vakantie 2011 varen richting Zeeland

Zondag 19 juni;
S'nachts spoelde het storm wkr 7 a 8 ook de volgende dag even zo. Later op de dag werd het droog en besloot J.J. maar weer eens te water te gaan. Lida wat gelezen ik wat geklust en zo ging de eerste dag rustig voorbij. Morgen voor spellen ze beter weer en gaan we om 09.00uur door de sluis bij Dok. nw. Zijlen richting Harlingen.

Maandag 20 juni;
Vroeg uit de veren het beloofde een mooie zonnige dag te worden.Dus trossen los en varen maar. De vaar tocht verliep vorspoedig en kwamen we aan in leeuwarden en hebben we een poging gedaan diesel te tanken. Dat verliep geheel anders 5 liter diesel en een hoop verdriet. De rechtelijke macht hebben we ingelicht en handeld de zaak verder af. We zijn door de heren prima bij gestaan. (krijgt nog een staartje)
We besloten door te varen naar Franeker alwaar we heerlijk hebben gegeten.

Dinsdag 21 juni;
Eerst regende het een beetje daarna klaarde het op. Zijn toen richting Harlingen gevaren door de sluis richting Kornwerderzand. Na anderhalf uur varen kwamen we daar aan vlot door de afsluitdijk en even wat gegeten na de sluis. We wilden doorvaren naar Enkhuizen echter de wind trok zo aan dat we besloten naar Stavoren te varen. Met een patatje hebben we onze maag gevuld.

Woensdag 22 juni;
Zonnig weer kwam de wind uit het zuidwesten wind kracht 4 a5. Lekker gezeild maar toen we Enkhuizen in zicht kregen ontdekten we dat enige stiksels in het zeil los waren en we vertrouwden het niet en zijn toen op de motor verder gevaren. Eenmaal in Enkhuizen hebben we de fok eraf gehaald en zagen dat de draden van de naden weg waren. Dus hup naar de zeilmaker en die heeft ons prima geholpen. Heeft alles weer hersteld en konden we weer verder.

Donderdag 23 juni;
Een dagje even niet varen het weer was slecht veel regen in de ochtend en hebben toen besloten te gaan shoppen. Lida een broek gekocht en wat bood schappen gedaan. Verder heb ik weer wat klussen gedaan Lida heeft wat gelezen en zo kwamen we de dag door. Met onze boot kat gaat het prima. Ziet allerlei rondzwemmende lekkernijen en zitten zowaar op onze boot. Maar helaas zij zijn sneller als hij. Dus het blijft bij kijken.

Vrijdag 24 juni;
Het beloofde een mooie dag te met een enkele bui en dat kwam uit. Voor deze dag zou de wind waaien uit het westen later noordwesten. Dat kwam mooi uit want we wilden naar Amsterdam varen. Dus de trossen los en door de sluis richting Amsterdam. Vlot door de sluis en zeilen omhoog en zeilen maar. Ter hoogte van Hoorn trok een enorme bui vlak voor ons lang en na de bui trok de wind hard aan dat we moesten reven. Maar hij liep als een speer. Lida aan het roer en ik met de zeilen aan het trimmen/reven geweldig hoe snel Lida alles op pikt.Voor de Schellingwouderbrug moesten we wachten en hebben we wat gedronken gegeten. !8.00uur draaide de brug weer en zo ook door de Oranjesluizen op naar de Sixhaven. Waar we een plekje kregen toegewezen. Al snel ging de telefoon Kim belde dat ze onderweg waren naar ons toe en we hebben hen Sander en Kim van het station afgehaald. Sávonds wat geklets spelletje gedaan en toen hup de kooien in..

Zaterdag 25 juni;
De dag begon met regen en het bleef de hele dag motregenen. Sander ging als eerst van boord die ging met een vriend naar een muziek festival. Lida ging met Kim (moeder en dochter) shoppen in Amsterdam in. Bleef zelf aanboord had nog wat te klussen.

