Enya weer op reis 1e week

Woensdag 31 mei.  We zijn druk aan het pakken altijd weer een hele puzzel waar laat ik hoe leg ik het neer. Als de trossen maar eenmaal los zijn dan pas komt er rust nou ja rust dan begint het gepieker.        hebben we dit of dat niet vergeten.

Donderdag 1 juni om 11.15 uur gingen de trossen los. Eerst nog even GTL getankt Rob de havenmeester wenste ons een behouden vaart toe. Vervolgens naar de sluis waar we vlot geschut werden. Eenmaal op de Dokkumer Ee viel het mij op dat er wel heel veel wal beschoeiing was vervangen door damwand profiel. Het lijkt wel netjes maar het karakter gaat toch wel een beetje verloren.

En ja heel veel bruggen worden nu op afstand bedient. Marifoon kanaal 80 even melden dan komt er een stem" kom zo bij u hoor even een paar andere bruggen bedienen." Tja de brugwachters al lachend zwaaiend werd je goede reis toegewenst en je zwaaide terug bedankt voor de opening. Word misschien wel oud maar ik mis het wel. Steeds meer zaken worden tegenwoordig afgehandeld achter het internet. Ik vind dit niet leuk. Het persoonlijke gaat eraf. Dit moest ik even kwijt.

Omstreeks 15.30  uur kwamen we aan in Leeuwarden. Sofie sprong gelijk op de wal kijken of er nog iets veranderd is sinds de laatste keer.

Zaterdag 2 juni. Op naar Lemmer. 10.00 uur vertrokken het is nog rustig overal de bruggen in Leeuwarden werden vlot bedient door echte brugwachters😀. Eenmaal uit Leeuwarden werd de eerste spoorbrug vlot bedient de ander spoorbruggen stonden open die gaan alleen dicht als er een trein in aantocht is. Het was prachtig weer staande mast route gevolgd en zo waren we vlot in Lemmer.

Zondag 3 juni. Op naar Muiderzand. Kwart voor tien vertrokken uit de haven Lemmer Binnen. Op naar de sluis en even wachten kwamen er meer jachten en werden we geschut. Eenmaal op het IJsselmeer bleek er weinig wind te staan. toch wilden we graag zeilen na twee dagen motorren. FF door zetten en het werd beloond. Na de Rotterdamse hoek NO polder kwam de wind heel voorzichtig maar zetten toch door. Het ging even later als de brandweer 7.5 knoop snelheid van de Enya fantastisch. En hij bleef doorzetten dus besloten we door te varen naar Muiderzand. De sluis bij Lelystad ging zeer vlot. En zo waren we op het Markermeer aan het zeilen. Ook hier ging het hard. Eenmaal richting Muiderzand hield het log ermee op. Die geeft de laatste tijd al meer problemen  er zit een dealer in Muiderzand dus kunnen we het mooi combineren. Mijn jongste zoon Hugo zou met zijn gezin een dagje mee en dan in Muiderzand opstappen. Dus alles konden we mooi samen laten vallen. Eenmaal Marina Muiderzand aangekomen even telefonisch een box geregeld. We konden mooi hier liggen echter bij het aanleggen ging het mis. Lida stapte op een vingersteiger probeerde een knoop uit het landvast te halen die schoot plotseling los en zo viel Lida achterover het water in. De Enya dreef nog los dus kon ook niet direct helpen maar gelukkig schoten de buren te hulp. Eenmaal de Enya vast gemaakt hebben we Lida uit het water gekregen. Gauw een warme douch maar ze lachte erom ze had het niet koud. Eenmaal terug van de douch even een wijntje hapje eten en de avond na een toch wel mooie zeildag.

Maandag 5 juni. Het werd een luie dag en aan het eind van de middag kwamen Hugo Danielle Jeltje en Fieke ons een bezoekje brengen. Daarna heerlijk gegeten hier in het restaurant. Omstreeks 19.00 uur gingen ze moe maar voldaan naar huis. De avond viel.

