Vakantie 2012 2e deel

Lida had nog steeds last van de naweeën van de keel ontsteking en zijn Om die reden zondag door Wouter naar de boot gebracht en niet Op zaterdag. Zondagavond naar Lauwersoog gevaren om in de haven te gaan diesel tanken. Daar kan je met de pin betalen lekker makkelijk dachten wij. Eenmaal aan gekomen kreeg ik na drie maal geprobeerd te hebben de pomp niet aan de praat. Wat te doen we wilden vroeg door de sluis in verband met het tij. We blijven tot Douwe de havenmeesterer is.De volgende dag Jan zijn assistent aangesproken en hij doet het altijd hoor heb je vast iets verkeerd gedaan. Onder toeziend oog van Jan kregen we de pomp wel aan de praat. Snapte er niets van want ik deed het zelfde als de avond hiervoor. Toen we klaar waren begon het enorm te plenzen en onweren. Toch maar naar de sluis gevaren vlot geschut eenmaal door de sluis hield het op met regenen en onweren. Zeilen omhoog en gaan. Even later belde Douwe de havenmeester moest nog haven geld betalen. Vertelde dat ik wilde tanken enz. Toen vertelde Douwe mij dat er een tijdklok opzit en schakelt de pomp uit om 21.00uur. Hij was vergeten de klok bij te stellen voor de zomertijd. Er staat op de pomp tot 22.00 uur. Tja.....Wij hadden er tegen gevaren om voor 22.00 uur te tanken. We gaan het na de vakantie oplossen. Eerste deel verliep lekker en schoten mooi op eenmaal buitengaats begon de wind fors aan te trekken uit het N.N.O. En daar moesten we ook heen dus pal in de wind op. Bakken met water ging over ons heen en opeens zag ik de rubberen stoot rand achter de boot bungelen.We waren bang dat hij in de schroef zou komen. Geprobeerd hem binnen te halen halen maar helaas lukte niet mes gepakt en af gesneden. Hij verdween onder water en ligt boven schiermonnikoog op de zee bodem. De zee werd al ruwer en Lida zieker. Aantal keren overlegd moeten we terug gaan of naar Borkum. Nee we gaan door.Door gevaren later werd de wind minder sterk en de wind viel helemaal weg dan zijn golven er nog steeds maar de wind is weg. Toen werd ik katterig steen in de maag. Motor aangezet en door gevaren naar Norderneij. Volgende dag dinsdag 19 juni geluierd en woensdag ochtend 5 uur uit bed en direct weg gevaren.Op de Elbe moet je de stroom mee hebben het is ongeveer 9 uur varen dan was het bijna hoog water op Cuxhaven. De wind was weer noord oost er recht tegen in. Lida zakte weer in ik wilde dit niet meer en heb besloten om te draaien en terug te varen naar Lauwersoog. De weers vooruit zichten waren ook niet denderend.Wel een heerlijke zeiltocht gehad. Geprobeerd in de buiten haven van Lauwersoog te gaan liggen maar de boxen waren te smal. Dus voor anker op het meer. Heerlijke nachtrust gehad. Volgende dag scheeps beraad gehouden wat gaan we doen? Besloten het kalmer aan te doen geen doelen te stellen Na een oproepje naar de toren van Schiermonnikoog besloten we naar Vlieland te varen. De wind en zon waren ons gunstig gezind. Door het mooie weer waren er ok vliegen en hommels op zee. Zwart van de muggen zag de boot. Later kwam er meer wind en weg waren ze. Scholen vissen gezien zeehonden etc..Ook spontan een zingend geluid kwam uit eindelijk na lang zoeken komt het bij de schroef weg. We zullen toch geen schade aan de schroef hebben. Heerlijk gezeild kwamen om 20.00 uur aan in Vlieland waar het toen net begon te regenen.
Vrijdag stormde het windkracht 7 à 8. We blijven nog een dagje. Dorp in gelopen ijsje gegeten etc..
O ja de kat J.J. helemaal vergeten. Die vind alles best heeft ons vrijdag om 8.00 uur gewekt. Weg lopen doet hij af en toe maar het lijntje is korter dan hij wenst.