Zondag 26 juni;
zonnig weer 24 graden wind variërend wkr 3. of minder.
J.J. onze scheepskat zag zijn kans schoon toen ik zijn halsband nog niet om had gedaan de haven even te bekijken, Ik was nog niet in de kleren maar toch er achteraan in onderbroek en T-shirt. Halverwege de haven kreeg ik hem te pakken. Toen eerst maar een kop koffie. De lijn waar hij later aan vast zat was zo lang dat hij de tweede kans greep om op een andere boot te springen wat wij absoluut niet willen hebben. Na dit 2e tumult ons zelf gewassen ontbijt de boot gestoft zogen zijn om 11.00 uur vertrokken uit de Sixhaven en zijn door het Noordzee kanaal gevaren naar IJmuiden Waar we omstreeks 14.00 uur aankwamen. Er stonden bouwsels te bewonderen van anno 19….. tot aan nu. Ook enorme schepen kwamen ons voorbij. Eenmaal bij IJmuiden het zeegat uit viel de wind geleidelijk aan weg en werd de motor gestart. Wel mooi weer maar te weinig zeilwind. Omstreeks 20.00 uur liepen we de haven van Scheveningen binnen waar we hebben genoten van de soep die Lida had klaar gemaakt op het cardanisch gaststel. De pan blijft dat recht staan terwijl het schip schommelt. Daarna gemeld bij de haven meester en de avond ging rustig voorbij.

Maandag 27 juni;
Zon 24 gr.wind oostelijk wkr. 3 a 4
Om half negen vertrokken helaas liet onze nieuwe kaartplotter het afweten. Dus dan maar weer op de oude manier verder. Boot positie in kaart brengen hoek vaar richting berekeningen enz.. Op naar de maasvlakte en daar hebben we volgens de procedure gemeld. Veilig de maasmond overgestoken en het plan was naar het Haringvliet te varen. Maar Lida opperde het is prachtig weer waarom niet door varen we hebben immers alles aanboord. Dus werd besloten door te varen naar de Oosterschelde. Het werd een prachtige zeiltocht.Wat hebben we genoten van de mooi zeileigenschappen van de boot. We kwamen omstreeks 19.30 aan in de Oosterschelde Nadat we geschut waren door gevaren naar Willy en Bob die daar voor anker lagen met mijn vorige boot. Gezellig geklets en het werd het laat die avond. Maar wat hebben we genoten van deze dag.

Dinsdag 28 juni
bewolkt wind variërend wkr. 2 a 3 regen donderen bliksum hagelstenen
We werden gewekt door het onweer en besloten de veilige steiger op te zoeken dus hup het anker opgehaald en op naar de steiger hier hebben we mosselen gekocht die we later die dag zouden oppeuzelen.Hierna zijn we naar Zierikzee gevaren om wat boodschappen te doen. Dat hebben we gedaan een heerlijke eet avond gehad gelachen heel gezellig allemaal.J.J. besloot om te kijken hoe ver hij zou kunnen springen hij vergat dat hij aangelijnt was en hing te bungelen tussen de boten met zijn staart in het zoute water. Tumult was er bij de buren zagen onze kat bungelen maar we hebben hem vlot omhoog getakelt en afgespoeld met zoet water.Heb zelf nog even nog het zoute water achter de boot geprobeert en ook afgespoeld met onze douch die achter op de boot zit. Morgen zien we verder waarschijnlijk wordt het Blankebergen(Belgie) maar dat ligt aan de weersomstandigheden.

