daar hadden we ook het noordelijkste punt van onze vakantie bereikt.
het noordelijkste puntje
We wilden immers varend rond om de FUNEN.  Onderweg motregen gehad maar wel lekker gezeild Lida had wat broodjes in de oven gedaan dus dat was smullen. We kwamen om 16.00 uur aan en we waren stil van de prachtige omgeving. Slechts een paar zeilboten en verder niets.
Korshavn
Vrijdag 28-6 bewolkt 15 graden wind zuid–oost , 5 -6. We hebben een wandeling gemaakt naar de plaatselijk camping en daar ansichtkaarten gekocht. We wilden met de bus naar Odense maar de bus was al vroeg geweest en kwam s ’middags weer terug. Dus dat werd het niet. Dus hebben we laat in de middag nog een wandeling gemaakt door het natuur landschap.
Zaterdag 29-6 bewolkt motregen later droog en zonnig 16 graden wind eerste west 2 a 3 later 7. Om 8.30 uur zijn we vertrokken uit  Korshavn. Het eerste deel verliep rustig en droog. Daarna begon het te motregenen later overgaand in regen. Na de middag, ter hoogte van, Kerteminde werd het droog en begon de wind aan te sterken. We zaten inmiddels op de Grote Belt. De brug die Odense en Kopenhagen verbind kwam in beeld.

Op onze elektronische navionics kaart was het voor mij niet duidelijk waar we er onder door konden. Voor Lida was daar in tegen heel duidelijk zo zei ze. Dus na een brede discussie kozen we voor de hoogste onder doorgang 65 meter. Eenmaal onder de brug door werd het mij duidelijk en Lida had gelijk wat ik natuurlijk niet direct toe gaf. Na de door vaart onder de brug door begon het stevig te waaien had uit schieters van windkracht 7. Het zeil aangepast maar de Enya had de smaak te pakken en we kregen 7,5 knoop op de teller en dat aan de wind. Om 18.00 uur hebben we in het plaatsje Nyborg een plekje gezocht voor de nacht.  Voor zover de 2e week.