Klussen lijst


Nu het onze boot is hebben we toch ook onze eigen wensen.

2011 / 2012

bestek bak gemaakt zie elders op deze pagina
Zonnepaneel geïnstalleerd
Schoot blokken gerepareerd nieuw rollen in gemaakt.
Zalingen schoon gemaakt opnieuw geschilderd
Bedrading in de mast vervangen
Marifoon plus antenne vervangen
Bovenste Roer lager vervangen
Brand blusser vervangen
Navtex geïnstalleerd
Motor vervangen
Scharnieren van de deksel kuip bank vervangen
Tafel in de kajuit kleiner gemaakt de poot vastgezet
Hand lenspomp gerepareerd
Vloerdelen opnieuw gelakt
Boiler verwijdert vanwege lekkage
Vluchtluik boven de kajuit opnieuw van kit voorzien

Er was een bestek bakje gemaakt, maar die zat niet handig. We gaan van het bestekbak een afvalbak maken. Verder was er een een vreemd kantelbaar bakje aan de voorkant van het aanrechtblok. We gaan hier een ruime bestekbak van maken.. We moeten dan de afvoer van de wasbakken veranderen en de afvoerleiding van de koelkast verleggen.

de nieuwe bestekbak

Laden van keuken blok voorzien van geleide rail

Afvalbakje. We gaan van het bestekbak een afvalbak maken. Er zat een bestek indeling in die heb ik verwijderd en zo gemaakt dat er een pedaalemmerzak in kan.

de nieuwe afvalbak

Heb de luchthappers onderhanden genomen en zag dat de roosters helemaal verstopt zaten. Geen wonder dat het zo vochtig in de boot is/was. Er is/was dus helemaal geen ventilatie

Tijdens de keuring werd mij verteld dat de dynamo 13,4 volt geeft terwijl dit 14,4 volt moet zijn. We hebben dit eerst  zo gelaten maar tijdens het varen van de boot van Terherne naar Dokkumer nw. Zijlen viel mij op dat het niet over had. Eenmaal aan de wal stroom de acculader aangezet en die begon op zijn  beurt hevig te laden. Toen werd het mij helemaal duidelijk. Heb besloten de dynamo te laten testen en wat bleek dat mijn bevindingen juist waren. Deze wordt inmiddels gerepareerd.

De scharnieren van de baks kist zitten eigenlijk niet goed deze gaan we vervangen.

zonnepaneel geplaatst 

Ventilatie gemaakt op het vluchtluik

Hugo in de mast om daar reparatie uit te voeren is wel 16 meter hoog


De zalingen worden schoongemaakt. Al met al veel hulp gehad van Hugo waarvoor dank.

zaterdag 6 augustus 2011

Nu onze vakantie erop zit komt de klussen lijst weer in zicht. En die is aanzienlijk gegroeid tot 18 punten. De zeilmaker moet aan het werk maar het meeste komt op ons neer. De binnen verlichting word veranderd want er is wel heel weinig licht in de boot als het donker is. Verder moeten de roerlagers vervangen worden en niet te vergeten het toilet afvoer moet verbetert worden. Dat is zo slecht veranderd, ze hebben twee hoofdkranen achter elkaar gezet met en knik in een bocht daar kan bijna geen .... doorheen.
Lida is vandaag aan het werk en geeft mij de ruimte om de elektriciteit eens onderhanden te nemen. In de boot is rood + zwart - echter hier is het soms andersom. Zwart kan ook plus zijn en bruine draad ook heb inmiddels de onnodige verbindingen weg geknipt draden vervangen in de juiste kleur en de apparatuur op de juiste schakelaar gezet. Moet nog wat spullen bestellen ga de volgende keer verder. Het schema op papier gezet moet nog veel veranderd worden. Komt goed. Nadat ik het een en ander aan Lida had verteld wat ik had gedaan vroeg zei vertwijfelt en werkt alles nog? Tja ...

zaterdag 17 augustus 2011

Vandaag weer een klusjesdag. Het reven van het grootzeil ging.... op een manier zoals het aanwezig was.....volgens mij hebben ze nooit een rif gestoken. Maar goed heb daar heb ik de hele zomer over na kunnen denken hoe ik het zelf wil hebben, mensen gesproken ik zou het zus of zo doen andere reef inrichtingen bekeken.  Mijn insteek is zoals altijd hou het simpel. Op de Kievit zat een simpele inrichting en die werkte uitstekend Heb besloten de constructie van de Kievit ook hier op toe te passen.