Woensdag 29 juni
Het was wederom mooi weer de wind kwam uit het noord westen 22 graden.
Nadat we ons gedoucht hadden zochten we Bob en Willy op om afscheid te nemen.
Hierna zijn we weg gevaren even diesel getankt op naar de Oosterschelde zeesluis. We hadden de stroom tegen dus na anderhalf uur varen kwamen we daar aan. Vlot door de sluis en na de sluis even aangelegd heeft Lida soep en broodjes gemaakt die hebben we eerst opgegeten. Reparatie gedaan aan de rolfok en zijn toen vertrokken naar Blankebergen dat ligt aan de Belgische kust. Het werd een mooie zeiltocht we moesten wel twee keer uitwijken voor grote scheepvaart. Maar om 20.30 legden we aan in de haven van Blankebergen. Lida heeft een grote pan macaronie gemaakt en dat smaakte geweldig. Op het laatste moment vlak voordat we Blankeberge aankwamen heb ondekte ik na de zoveelste opstart pogiging om de kaartplotter alsnog aan de praat te krigen dat hij nog op de nachtstand stond vandaar ik ook niets zag.(oeps bedienings foutje) Zoals gewoonlijk lag J.J. tijdens het zeilen te slapen. Van zeeziekte heeft hij tot op heden gelukkig geen last van.
Wij dus nu veertien dagen op pad met de boot en de klussen/verlanglijst is inmiddels aangegroeit tot 16 punten. Daarna wat gedronken moe maar voldaan gingen we naar ons warme nestje.

Donderdag 30 juni;
We besloten deze dag te blijven en hebben geflaneerd op de boulevard. Boodschappen gedaan en wat geslapen heb de motor nagekeken dat leek met wat kleine dingen goed in orde te zijn.
S ávonds nog even over het strand gewandeld Lida heeft wat foto’s gemaakt. Wat gedronken en toen….

Vrijdag 1 juli.
Zonnig wind noord west 4 a 5, 23 graden
Nadat we gedoucht hebben en gegeten zijn we vertrokken richting Vlissingen. Was een mooi wind en het zeilde weer geweldig. J.J. was niet in een goede bui mopperde kon zijn plekje niet vinden dreutelde maar wat rond. Gromde wat. Vlak voor Vlissingen zijn we de chippingline overgestoken en besloten de eerste haven van Vlissingen te nemen. Je ligt gelijk in de binnen stad. De brug stond open en de havenmeester wees ons een plek toe. Het grootzeil was nog niet opgeborgen en had zo geen zich wat er voor mij zich voordeed. Dat heeft geleid tot bijna aanvaringen en gemopper op mij zelf. Eenmaal op de plek aangekomen bleek de ligplaats al zijn bezet. Dus weer terug en de havenmeester gaf ons een nieuwe plek toe. Tijdens het indraaien wederom weer een bijna aanvaring de frustraties dropen van mij heb nog steeds niet de boot onder controle..Was boos op mijn zelf en Lida nam het voor touw we gaan de stad in punt uit. Was achteraf bezien een goede inschatting. Moest even mijn bui kwijt. Kaartje en groente op de markt gekocht en een harinkje. Eenmaal terug wat gegeten later op de avond wederom gewandeld en Lida heeft nog een paar mooie foto’s geschoten van de onder gaande zon.

langs de kust van Belgie

op weg naar Vlissingen

ondergaande zon op het strand van Vlissingen

Zaterdag 2 juli;
Zonnig de wind noord west 4a 5 23 graden
Zijn om 11.00 uur vertrokken uit Vlissingen en op naar de sluis. Eenmaal door de sluis door het kanaal van Walcheren naar Middelburg gevaren. Daar was een solar channel race voor boten aan de gang en de radio hoefde niet aan want de muziek schalde over de boot heen. Gauw dan maar de stad in boodschappen gedaan en een vlaggetje van Zeeland gekocht. Eenmaal terug bleek de herrie er nog te zijn maar weer van boord. Later weer aan boord vaarden de solar boten achten ons langs wat een bijzonder schouw spel was. Daarna wat gegeten J.J. uit gelaten …..

J.J. word uitgelaten

Zondag 3 juli;
Zonnig de wind noord 4 a 5 22 graden
Zijn omstreeks 11.15 vertrokken richting het Veerse meer. We hebben besloten om even het mooie dorp Veere te bezoeken en het was de moeite waard. Pet voor mij gekocht en cadeautjes voor Evi en Noa de kleinkinderen. Verder trok J.J. weer de nodige aandacht foto’s en veel vragen over de kat. Nadat we waren rond gewandeld zijn we verder gegaan het Veerse meer op. Rustig op de fok maar na een half uur werden we bijna geramd door een jeugdige schipper met zijn vriendin. Waarom hij deze onnodige manoeuvre uitvoerde is ons een raadsel.. Even later een bijna aanvaring met een motorboot. Ik hield keurig aan stuurboord het vaarwater hij moest zo nodig aan ons aan stuurboord passeren terwijl aan aan het bakboord zijde ruimte zat was. Nou ja het zal… Later zijn we aan een steiger gaan liggen waar we de overnachting hebben door gebracht. Nog gezwommen en J.J. zijn ogen rolden bijna uit zijn oog kassen van verbazing toen hij mij daar in het water zag.

