vakantie 2012 eindigt in een plasje olie

Donderdag 5 juli hadden we een afspraak met  zeilvriend Pieter Parie.  Er stond geen wind onweer kansen  dus besloten we te blijven liggen. Gezwommen geklust Lida bezig met haar haak werkjes. Eind van de middag begon het te betrekken zodanig dat ik liever in de haven wilde liggen. Dus hup anker op varen maar het plensde al geen regenpak aan dus door weekt waren we al snel. Lida riep het valt best mee met die bui geen bliksem of ruk winden laten we terug varen naar onze ankerplaats en dat hebben we gedaan. Later als nog naar de haven en met Pieter heerlijk gegeten en gekletst. 's avonds naar ons naar onze eigen boot  en onze anker plaats weer opgezocht. De volgende morgen naar Hoorn gevaren. Heerlijk gezeild was bewolkt sputterde wat met  windkracht 6 maar het zeilde wederom als een speer. Zaterdag naar Enkhuizen gevaren eerst diesel getankt en toen de zeilen omhoog en varen maar. Stond niet veel wind en dus liepen lichte bootjes ons voorbij. Eenmaal door de sluis midden op het IJsselmeer ter hoogte van Stavoren maakt de wind een periodetje. Uit eindelijk kwamen we aan in Medemblik. Gekeken naar de motor en zag dat de olie lekkage onder de motor ernstige vormen  begon aan te nemen. Zodanig dat ik heb besloten maandag de Jachtwerf ABMA uit Sneek te bellen(dealer van de motor.) Zondag plensde het zo hard we zijn lekker blijven liggen en s'middags gewandeld toen het droog was. Maandagmorgen gebeld naar ABMA en zeiden kom maar langs zei hij kan nooit veel bijzonders zijn.
Er stond windkracht 6 a7 uit het westen "plat voor het laken" zoals dat heet of (recht voor de wind) richting Stavoren.
Ging geweldig ook door Friesland heen over de meren  ging als een speer. Eenmaal s'middags aangekomen bij de jachtwerf trok ik de trap weg die boven de de motor staat en zagen tot onze schrik een heuse plas olie liggen. We hadden deze dag de motor weinig  aan gehad en dan nog zoveel olie.

de oude motor

Na overleg met de werf zou de motor de volgende dag eruit gehaald worden. 'S avonds hebben we het er nog over gehad we hebben zoveel geknoei  aan de boot gezien en vertrouwenden dit ook niet. Er was flink aan geknoeid met de bedrading de motor op zich liep goed maar verder de keerkoppeling toonde slijtage, waterpomp lekte  Volgende dag weer beraad met de werf prijs offerte voor een nw. motor. Wat willen jullie met deze boot jaren varen ja zeiden we terug.
Toen was de kogel door de kerk we besloten voor een nw. te gaan.
Dat hield in, de vakantie eindigt in Sneek in afwachting van de nw. motor wat drie weken gaat duren.

Onze vakantie  we hebben redelijk weer gehad fijn gezeild al hebben we de doelstellingen niet gehaald.
Volgend jaar beter met een nw. Yanmar engineYANMAR  motor.

De bestemmingen liggen al op tafel.