Dinsdag 6 juni. Vandaag wederom prachtig weer. Een dag om de navigatie eens na te zien. Om 10.00 uur ging watersport winkel George Kniest hier open dus direct maar gevraagd. Ze zouden contact opnemen met de leverancier Raymarine. Echter die gaf niet direct gehoor zou terug gebeld worden. Later nog maar eens gevraagd en de conclusie was de computer die de problemen zou kunnen veroorzaken.  Die er uit gehaald wat niet eenvoudig gaat al liggend eruit gehaald. Eenmaal getest bleek er niets aan de hand dan zou de sensor die in het water zit de boosdoener zijn. Die vervangen voor een nieuwe even later geen veranderingen. Nog een poosje getest maar veranderingen. Wel knipperde het bijbehorende  ledje een ander ritme dan voorheen. Zou het dan toch een vuil contact zijn geweest? We hebben de nieuwe sensor terug gebracht was geen probleem het bedrag werd terug gestort. We laten de navigatie maar aan staan en zien wat hij gaat doen. Kim s'avonds gebeld we gaan morgen naar Utrecht.

Woensdag 7 juni. De vouwfietsen gepakt en hop naar de trein. De trein kwam eraan en vlot in de trein. Na een poosje begonnen we te twijfelen of we in de juiste trein zaten. Niet lang daarna kwam Amsterdam Rai voorbij. Oeps zeiden we we zitten verkeerd we moesten naar Utrecht Lunetten. Even puzzelen en zo kwamen toch nog vlot in Utrecht Bij Kim en de kids aan. Het werd een gezellige dag de tuin renovatie bekeken. Was nog niet af. Eind van de middag lekker gegeten weer naar de trein op naar Sofie. Omstreeks half acht kwamen we bij de Enya aan. De avond viel.

Donderdag 8 juni. We waren benieuwd of het electronisch log het nu wel goed deed. Maar helaas al dat gesleutel gaf geen oplossing. Toch maar de zeilen omhoog het ging rap. Na anderhalf uur varen kwamen we voorbij Durgerdam.

Daarna vlot door de sluis voor de sluis een zeer in het verval geraakte kajuitzeil bootje. De eigenaar sprak mij aan en vroeg hoe werkt dit hier eigenlijk. Was voor het eerste op pad op het water had zich nergens in verdiept had geen idee waar die grote groene en rode tonnen voor waren netjes achter elkaar stonden een kant de rode en de andere kant groen waarom is dat. Tja zulke mensen varen tussen de beroeps vaart door.  Daarna door gevaren naar Aeolus Vereniging haven. Ook hier had de digitalisering zijn intrede gedaan. Geen havenmeester meer alles via de I Marine app betalen. Voor de rest tja. Geen gezellig een biertje drinken meer in het clubhuis . Jammer.  Nog naar het log gekeken leverancier raymarine gebeld konden mij niet helpen. Het is nog steeds.... We kregen Engelse buren wat een leuke gesprek opleverde.  Daarna geborreld wat gegeten boodschappen gedaan en een grote ijs gegeten. De avond viel.

Vrijdag 9 juni. We zijn nu een week onderweg. Bezoekjes van en aan de kinderen reparatie en toch wel lekker gezeild. We liggen weer in Muiderzand om toch nog een keer naar het log te bekijken. Samen met een medewerker van watersport zaak dealer Raymarine " George Kniest" hebben we de computer vervangen wat geen positief resultaat opleverde. Weer terug naar de oude en een nieuwe log gever aangesloten en zoals al eerder toen ging het goed. Besloten is dit zo te laten en zo begonnen we met kabel doortrekken wat op een boot toch wel even een dingetje is. S'avonds om negen uur alles weer aangesloten en het werkte nog steeds. Zo sluiten we de eerste week af. Drinken een lekkere whiskey en een wijntje.