Maandag 4 juli.
Zonnig wind noord 3 a 4 23graden.
Opgestaan koffie gedronken en zijn toen vertrokken richting de sluis die aan de Oosterschelde grenst. Vlot door de sluis en heerlijk gezeild naar Bruinisse. Eenmaal in de sluis was het een witte zee van kwallen. Onvoorstelbaar wat een enorme hoeveelheid kwallen. Was een beetje bezorg om de inlaat het koelwater van de motor als daar maar geen kwal voor komt zitten. Maar dat ging goed. Eenmaal door de sluis richting zeer luxe jachthaven. Een half broodje kost daar €1,50. Komen we niet weer de ligt prijs was evenzo duur. Maar wel een lekkere douche met wisselende temperaturen. Sávonds zijn we uit eten geweest en hebben allebei een heerlijke schol gegeten.

Lida in een reuze mossel

Dinsdag 5 juli
Zonnig wind noord wkr.1 a 2 26 graden.
Op ons gemak richting Brouwershaven. Gevaren onderweg nog gezwommen en eenmaal in Brouwershaven ontstond er verwarring over alleen boodschappen doen of ook te overnachten. Tijdens een poging om aan te leggen besloot J.J. maar eens weer een sprong te wagen en ja wel hoor een enorme plons ging hij wederom te water. Hij vergat dat hij aan gelijnd was en het lijntje was korter dan de afstand die hij moest overbruggen. Verder dondert hij regelmatig ergens vanaf omdat hij het niet goed inschat. Dit gebeurt dan in de boot zelf. We besloten maar te blijven J.J. afgespoeld met zoet water en afgedroogd. Boodschappen gedaan geborreld eten gemaakt en toen werd Lida moe en is in slaap gevallen de avond was mooi en lang.

Woensdag 6 juli
Het weer; regenachtig buien later op de dag werd het mooi weer maar toen was het inmiddels 16.00 uur. 22 graden wind zuid Kr 4 a 5
We besloten te blijven lekker douchen boodschappen en Lida moest even bijtanken van alle indrukken. Van de laatste drie week. Lekker een luie dag was zo om.

Donderdag 7 juli
Het weer; zonnig en bewolkt wind zuid oost later west. Wkr 4 a 6 21 graden
Zijn om 10 uur vertrokken uit Brouwershaven en onder de prachtige wolken en dan weer zon naar Bruinisse gevaren. Hier door de sluis en op naar de Krammerdamsluis die ligt even varen verderop. Hier wordt het zoute water gescheiden van het zoete water. D.m.v. het doorspoelen in de sluis. Als de schepen vanaf het zoute komen worden de sluisdeuren gesloten wordt er zoet water ingelaten op peil gezet en vervolgens gaan ze het zoute water wat er nog in de sluis zit eruit gespoeld. Daarvoor zijn beschikbaar twee grote zoetwater bassins.Nadat de sluis is door gespoeld worden de sluis deuren geopend en kunnen we met onze mast 15 meter met speling van 2,50 meter er door.Wel een omslachtig gebeuren om de verzilting van het grondwater tegen te gaan. Maar goed we varen weer verder op naar het volkerak sluizen met dezelfde doorvaart hoogte. Lekker gezeild gevaren en zo we kwamen hier aan om 17.00 uur. Toen hebben we besloten bij het sluizen complex te overnachten.