Veder begin gemaakt met het hout in de olie te zetten. Veel lakwerk is beschadigt versleten noem het maar. Dus eerst alles eraf gekrabd en opnieuw in de olie gezet. Lijkt een stuk beter.
Het toilet maakte de laatste tijd een piepend en krakend geluid. Het pomp gedeelde gedemonteerd en de rubber afsluitingen waren niet helemaal fris meer. Had nog een reserve pakkingen liggen alles goed schoongemaakt licht ingevet in elkaar gezet en het gaat weer heel soepeltjes en geluid loos.
Verder de kuip maar eens schoon geschrobd die zag er na de vele regen niet meer uit.
Was weer een nuttige dag.

Dinsdag 5 oktober 2011


Heb inmiddels het grootzeil bij de zeilmaker liggen die gaat het vermaken twee openingen erin voor de reef lijnen en de onderkant daar word een stuk zeil afgehaald zodat de giek 90 graden staat t.o.v. de  mast.  Verder is de giek constructie aangepast dat hij niet meer om zijn lengte draaibaar is.

Vrijdag 28-11-0-2011

De tafel in de kajuit vonden we wat aan de grote kant en hij wiebelde. De tafels daarvan heb ik stukken afgezaagd en is nu 80 x 80 cm en de poot constructie was defect die heb ik vast gezet. Hij zal alleen wat hoger gezet moeten worden. Verder het buiten tafeltje daarvan heb ik de lak verwijderd en  in de D2 olie gezet. Begin gemaakt met het toilet afvoerbuizen stelsel. Die heb ik weg gehaald Leek wel op een fabriek. De buitenkraan zat helemaal vast. Nooit onderhouden geweest. In de plaats hiervan dit alles komt er een kunststof drieweg kraan en een kraan naar buiten met nieuwe slangen. Het versleten roerlager is verwijderd en hier komt een nieuwe voor in de plaatst.

De mast ligt nu buiten plaat en helemaal schoongemaakt. Alles is eraf gehaald voor inspectie. We willen  alle draden en kabels en de marifoon antenne vervangen. Maar dat gebeurd in het voorjaar. Ga nu eerst toilet en het roer gereed maken.
Ben nu verkouden dus even op de plaats rust.


2012/13

Bediening paneel voor de motor voor de motor gemaakt.
Een handel bediening voor de motor
Start accu verplaatst vlak bij de motor
Planken onder de kussens geschilderd 
Gasoven schoon gemaakt de brander opnieuw afgesteld
Gas aansluiting bij de gas fles verbeterd
Afzuig slang voor de motor ruimte vervangen
Diesel ontluchting slang verplaats naar kastje in de kuip
Drink water pomp plus aansluiting verbeterd en verplaatst
Rol fok gedemonteerd schoon gemaakt gesmeerd
Waterslangen vervangen
Voet pomp bij koelbox verwijderd
Stootlijst vervangen
Bovenste kunststof lager van de roeras vervangen vorige was te ruim
Schuifdak voorzien van nieuwe kunststof glijstukken
Perspex vluchtluik opnieuw gekit + Scharnieren veranderd
Aluminium roer ring. 120 x 75 x 40 t.b.v. roerkoning