wachten voor de krammersluis

eenmaal in de sluis

Vrijdag 8 juli
Het weer; bewolkt wind zuid kracht 5 a 6 19 graden
We kwamen voorspoedig onder de haringvliet brug want er waren meerdere schepen die al een tijdje lagen te wachten en met onze komst was er weer eentje bij. Dus besloot de brugwachter nu zijn er 12 schepen en laat die er maar door. Heerlijk gezeild langs het natuur monument de 12 gemeenten. Dit is een eiland middenin het Haringvliet de plaatselijke boeren zijn uitgekocht en nu moet de natuur de rest doen. Wij hadden Hellevoetsluis in het vizier.
Eenmaal daar aan gekomen was de wind behoorlijk aangetrokken maar eenmaal de motor gestart was het gemakkelijke manoeuvreren. We zochten met behulp van de marifoon contact met de gemeentelijke havendienst en zij dat wij zelf een plekje mochten uit zoeken. Maar eenmaal het kanaaltje te zijn binnen gevaren bleek het een enorme klotsbak te zijn. Eenmaal afgemeerd hebben we overlegd met elkaar en kwamen tot de conclusie dat dit geen optie is. De boot rolde en wiebelde van slapen komt zo niets terecht. We besloeten de vereniging haven op te zoeken. We hebben daar in een rustig vaarwater gelegen alleen het invaren van de box ging moeizaam. Er stond zoveel wind met veel moeite kwamen we in de box en moest Lida een enorme sprong naar beneden doen. De steiger was zo laag t.o.v. onze boot. Later ontdekkend we dat alle boten daar met trapjes werken. Tja, die hebben we niet bij ons.
We kwamen daar aan omstreeks half vier en hebben toen besloten boodschappen te gaan doen. Zijn helaas de verkeerde kant opgelopen dus na drie kwartier lopen kwamen we in het winkelcentrum aangelopen. Wel op plattegronden gekeken maar daar stond niet bij waar we waren. Dus op de straatnaam borden gezicht die waren net zo dat we ze niet konden lezen. Uiteindelijk kwam het goed en de terug met overvolle boodschappen tas was het 20 minuten lopen.. De havenmeester betaald en toen wat gedronken gegeten en vroeg de kooi in want we wilden heel vroeg weg Nog even de sluiswachter gesproken en die zei dar we voor 7.00 uur er moesten zijn want i.v.m. de droogte mocht hij 2 uur voor hoog en 2 uur na hoog niet schutten. Dit om verzilting van het grondwater zoveel mogelijk te voorkomen. Dus hebben we besloten om 5.45 uur op te staan. Deze sluis staat in de haringvlietdam. Van de Haringvliet naar de Noordzee.

Zaterdag 9 juli,
Het weer eerst regen zwak tot matige wind later windkracht 6 a 7 uit het zuiden. 18 tot 22 graden
Om 5.45 uur opgestaan nog even op het internet naar het weer bericht gekeken en zou zwak tot matige wind zijn later af en toe vrij krachtig. (windkracht 6) Ik kwam tot de conclusie dat kunnen we wel aan.Daarna rap naar de sluis waar ik ook een andere boot op de marifoon hoorde roepen dus maar ook onze aankomst alvast bekent te maken. Hij riep op ons te zullen wachten. Eenmaal geschut buiten afgemeerd koffie gezet brood gesmeerd voor onderweg want het zou een lange tocht worden we wilden naar IJmuiden varen. Pakken aan reddingsvesten om en varen maar. Eenmaal aan het zeilen trok de wind behoorlijk aan en zo ook de regen. Snel een rif gestoken en motor bij zo kwamen uit het zeegat. De laatste ton gerond en gingen we als een speer naar het noorden richting de Maasvlakte. Daar hebben we ons wederom gemeld voor een veilig oversteek voor de Maasmonding. Dat verliep snel. Eenmaal daar voorbij trok de wind nog harder aan.
De golven werden als maar hoger en Lida stiller. De boot kon het gemakkelijk aan. Nog een bruinvis gezien en vele kustvaarders die voor anker lagen te wachten op werk. Eenmaal de rookpluim van de hoogovens in zicht trok de wind nog meer aan. Aangezien wij recht voor de wind vaarden deed de fok helemaal niets meer en heb besloten die weg te halen. Tot twee maal toe kwam er bijna een golf binnen in de kuip. Zo kwamen al rollend en klotsend de pier van IJmuiden binnen. Wat wel enige stress bij ons allebei opleverde en tot enige woorden kwam.
Later op de avond hebben we dit uitgepraat. Zand erover weer een ervaring rijker. Zijn nadat we door de sluis van IJmuiden waren gekomen door gevaren naar de Sixhaven van Amsterdam. We hebben besloten de volgende dag maar even bij te komen van alles.