Zaterdag 8-12-2012
We zijn inmiddels al ruim een jaar verder en we hebben al een aantal klussen af.
Kombuis;
Zo zijn de laden van het kombuis voorzien van metalen lade geleidingen. Het was hout op hout liep stroef en de la zat vaak klem.
Mast;
De mast is geheel voorzien van nw. bedrading ook de marifoon antenne  is vervangen door een massieve soort  ook de kabel is vervangen. De bedrading was door de jaren geheel stijf geworden.
De zalingen zijn voorzien van een likje verf de oude was lelijk en afgebladerd.
Verder zijn onder de zaling blokjes aangebracht zodat de vlaggen en wimpels makkelijker omhoog en laag kunnen. De uiteinden van de zalingen waren voorzien van kunststof om de verstaging op de plek te houden. Dit zat naar mijn oordeel heel knullig gemonteerd heb deze verwijderd en van RVS U vormig profiel gemaakt en op de zaling gezet i.p.v. kunststof.
Rolfok;
Tijdens het zeilen weigerde hij af en toe in te rollen. Na demontage bleek dat de asborg ring gebroken was en zorgde voor obstructie. Heb deze niet kunnen vervangen omdat de maat simpel weg niet te verkrijgen is. Heb de ruimte opgevuld met een kunststof ring. Lager schoongemaakt en ingevet.
Grootzeil;
Reven was een onmogelijke zaak en de zeilmaker heeft ter hoogte van de reef ogen die op het achterlijk zitten gleuven in het zeil gemaakt. Nu zitten de reef lijnen om de giek naar boven door een reef oog daarna naar beneden door de giek naar de mast. Daar heb ik twee kikkers aan de giek gemaakt daar maak ik de reef lijnen aan vast. Aan de voor zijde bij de mast dat  giek beslag veranderd zodanig dat het grootzeil kan inhaken.
Schuifdak;
Deze simpele oplossing waarvan het voorste gedeelte was weg gesleten. Heb alles wat er bijna haaks op zat weg gehaald en met een boven frees af gewerkt. Ga er kunststof blokken onder maken zodat het geheel netjes kan schuiven.
Teakdelen;
Alle delen die van teakhout zijn  en buiten zitten heb ik afgekrabd en in de D2 olie gezet. Lakken is ook mooi maar wordt vaak gauw weer lelijk in de olie gezette delen kun je gemakkelijk bij werken.
Elektriciteit;
Heb de bedrading opgeschoond en gebundeld. De draaischakelaar verwijderd hiervoor in de plaats twee hoofd schakelaars. 1e schakelaar is voor de startaccu de 2e voor het licht gedeelte. De twee aanwezige accu's   120 AH gebruiken we nu voor het licht en hebben een aparte startaccu geplaatst. Hier tussen zit een relais die als de motor loopt en de start accu is opgeladen overschakelt  over op de licht accu's en laad deze dan op. Verder  hebben we twee zonnepanelen geplaatst van totaal 100 WPA. De koelkast draait nu het gehele seizoen door zonder dat we aan de walstroom liggen.Verder heb ik van messing een aarde strip gemaakt hier kan ik van alles wat aan de min moet aansluiten.Ook heb ik een extra zekering houder gemaakt kan hier nog tien apparaten op aansluiten. Wil in de toekomst het bediening paneel veranderen.
!!!!!!!de acculader!!!!!
Heb ontdekt dat de aarde draad (groen) gemonteerd zat onder de nul draad (WIT). Dat houd in als de walstroom er andersom in zit er stroom op de behuizing van de RVS lader zit.Dan brand op het paneel het rode lampje. Let hierop heb de aarde draad los gehaald.
Roerlagers;
Het bovenste lager heb ik vervangen door een van kunststof POM genaamd. De kuststrof bruine ring heb ik vervangen door een geanodiseerde aluminium ring. Het onderste lager moet nog vervangen worden.
Westebeke motor;
Deze lekte zoveel olie en koelvloeistof dat wij het niet meer vertrouwd vonden. Bij aankoop zei de verkoper dat het blok gereviseerd was. Dat kon ik aan de buitenkant ook zien. Er was flink aan gesleuteld. Maar vertrouwd heb ik dit nooit. Dan komt de vraag wat is wijsheid en wat wil je met de boot. De plannen liggen klaar als wij met pensioen zijn lange reizen te maken en dit heeft ons besloten om de motor te vervangen voor een YANMAR. Het was voor ons een onvoorstelbaar hoe rustig in tegenstelling van de Westebeke liep. Niets trilde meer en veel zuiniger. Alleen de twee handel bediening kan niet meer want de bediening zit bij de YANMAR net andersom. We hebben samen van alles bedacht maar het lukte niet de bediening goed te krijgen. Heb daarom besloten en hier mee bezig om een eenhandel bediening te maken.