Zondag 10 juli;
Het weer; Zon droog 23 graden wind zuid west 5 a 6
Rustig opgestaan koffie gedronken en een heerlijke douche genomen. S’middags even Amsterdam in geweest op de boekenmarkt gekeken. Kwam daar oude schoolplaten/afbeeldingen tegen weet je nog wel oudje? Op een terras een kop thee gedronken daarna wat rond gelopen en ijsje gekocht en weer naar de boot gelopen. Eten gemaakt en zo ging de avond rustig voorbij.

Maandag 11 juli;
Het weer; zonnig een spatje regen dan weer zon wind noord 2 a 3, 21 graden
Vroeg uit de veren koffie gezet boot in orde gebracht en kunnen nergens Lida haar zonnebril vinden. Nog wat water getankt en vertrokken richting Oranje sluizen. Eenmaal vlot door de sluis en Schellingwouderbrug gezeild/ gedobberd. Lida had heerlijke broodjes gemaakt en die hebben ons zeker gesmaakt. We kwamen al dobberend en onderweg nog een hapje warm gegeten om 21.30 aan in Hoorn en besloten hier voor anker te gaan. Om half 10 avonds hebben we nog onze geluk ballon opgelaten. Dat is een papieren ballon cilinder vormig onderin zit een ring die moet je aansteken warmt dus de lucht op in de cilinder(hetelucht ballon). Eenmaal die ring aangestoken ging hij vrij snel naar boven en brande nog vrij lang. Op getoost en hopen samen 100 jaar te worden met vele zeiltochten.

Dinsdag 12 juli;
Het weer; zonnig later op de dag bewolkt met sávonds veel regen wind noord oost 5 a 6 bij windvlagen 7
Vanmorgen eerst lekker gezwommen koffie gezet ontbijt en zijn toen omstreeks 11.00 uur anker opgehaald en vertrokken. Werden bij het uitvaren gehinderd door een duwboot met een ponton erop. Had het grootzeil al opstaan en moest vol gas achteruit geven anders werd het een aanvaring.De schipper van de duwboot keek niet op of om. Al spoedig een rif gezet en ook de genua. Het waaide harder als we hadden verwacht en er was een stormwaarschuwing van kracht voor in de loop van de dag windkracht 6 a 7. Het woei uit de noord oost hoek en we besloten naar Lelystad te varen. Die rak was ook bezeilt. De boot ging weer geweldig heb genoten van deze paar uur zeilen. In de loop van de middag kwamen we aan en zijn lopend naar lelystad centrum gegaan om boodschappen te doen. Nou ligt Lelystad centrum niet dichtbij de haven dus lopen lopen lopen lopen na ongeveer een uur lopen en onderweg vragen kwmamen we bij de C 1000 en met volle tas weer terug. Biertje gedronken gegeten en toen brak de regen en wind los. Bij een bakje koffie wat internetten zo kom je de avond wel door.

Woensdag 13 Juli;
Het weer; regen 15 graden wind noord tot noord oost 7 a 8 later afnemend.
Zijn wat lui vandaag gewassen koffie gedronken wat zitten sms en met vriend Henk die vanwege de storm met zijn catamaran voor anker ligt achter het eiland Juist dat ligt boven noord Duitsland. Daarna nar Batavia stad gegaan kleren gezien en nog eens kleren en nog eens kleren o ja we hebben twee boeken gekocht. En lekker gegeten bij La Place.

Donderdag 14 Juli;
Het weer; verwachting was 23 graden wind zuidwest 4 a 5 mogelijk 6 draaiend naar noord west 7
werd zuid west 4a 5 uit het zuidwesten werd zuid oost afnemend 2 a 3
Vroeg opgestaan even snel onder de pomp door koffie en brood gemaakt want we wilden naar Lemmer. We hadden Lelystad wel gezien niks te beleven.
De tocht verliep voorspoedig hebben wel op een moment de motor bij gezet. Vlot door de sluis en een plaatsje gezocht in de gemeente haven. In lemmer geweest boodschappen gedaan watersport winkel RVS haken gekocht voor de fenders.J.J. heeft sávonds vlak voor we naar bed gingen nog even de steigers opgezocht en na flink door stappen kreeg Lida hem weer te pakken in de stromende regen.

Vrijdag 15 juli;
Het weer; zonnig droog windkracht 6 afnemend 3 a 4 uit het noord westen draaiend naar zuid. Werd
en bleef west afnemend 2 a 3.
We hadden dus de wind pal tegen dus kruisen tegen de wind in en dat vanuit Lemmer valt altijd tegen. De golven komen tegen de dijk aan komen weer terug worden hierdoor hoger kortom een enorme klotsbak. Na een puur uur zeilen eindelijk weg gevaren hiervan schoot het wat op rakelings langs het Vrouwenzand (ondiepte ligt onder Stavoren) stuurde Lida de boot keuring langs de betonnig naar het kornwerderzand. Door de sluis dan door de afsluitdijk daarna afgemeerd en overnacht aldaar.

Zaterdag 16 juli;
Het weer; eerst droog later regen heel veel regen. 18 graden later 15 graden. Wind zuidwest 5 a 6 later zuidoost 6.
Zijn om half tien vertrokken hadden de stroom mee en de wind dus werd het een ontspannend tochtje. Anderhalf uur later kwamen we in Harlingen aan waar we te maken hadden met een verwarrende sluismeester. Na een poosje maar opgeroepen wanneer we geschut worden toen lagen al drie kwartier met 6 tal schepen te draaien en te keren en nog geen teken wat er ging gebeuren. Toch maar even de marifoon gepakt en de sluismeester opgeroepen, over vijf minuten in de kleine sluis riep hij. Begreep er geen donder van waarom hij ons zolang liet wachten. De kleine sluis stond al die tijd al dicht. Even later riep de sluismeester dat hij had besloten iedereen in de grote sluis te laten binnen varen. Tja ..
Eenmaal door de sluis al varend en etend en drinkend naar Leeuwarden. Onderweg begon het wat te sputteren. Toen we Leeuwarden hadden verlaten het gesputter ging over in regen later heel veel regen. Door Dokkum en daarna flink de vaart erin om de sluis in Dokkumer nw. Zijlen te halen want die gaat om 20.00 uur dicht. Heb de sluismeester opgeropen en hij zei als we op schoten dan kunnen we nog geschut worden en toen we kwamen aanvaren stonden de sluisdeuren al open. Eenmaal door de sluis heb ik de sluismeester bedankt en toen naar onze ligplaats gevaren in onze thuishaven "het Lunegat". Klestnat was ik tot op het bot.

Zondag 17 juli;
Het weer; wisselend bewolkt droog harde zuid westen wind.
Nadat ik had koffie gezet even met een paar kennissen op de haven gesproken zij we de kleren gaan pakken. De auto vol gestouwd met vuile gedragen kleding de kat in z'n reishok en toen naar huis. De vakantie zit erop. Helaas maar er wachten ons nog vele weekenden. We hebben veel genoten meer op elkaar ingepeeld Lida meer kennis gemaakt met de zeilsport en de boot tja in een woord geweldig.

Maandag 18 juli;
Het weer; wisselend bewolkt met buien wind west 6
We gaan vandaag de boot soppen en verder opruimen na vier weken niks doen nou ja niks doen moet de sop erover. Dan zit de vakantie er helaas op. Maar met een zeer tevrden glimlach kijken we hier op terug. We gaan de boot verder opknappen en de bedoeling is dat we over 6 jaar richting Middellandse Zee gaan en misschien wel verder maar dat is toekomst eerst nu en het heden.