 Ook het bedieningspaneel is verandert en gemonteerd.

Watervoorziening;

De schuifkranen zijn vervangen door RVS kogelkranen. Met op de handel opschrift welke tank op de kraan zit. De boiler is verwijderd omdat er kortsluiting in zat en  door geroest was. Willen nog een nw. plaatsen.
Ook de slangen willen we nog vervangen omdat er vreemd aan geknutseld is.Verder zit de bakboord tank de ontluchting slang hiervan geknikt. De ontluchting slangen van de achterste twee tank komen achter in samen. Daar zit ook nu nog de knik in de slang met als gevolg de tank bol gaat staan.


2013 / 2014

Gasfornuis is vervangen de oude was af.
Roerlagering gerenoveerd
Kogelkranen toilet wasbakje invoerwater toilet vervangen
Huiddoorvoeren vervangen 3x
Grootzeil vervangen
Genua voor de derde keer gerepareerd
Tl lampje verplaats boven het aanrecht
La gemaakt onder het gasfornuis
Accu bewaker geïnstalleerd
Buiten marifoon aansluiting verplaats 
Led verlichting in alle binnen verlichting
Hangkast gemaakt in achterkajuit

Maandag 18-02-2013;

Gasbun;
De gasslangen zaten met een knik in de bun heb de slang tulles zodanig veranderd dat zij allen omhoog staan en de slangen nu mooi rond staan.


Deksels van de banken;

Heb inmiddels alle deksel van de banken geschilderd Het waren ruwe platen die smerig waren heb ze geschuurd en voorzien van een likje witte verf..





nog een laagje zie hier onder het resultaat.


mooi plaatje toch. waren met elkaar veertien deksels plus vul stukken

Lucht happers;
De lucht happers waren niet fraai meer heb vorig jaar opnieuw gespoten maar in de loop van het jaar werden ze toch weer lelijk.
Vervangend model is er niet dus zelf aan knutselen.
Heb ze gemaakt van haakse afvoer buis 110mm. Zie de foto voor het resultaat.



de nieuwe exemplaren


zoek de verschillen












Drink watervoorziening;
De watervoorziening is aan een opknap beurt toe. zie de foto voor het resultaat.



koperen buis van rond 15 mm plus T en knie stukken gebruikt verder een aftapkraantje pompje nagekeken.

hier onder op de foto de nieuwe aansluitingen gemaakt vast gemaakt achter op het laden kastje.


De warm en koud water slangen moeten nog worden aangesloten dat gebeurt wanneer de boot in het water ligt.


2014 / 2015

Wind snelheid diepte en stuurautomaat is vervangen. zie elders op deze pagina
Verlichting gemaakt in de motor ruimte. 
De aluminium dieseltank is vervangen voor een kunststof tank.. 
Afsluitkraan gemaakt bij het dieselfilter.
Aftapkraan dieselfilter vervangen 
Lagers van het roer vervagen zie elders op deze pagina.
rol reef installatie schoongemaakt opnieuw ingevet.
Verstaging hebben we op advies van firma Masten en Zo vervangen.
Kopergas buis vervangen. 
Afzuiging motor ruimte nieuwe ventilator geplaatst 
WiFi antenne aangeschaft moet nog een vaste plek krijgen 
Nieuwe boiler geïnstalleerd.

Roerlagers versleten;


Zuidlaren 3 april 2014

Tijdens het op de motor varen ging het roerblad trillen en vermoede dat er speling op het onderste roerlager zat. Eenmaal de de boot op de wal het roer eruit gehaald bleek dat er bijna 2 mm speling op zat dat is bij navraag te veel. Dus zat er niets anders op deze te verwijderen.

Ik had vorig najaar al een begin gemaakt met het verwijderen van het onderste lager van het roer. De constructie die de bouwers ooit hadden gemaakt was een van polyester buis met een lengte van 340mm die gelamineerd was tevens het onderste lager. Onder het zeilen stuurde het vaak zwaar nu achteraf is dat wel logisch. Als de roerkoning over een lengte van 340 mm onder druk moet draaien gaat dat zwaar.

Er komt voor in de plaats een RVS buis met daarin een delrin lager. De rvs buis komt onderaan een rvs flens die vast geplakt wordt met sikaflex vervolgens wordt hij in lijn met het bovenste lager met epoxy vast gezet.


onderkant van de boot met de wegslepen onderkant van het lagerbus
de buis is eraf geslepen

de scherpe kantjes zijn eraf
links de nieuwe RVS  rechts de oude polyester buis
 Bij de polyester buis is 100 mm al weg geslepen die zat onder in de boot, 
de RVS 316 buis afm..400 x 88,9 x 2 mm en  is 50 mm langer t.o.v. de originele.

De bovenste buis die in de kuip zit heeft dezelfde afmetingen lengte 100 mm..  


de roer as is nog in redelijke staat al zijn er wel slijtage plekken

de Delrin lagers worden door mij  gedraaid

hier het resultaat
de nw. rvs buis  heb deze buis al schurend in de epoxy gezet om een goede hechting te krijgen.
ingelamineerd in epoxy
de buis wordt op zijn plaats gehouden met behulp van een hulpstuk zie verder onderaan.


van boven in de kuip gekeken de inspectie luik voorzien van een nieuw luikje

het boven lager word op zijn plek gezet
draadas m10  met schijfjes die precies in de RVS buis past zo zijn de bovenste en de onderste RVS buis in een lijn  gebracht 
het roer gaat weer op zijn plaats



antifouling eronder 

varen maar


Al met al een ingrijpende klus met veel denk werk alles moest ik uitvinden maar dat is ook mijn vak.
Zonder de instrumentmakerij en de machine's die ik daar tot mijn beschikking had was het mij nooit gelukt. Mijn dank gaat naar mijn collega Dennis die als een slangen mens met behulp van een flex de bouten van het kwadrant door wist te slijpen. Ook heeft hij het laswerk voor mij gedaan.

binnenkort weer te water en hopend dat alles uitkomt zoals ik had bedacht en wens.

2015 / 2016


nieuw schakelpaneel
Diodeblok aansluiten op accu's en dynamo.
Vloerdelen opnieuw in de lak gezet.
Trap geheel kaal gekrabd en opnieuw in de lak gezet. Anti slip strips aangebracht.

Na toch weer een behoorlijke klussen lijst, kreeg ik het gevoel als er boven aan de lijst een ding af ging er twee onderaan bijgezet werden. Ik heb besloten eerst maar eens te gaan varen.

We hebben al gezeild voor anker gelegen wat ik aan elektriciteit heb aangepast functioneert naar behoren en ook het warme warme water uit de boiler is heerlijk warm zegt Lida.
De nieuwe kussens bekleding is nu naar wens en zo ook de andere veranderingen.


Afgewerkte klussen;

Nieuw schakelpaneel
zie foto van navigatie tafel.
Diode blok aangesloten op accu's en dynamo.
Vloerdelen opnieuw in de lak gezet.
Trap geheel kaal gekrabd en opnieuw in de lak gezet. Anti slip strips aangebracht.
Schuifdak nagekeken voorzien van nieuwe teflon glijders
Oude accuplaats rechter voorbak verwijderd
Toilet afvoer veranderd, slang vervangen pvc knie verwijderd
Teak randen op de kastjes gemaakt.
Boiler aangesloten op de motor.
Kajuit ingang opnieuw in de lak gezet.
Douchebak afvoer pomp vervangen
nw. ladekastje 


 Draai kruk navigatie tafel verwijderd
nw. navigatiehoek met veel ruimte 

Ruimte onder de navigatie tafel lade kastje en schoenen planken. 


Antenne's fm en WiFi en het heklicht aan de achterstand gemaakt 



Ontluchting van de dieseltank veranderd
Koelkast regeling gerepareerd


Tafel in de kajuit deelbaar gemaakt

Twee kleuren licht bij de voor punt vervangen.


Redding vlot geplaatst 
Watertanks gereinigt
Drinkwaterfilter geplaatst  
De schoten van zowel het grootzeil als de genua zijn vervangen en de val van het grootzeil is vervangen voor Dyneema lijn.
Voor zover de klussen lijst.


2016 / 2017

We hebben besloten om de ankerlijn te vervangen voor ketting. Dat hield in dat er een andere ankerlier moest komen. Heb nog gekeken of ik de ankerrol kon vervangen voor een ketting schijf maar die ingreep werd te groot. En na informatie bleek hij ook niet sterk genoeg te zijn voor een ketting. Dus een nieuwe ankerlier gekocht maar die moest passend gemaakt worden in de ankerbak. ook het elektrisch moet aangepast worden.


oude ankerlier


nieuwe ankerlier


Ook hebben we alle drie de vaste watertanks uit de boot gehaald voor een grondige schoonmaak.
Ze zijn inmiddels schoon geschrobd en er lag onderin toch een laagje slijm o.i.d.. Maar die is inmiddels verwijderd en voor dat ze weer in de boot gezet gaan worden nog een desinfectie beurt dan zijn ze gereed voor gebruik.


drie watertanks van de boot.



Verder een nieuwe schakelaar/vlotter gemonteerd in de bilge tank ik vertrouwde hem niet meer op goede werking.

2017/ 2018

Nieuwe tafel gemaakt zie foto's



de oude tafel


de nieuwe tafel


ingeklapt
2017/2018;

Windmolen geplaatst plus antennes en verlichting
























Autoprop schroef gemonteerd 

Schroefas lager vervangen
Extra USB aansluiting gemaakt bij de houders voor de iPhone 
Gasbun voor twee gasflessen gemaakt
Gasklep bij de gasbun gemaakt.
Gasaansluiting bij het fornuis verbeterd.
Ankerbak deksel verbetert


Klussen 2018 / 2019
Vluchtluik voorpunt rubbers en ruit laten vervangen 
Schuren en lakken;
Kajuit ingang, laden bestek pannen, deuren etc..
Inlaat koelwater verbeterd slang door pvc buis gelegd voorkomt luchtbel.
Koelvloeistof van de motor vervangen.
2x Accu 105 ah vervangen.

klussen 2019/ 2020


Drinkwater slangen;

Het drinkwater gaf af en toe een vreemde lucht af met name van de toilet/douch ruimte.
Bij nader onderzoek bleek dat juist die leidingen vlak langs de compressor liep van de koelkast. Het water werd hierdoor opgewarmd wat je niet wil.
Dus koos ik radicaal voor een andere route ver weg van warmte bronnen. Ook de toevoer slang van de kachel lag er hier niet ver vandaan. Is ook niet goed.
De waterslangen heb ik vervangen door drinkwater slangen ROOD voor warm BLAUW voor koud water.


oude waterslang
de nieuwe warm water slang


de nieuwe koud waterslang


de nieuwe slangen ver weg van de warmte bronnen.

De lengte die het water nu door deze slangen moeten afleggen zijn ook door de andere route behoorlijk ingekort. Het aanleggen van de  nieuwe weg van de slangen gaf af te toe hoofdbrekens je wil niet overal maar gaten in boren. Met af en toe wat kracht termen kwam het toch tot een mooi resultaat. Ook de douch slang die achterop zit is nu één slang geworden en word gemengd vlak bij de boiler. Ook is de douch slang die achterop zit is afneembaar gemaakt zodat hij na een douch beurt geleegd kan worden.
de losse douch slang

Compressor van de koelkast;

Zoals ik al beschreeft zat de compressor  vlak  onder de waterslangen en voorraad bak. Nu had ik de voorraadbak al geïsoleerd. Maar dat was achteraf niet voldoende.
Heb dus het volgende bedacht ga een afzuigkap maken over de compressor.
Heb een nieuw plateau gemaakt opnieuw vast gezet met polyester. De afzuigkap opmaat gemaakt geschilderd en zodanig dat hij er gemakkelijk af te halen is. Aan de voorzijde zit in de kap een kleine ventilator voor de afzuiging. Op het keukenblok ook een aparte ontluchting gemaakt zodat de eventuele warmte in het keukenblok ook zo weg kan. Hoop dat het warmte probleem nu over is.


Achterkant hiervan is open 
elektriciteitskabel netjes weg gewerkt
en zo ziet het er nu weer uit plus extra ontluchting rooster
Ook  de afvoer van beide spoelbakken veranderd zo dat het water makkelijker wegloopt.
Wasbakje in de natte cel;




Er was een douch ruimte gecreëerd in de voorpunt maar het vele houtwerk is dat volgens ons niet mogelijk om dit goed schoon te houden. We douchen bij gelegenheid toch liever op de wal of bij mooi weer achter op het dek. Dus werd de douch kop weg gehaald en vervangen voor een enkel fonteinkraan.

de nieuwe fonteinkraan.

De kabels die uit de mast komen;
Deze kabels lagen altijd los in de voorraad bak wel afgeschermd maar vond nooit een mooie oplossing. Aangezien de Enya vlakbij o.a. de Action ligt daar een mooie grote kunststof afsluitbare bak gekocht en een paar gaten geboord gemonteerd in de bak. Voor ik hier fatsoenlijk bij kon moest ik wel de bank ter plaatse uitbouwen en later weer terug monteren.  

de kabelbak
Wal spanings kabel;
Wij gebruiken een kabel haspel eenmaal uitgerold ging hij in de bakskist en de kabel onder deksel door. We moesten vaak oppassen dat hij niet klem kwam te zitten. Heb de walaansluiting, die nooit werd gebruikt, dusdanig veranderd dat hij nu een kabel door voer is geworden. Ook in de bakskist is het houten plaatje waar de oude automatische zekering plus zekering op gemonteerd zat weggehaald en vervangen voor een nieuwe. De oude was net zo oud als de boot zelf en ze willen ook wel eens op pensioen gaan. Het zat ook zeer kwetsbare plek nu alles in een kunststof doos gemonteerd.  En de kabel hoeft nu niet meer onder de deksel door. 

de kabel doorvoer.
Keukenkasten;

Boven het aanrecht zitten kastjes met schuifdeurtjes. Die waren zo klein dat we de deurtjes na het varen er altijd uithaalden. Daar het heb ik klep deurtjes in gemaakt.

schuifdeurtjes vervangen voor klep deurtjes
Verwarming;
De hete lucht slangen die door het keukenblok lopen, deze heb ik omwikkelt met isolatiemateriaal zodat de warmte in de slangen blijft en niet afgeven in het keukenblok.

Voor zover  staat nog wat op het lijstje oa de besturingskabels wil ik nog vervangen. Maar daar over later meer.
Wat mij opvalt dat de Enya er bijzonder smerig bij ligt grote hoeveelheden regen water is hier de oorzaak van.

klussen 2020/2021
slang afvoergootstenen vervangen
Afvoer douch/wasbakje veranderd
Wierpot waterkoeling vervangen
Koelwater slangen verlegd van de boiler die lagen tegen de drinkwater leiding en werden ongewild verwarmd
Kogelkraan toilet vervangen
Terugslag klep bilge pomp geplaatst
Niveaumeter geplaatst bij de vuilwatertank
Interieur grote delen opnieuw in de lak gezet
De romp is geverfd
Onderwaterschip oude antifouling lagen verwijderd in de primer gezet en nw antifouling aangebracht.

Klussen 2021/2022
Boegschroef aangebracht

boegschroef aangebracht

Wandspanner onderdeks aan de mast weer terug gezet
Bedrading achterkajuit beter weg gewerkt
oude antifouling laag losse delen verwijderd
Primacon aangebracht vervolgens antifouling
Radio DAB+ erin gezet
drinkwaterpomp vervangen
water systeem geheel gereinigd 
Gasslang vervangen

Klussen 2022/ 2023
Tussenschot watertank motorruimte aangepast
nieuwe windmolen geïnstalleerd
achterkajuit binnenverlichting aangepast
diverse waterslangen geïsoleerd
Bedrading in de stootwillen bak weggewerkt
nieuw schuifladen opberg kastje gemaakt 
vuilwatertank sensor gecontroleerd





2 opmerkingen: