8e week Zweden




Maandag 16 juli
The day afther. We waren nog een beetje van slag van het sluis gebeuren. Lida heeft haar camera geprobeerd maar helaas is hij inwendig zo beschadigd dat hij gerepareerd moet worden en er nu niks meer mee kan. De IPhone van Willem lijkt het overleefd te hebben alleen het opladen gaat nog steeds vreemd. Ik heb contact gehad met de verzekering en de nodige formulieren ingevuld en opgestuurd. Afwachten. We hebben de was gedaan en wat rond gewandeld. Houkje heeft contact met ons gezocht en het er over gehad. S'middags wat gelezen en rond gelopen.
Laat in de middag de Cobb weer aangezet voor een lekker maaltijd

Dinsdag 17 juli
Een bijzondere dag ten eerste in 2009 hebben we, Lida en ik, voor het eerst contact met elkaar gehad. Dus ik naar de handwerk winkel en daar een bij passend cadeautje voor gezocht. S'morgens naast haar kussen gelegd. Een glimlach en een kus was voor mij.
Verder namen we afscheid van het Göto kanal. S'morgens nog wat boodschapjes gedaan en na de middag vertrokken richting de sluis. Het was nogal druk dus besloten er maar voor te gaan liggen. Bij de tweede sluis, in Sjörtorp moesten we de pasjes en de label van het Göta kanal die om de preekstoel zat, inleveren. 



En zo zaten we op het Vanern meer. De wind was in het begin oostelijk en met een mooi vaartje het meer op naar het noorden. Maar dat was van korte duur de wind speelde een spelletje met ons. Draaide als een tolletje om ons heen om uiteindelijk uit het noorden te gaan waaien. In de middag kreeg ik een mail van de verzekering Eerdmans over het sluis verhaal. Eerst een mail gestuurd later nog even terug gebeld en toen was alles duidelijk. Ze hadden al een claim bij het Göta kanal neer gelegd. Die gaan voort varend aan het werk. 


Naderhand heerlijk gezeild en een mooie ankerplek opgezocht en tegen zes uur viel het anker op de bodem. Heerlijk gegeten en de mooie avond viel.

Woensdag 18 juli
We krijgen het gevoel dat de tijd sneller gaat maar dat is maar gevoel. We hebben het anker gelicht en koers gezet naar Karlstad. Helaas was er weer weinig wind en geen zon dit keer dus alles op de motor en niet in de brandende zon is ook wel eens lekker. Rond twee uur lagen we voor de brug in Karlstad. Een paar vriendelijke zweden wisten ons te vertellen hoe laat de brug open ging en om 16.45 uur konden we er door. Toen op zoek naar een plekje in de regen HE. Regen ja regen. Uiteindelijk vonden we een plek en gingen eten daarna de stad verkennen.
Enya aan de kade 
de nieuwbouw is hoekig in Karlstad
Hoe ouder je word....



Donderdag 19 juli.
We hadden het nogal warm gehad s'nachts en Lida veel last van krampen in haar rechterbeen. Dat de vakantie voor de zweden begonnen was dat was zichtbaar en hoorbaar. Overal orkestjes drinken en etende mensen. We hebben proviand ingeslagen en s'middags nog de stad verder verkend. Ijs verkopen ze, overal, je zal aan het ijs hoe dan ook. Een auto huren daar zagen we van af. We zijn dwars door zweden heen gekomen dus verwachten we geen nieuwe ontdekkingen meer. Veel bosrijke omgeving en kleine dorpjes is niets te beleven. De avond was het heerlijk toeven met een wijntje en live muziek aan de overkant van het water.

Vrijdag 20 juli.
Kleinkind Ella was jarig we ontvangen een foto op haar nieuwe fiets. Voor we weg gaan even de vuilwatertank legen. De brug draaide om 9.05 uur en vlot daarna een andere route gevonden uiteindelijk kwamen we op het Vanern meer weer uit en hebben een heerlijk gezeild. We hebben een mooie ankerplek opgezocht en de `cobb aangezet en daarna heerlijk gegeten. Om half tien verdween de zon.

Zaterdag 21 juli.
Op naar Läköslott. Zeilen gingen omhoog voor de zekerheid een rifje gestoken en dat bleek niet overbodig te zijn. Eenmaal uit de beschutte baai was de wind wkr 6. Maar de Enya liep weer als een speer en voor de zekerheid de beschutting van de vele kleine eilandjes gezocht zodat er weinig golfslag zou zijn. Maar helaas was het bedden goed in de voorpunt weer nat geworden. Het voorluik lekt een beetje als er water over het dek loopt. Uiteindelijk kwamen we in Läckö aan waar we het Läckö Slott al zagen staan. Een indruk wekkend gebouw. 



Even wezen kijken waar s'avonds een opera van de Vampier werd gespeeld. We gingen achter het slot een hapje eten vegetarisch, was niet lekker en veel te zout.
Het bier was heerlijk.

Zondag 22 juli
We hebben het slot bezocht en de omgeving verkend. Jammer was het dat alle zonneluiken dicht waren zodat het wel erg duister was in de ruimte's om mooie foto's te maken. Wel mooi aardewerk sierraden gezien en de binnenkant van het gebouw was indrukwekkend.

de binnenplaats waar ze in originele klederdracht liepen


een van de vele zalen /ruimtes


de groente tuin

de hoofd ingang

S'middags zijn we vertrokken naar de haventje in Spiken even verder daar is diesel te krijgen en daarna niet meer pas in Gotenburg. Heb liever wat extra bij me. De trossen gingen los in de middag en we kwamen een klein uurtje later aan in Spiken. Waar vele eet tentjes waren en souvenirs winkeltjes waren. Wel gezellig allemaal. De laatste Zweedse kronen uitgegeven aan souvenirs zijn we die kwijt. Alles word hier met de pin afgerekend. S' avonds aan boord gegeten en de avond viel.

7e week Zweden


Zondag 8 Juli. 11 mijl Het weer; “Bloedheet”
We hebben Bob en Willy uitgezwaaid die hadden de behoefte om naar huis te gaan.Wij hadden andere plannen. Eerst naar de vuilwatertank afzuiging daarna naar het Vättern meer door naar Vadstana. Daar is een groot vesting bolwerk die is gemaakt om de Denen van zich af te slaan. Het is gemaakt in de middeleeuwen. 





We hebben een bezoek gebracht hieraan en we waren onder indruk van dit immense gebouw. Ook de video die daar werd vertoond gaf aan dat het nu bestaande gebouw een andere invulling heeft maar het alles is nog in originele stijl en word zo behouden. S'avonds nog op een bankje gezeten aan het meer in de hoop op een mooie zonsondergang. Maar helaas de wolken trokken de hemel dicht en we zijn ook maar naar bed gegaan.


-->

maandag 9 juli 18,5 mijl
We besloten een mooie ankerplaats op te zoeken echter de wind dwong ons iets lager van het meer dan van het noorden. Maar het werd een zeer mooie plek. Onderweg er naar toe begon de diepte meter raar te doen steeds dezelfde diepte werd weergeven en op een gegeven moment alleen maar
-- -- -- . Heb alles gereset het was duidelijk dieper als 100 meter meet hij het niet meer buiten zijn bereik. Diep zat. Dichter aan de kust begon hij weer getallen weer te geven.
Eenmaal aangekomen op de ankerplek was hij nog mooier dan ik had verwacht. Het water was glashelder liet een witte wasknijper vallen die zagen we op de bodem van 6,5 meter diep liggen.
Later vertelde een zweed ons dat het water zo zuiver is dat kan je drinken.



S'avonds hebben we de Cobb aangezet en heerlijk gesmuld en ik heb gezwommen.

Dinsdag 10 juli
Michiel is jarig en hebben s'morgens met hem gebeld.
Richting Hjo daar willen we een auto huren en even het binnenland in. Echter de wind viel weg het zou vier uur duren voor we in Hjo waren en dat op de motor dat we besloten naar weer naar het Gõta kanal te varen eerst naar het plaatsje Karlsberg. Helaas was er geen plek meer bij het service punt van het Göta kanal. Dus om de hoek tegen over een restaurant en skate baan.

Woensdag 11 juli
De volgende ochtend was er een mooi plekje vrij bij het service punt en zijn daar gaan liggen. Boodschappen gedaan en gekeken naar bijzonderheden.

Donderdag 12 juli.
We gaan verder eerst de vuilwatertank leeg en de watertanks gevuld. We voeren over verschillende meertjes en wateren en naast de geul moest je niet komen want de rotsen zaten soms vlak onderwater. En bereikten wij het plaatsje Forsvik. Er was nog een plekje vrij in de sluis maar deze sluis was uit de rotsen gehakt met de nodig uitstekende stenen. Dat zagen wij niet zitten en besloten te wachten. Lida liep nog even naar het winkeltje en kocht daar een steen met het hoogste punt Göta kanal ingegraveerd. Eenmaal in de sluis bleek deze toch wel smal en ruw te zijn.







Na de sluis stukje kanaal het was sprookjes achtig zo mooi. Eenmaal op de Vatten aangekomen zochten we een plekje voor de nacht en Lida wilde de ondergaande/ opgaande zon fotograveren.

restanten zijn er nog van tijdens de aanleg van het Gota kanal


Vrijdag 13 juli
Lida was vroeg uit de veren 20 voor vier.

foto volgt

In de loop van de dag hebben we het anker gelicht en zijn naar de andere kant van het meer gevaren voor een mooi ankerplekje. Het was weer heel heet en een dekbed overtrek diende als zonnen tent.
Tegen de avond de Cobb aangezet en genoten van een zwoele avond met lekker eten. Als sluitstuk een mooie zonsondergang. De rode gloed aan de horizon schoof heel langzaam naar het oosten waar de zon weer opkwam. Slechte nacht gehad er was weer eens een vlieg die niet te doden was.

Zaterdag 14 juli.
In de ochtend vertrokken en tot mijn verbazing zag ik een hertje zwemmen. Foto.
En zo kwamen we bij de eerste sluis en we beseften ons dat de terug reis was begonnen. De dame die de sluis bediende, met de hand, wees mij erop dat in Zweden wel gebruikelijk is als het rode licht gedoofd is en groen verschijnt dan pas door varen. Oké.
Eenmaal door dit smalle kanaaltje kwamen wij weer prachtige plaatjes tegen. Wat een mooie natuurschoon. Een aantal bruggen schoven opzij voor ons heel bijzonder. Uiteindelijk kwamen we aan in Töreboda. Waar een rommelmarkt was lida is wezen kijken kwam snel terug, had nog nooit zoveel roest bij elkaar gezien.
Ze zag drie geweitjes liggen mooi voor haar macrame daar wilden ze 200 kr voor hebben waarop lida zei, Don't let me laugh. Lida ze kunnen wel denken die buitenlander kan je wel voor de gek houden dus niet.

Zondag 15 juli
Vol goede moed verlieten wij onze havenplaats en langzaam schoof de Enya door het natuurschoon.
Al vrij snel diende de eerste rij sluizen zich aan dit wordt een dag met veel sluizen.
Het eerste rijtje van drie ging goed was wel even wennen nu naar beneden maar het ging goed.
Op naar het tweede rijtje sluizen.
Het ging helemaal mis, we lagen goed en wel in de sluis en ik was aan boord Lida op de wal gebleven om de landvasten later mee te nemen. We zakten en zakten de dieptemeter ging te keer maar dat is normaal. Uiteindelijk gaf hij 1,1 meter aan. 
De andere deuren gingen open en wilde weg varen maar het roer zat vast en zag tot mijn schrik de Enya helemaal scheef liggen. We lagen op de bodem van de sluis. Kreeg toen pas door de ernst van de situatie. De sluis bediende ook en zetten rap een schuif open die zich in de sluisdeur bevondt de de openstaande deur dicht. Het water wat daar uitkwam spoot met geweld de achter in de kuip en kajuit waar ook mijn iphone hing en Lida haar dure foto kamera. 


Een tel later was de klep weer bijna dicht en ging de Enya langzaam omhoog. 



 Een motorboot voor ons kon er wel uit maar een ander zeiljacht voor ons lag niet die lag ook helemaal scheef. Eenmaal omhoog door naar de andere sluis en daarna naar een steiger waar de schade formulieren werden ingevuld en getekend. Inmiddels was er versterking gekomen van de organisatie en boden hun excuses aan. 




Vlot weer los gegooid want de volgende sluizen wachten op ons. De grap was er een beetje van af deze dag. We hebben in Slotorp aangelegd en gingen uiteten.

6e week Zweden



Zondag 1 juli. 13 mijl gevaren
Vanmorgen nog even de was gedroogd en daarna gingen de trossen los richting sluis en spoorbrug.
We werden vlot bedient het kan nog net als jullie maar opschieten zei de vriendelijke Zweed van de organisatie Göta kanal.
En het ging vlot door naar het Roxen meer. Heerlijk alleen op de genua gezeild. Eenmaal bij de bij de sluis aangekomen moesten wij als eerst naar binnen. Maar omdat de motorboot zo dicht bij de ingang lag on ik Lida onmogelijk op de wal zetten. Na wat gedraai en duidelijk gemaakt werd de motorboot ietsje naar achteren gelegd. Toen kon ik Lida met hulp van de sluiswachter op de kant zetten. Rustig naar binnen en de lijnen vast gezet. De deuren gingen dicht en met geweld kwam het water naar binnen.



Eenmaal alle 6 sluizen gehad aangelegd in een mooi kommetje bij Berg. Ijsje gekocht en nog even foto's gemaakt van de sluizen. We verbaasden ons dat op het terrein naast de 6 sluizen werden ijsjes gegeten met ballen gespeeld kinderen renden vlak langs de hoge kades van de sluizen. Gerecreëerd
broodjes gegeten jonge stelletje knuffelden elkaar. S'avonds kwam de bakker langs of wij morgenvroeg ook broodjes wilden en ja heerlijk.

Maandag 2 juli 13 mijl
Om half acht werden de bestelde broodjes bij ons afgeleverd. Met een plakje kaas er tussen heerlijk.
We hebben de rij boten die voor de sluis lagen afgewacht voor we los gingen van onze plek. Toen er slechts nog twee boten lagen besloten wij aan te sluiten. De sluiswachter kam langs en vertelde de volgorde van binnenvaren. Lida heeft een zere linker knie en vroeg of wij ook net als de vorige keren aan stuurboord aan mogen leggen. Na overleg was dat geen probleem. Het ging voorspoedig en Lida moest af en toe een acrobatische toer uithalen om weer aan boord te komen. Op de Duitse jacht wat steeds voor ons lag was in iedere sluis een uitgebreide maatschappelijke discussie aan de gang. Wij zeggen niets alleen maar hand gebaren je verstaat elkaar toch niet met al die wind en geluiden.
Tijdens het schutten besloot onze Duitse schipper voor ons de lijn op haar achterschip te veranderen. Het was zoals aldoor in de sluis een kolkende watermassa en prompt verloor zij de controle over haar boot en botste met haar boot tegen de onze en vervolgens knalde zij op de sluisdeur. De sluiswachter drukte te onmiddellijk de noodstop in en het schutten lag stil. Heb gekeken naar naar schade aan de Enya maar die kon ik niet zo gauw ontdekken. Ook werd de sluisdeur gecontroleerd. Toen alles weer goed lag ging het schutten verder. We voeren door een prachtig landschap zeer afwisselend en we passeerden vier tal bruggen en 9 sluizen. De laatste werd handmatig open gedraaid.
Rond half vier lagen we in Borensberg. S'avonds nog even een pizza gegeten. We konden geen keuze maken en tot onze verbazing begon de eigenaar in het Nederlands de menu kaart uit te leggen. Hij woonde al 7 jaar in Zweden had zijn liefje hier gevonden. Mooi land maar koud zij hij.
Tja de pizza's waren heerlijk. We besloten morgen te blijven liggen.


Sofie drinkt water via de zwemtrap


Dinsdag 3 juli. 11 mijl
Nadat we de folders en omgeving nogmaals hebben bekeken en bleek dat er weinig te zien valt hebben we besloten naar Motala te gaan. Rond 11 uur vertrokken rustig zeilend op de genua over het SJÖGARDEN meer. Aan het eind van het bevonden zich nog vijf sluizen. Daar aangekomen bleek dat de wachtplaatsen vol waren en na een poosje gedraai kreek ik er genoeg van en hebben het anker laten zakken. Nadat een van formaat rondvaart boot eenmaal uit de sluizen naar beneden was gekomen dachten wij nu wij. Maar helaas en kwamen nog twee boten naar beneden. Daarna gingen de wachtende schepen de sluis in en wij haalden het anker op en het anker niet vast zat in de klei maar in planten. Na de planten van het anker verwijderd waren op naar de wachtplaats. Eenmaal daar aangekomen kwam de sluismeester ons vertellen dat wij moesten wachten op een passagierschip. Daarna waren wij aan de beurt. Dat duurde slechts twee uur :-( . Eenmaal in de sluis ging het rap omhoog en het was weer zweten geblazen. 




Bij de vijfde sluis was de Duitse buur schipper zo vriendelijk te melden dat ik beter het voorluik dicht kon doen. De sluis lekte namelijk uit de muur zo op het openstaande voorluik. Gelukkig net op tijd dicht. Daarna weer verder varend tussen bomen langs een industrie museum door kwamen we aan in Montale waar we eerst een spoorbrug en een autosnelweg moesten paseren. Lida drukte op een geheimzinnig wit kastje waar ik een drukknopje op zag. En prompt gingen de lichten op wit en rood knipperen ten teken we zijn aan het voorbereiden. Daarna op groen en we konden verder. Stukje door gevaren kwam er de laatste sluis en brug en daarna een plekje voor de nacht opgezocht. We hebben nu de hoogte van 88,5 meter boven de zeespiegel bereikt.

Woensdag 5 juli.
We hebben besloten hier een paar dagen te blijven. Vanmorgen wat gelezen en s'middag's naar het motormuseum geweest. Er stonden tal van oude auto's, motoren, mobiele telefoons, radio's, heel herkenbaar en intersant. 


Daarna ijsje gegeten en rond gewandeld paar boodschapjes gedaan.
Wat geborreld heerlijk gegeten Hugo gebeld.

Donderdag 5 juli.
We hebben weer een was gedraaid en besloten de fietsen maar eens te pakken. Toen we bij de GGD waren adviseerden zij ons spray met DEET te kopen in Zweden want de muggen daar houden van zweet. Dat hebben we geweten. Het zweet guste van ons voorhoofd en de muggen waren er ook. 




De route die we wilden maken die hebben we niet volbracht omdat er dikke stenen op het pad lag en een eind verderop was het zelfs verboden daar te fietsen. Helaas terug gefietst langs het G öta kanal.
We hebben een heerlijk stuk zalm gekocht en die op de Cobb klaar gemaakt. Smullen maar. Daarna een wandeling gemaakt terug aan boord een wijntje ingeschonken en een beerenburg. We hoorden plotseling plons plons plons dame Sofie was in het water gevallen. Lida gilde Sofie Willem red haar. Ze zat op de zwemtrap bij het water daar zit ze wel vaker vlak boven de waterspiegel. Ik greep naar de rode lijn waar zij aan vast zat en trok de lijn aan en hees haar aan boord. Zij zette haar nagels in het zwemplateau en in mijn dikke teen. Een pijnscheut door mijn voet maar bleef haar binnenboord hengelen. Mijn teen bloede behoorlijk en Sofie inmiddels weer op de boot zeiknat en Lida droogde haar op. Het bloeden was opgehouden maar ze had precies naast mijn dikke teen nagel haar nagel ingezet een aangetrokken. S'nachts behoorlijk last van gehad.

Vrijdag 6 juli.
Had een slechte nacht gehad pijn in mijn rechter dikke teen.S'morgens een badje bakingsoda gedaan voor eventuele ontstekingen tegen te gaan. Twee aspirines en de pijn verdween . We kregen een telefoontje van Bob en Willy dat zij in aantocht waren. We hebben besloten te wachten om er een 
gezellige dag van te maken. 





Eenmaal aangekomen even een bakkie gedaan en een paar boodschappen. Aan het eind van de middag geborreld en daarna een hapje gegeten. Bob en ik zijn naar het voetballen wezen kijken België tegen Brazilië het werd een overwinning voor de Belgen.

Zaterdag 7 juli. REGEN hu?
We wachten de regen even af kijken of het vanmiddag beter weer word. S'middags was er de voetbal wedstrijd Engeland Zweden we besloten naar het marktplein te gaan om daar naar grote video schermen te kijken. En Lida wil een paar sfeer foto's maken. Helaas voor de Zweden liep het anders dan gehoopt. 




We hebben nog wat na geborreld en de kooi opgezocht.


5e week Zweden



Zondag 1 juli. 13 mijl gevaren
Vanmorgen nog even de was gedroogd en daarna gingen de trossen los richting sluis en spoorbrug.
We werden vlot bedient het kan nog net als jullie maar opschieten zei de vriendelijke Zweed van de organisatie Göta kanal.
En het ging vlot door naar het Roxen meer. Heerlijk alleen op de genua gezeild. Eenmaal bij de bij de sluis aangekomen moesten wij als eerst naar binnen. Maar omdat de motorboot zo dicht bij de ingang lag on ik Lida onmogelijk op de wal zetten. Na wat gedraai en duidelijk gemaakt werd de motorboot ietsje naar achteren gelegd. Toen kon ik Lida met hulp van de sluiswachter op de kant zetten. Rustig naar binnen en de lijnen vast gezet. De deuren gingen dicht en met geweld kwam het water naar binnen.




Eenmaal alle 6 sluizen gehad aangelegd in een mooi kommetje bij Berg. Ijsje gekocht en nog even foto's gemaakt van de sluizen. We verbaasden ons dat op het terrein naast de 6 sluizen werden ijsjes gegeten met ballen gespeeld kinderen renden vlak langs de hoge kades van de sluizen. Gerecreëerd
broodjes gegeten jonge stelletje knuffelden elkaar. S'avonds kwam de bakker langs of wij morgenvroeg ook broodjes wilden en ja heerlijk.

Maandag 2 juli 13 mijl
Om half acht werden de bestelde broodjes bij ons afgeleverd. Met een plakje kaas er tussen heerlijk.
We hebben de rij boten die voor de sluis lagen afgewacht voor we los gingen van onze plek. Toen er slechts nog twee boten lagen besloten wij aan te sluiten. De sluiswachter kam langs en vertelde de volgorde van binnenvaren. Lida heeft een zere linker knie en vroeg of wij ook net als de vorige keren aan stuurboord aan mogen leggen. Na overleg was dat geen probleem. Het ging voorspoedig en Lida moest af en toe een acrobatische toer uithalen om weer aan boord te komen. Op de Duitse jacht wat steeds voor ons lag was in iedere sluis een uitgebreide maatschappelijke discussie aan de gang. Wij zeggen niets alleen maar hand gebaren je verstaat elkaar toch niet met al die wind en geluiden.
Tijdens het schutten besloot onze Duitse schipper voor ons de lijn op haar achterschip te veranderen. Het was zoals aldoor in de sluis een kolkende watermassa en prompt verloor zij de controle over haar boot en botste met haar boot tegen de onze en vervolgens knalde zij op de sluisdeur. De sluiswachter drukte te onmiddellijk de noodstop in en het schutten lag stil. Heb gekeken naar naar schade aan de Enya maar die kon ik niet zo gauw ontdekken. Ook werd de sluisdeur gecontroleerd. Toen alles weer goed lag ging het schutten verder. We voeren door een prachtig landschap zeer afwisselend en we passeerden vier tal bruggen en 9 sluizen. De laatste werd handmatig open gedraaid.
Rond half vier lagen we in Borensberg. S'avonds nog even een pizza gegeten. We konden geen keuze maken en tot onze verbazing begon de eigenaar in het Nederlands de menu kaart uit te leggen. Hij woonde al 7 jaar in Zweden had zijn liefje hier gevonden. Mooi land maar koud zij hij.
Tja de pizza's waren heerlijk. We besloten morgen te blijven liggen.

Dinsdag 3 juli. 11 mijl
Nadat we de folders en omgeving nogmaals hebben bekeken en bleek dat er weinig te zien valt hebben we besloten naar Motala te gaan. Rond 11 uur vertrokken rustig zeilend op de genua over het SJÖGARDEN meer. Aan het eind van het bevonden zich nog vijf sluizen. Daar aangekomen bleek dat de wachtplaatsen vol waren en na een poosje gedraai kreek ik er genoeg van en hebben het anker laten zakken. Nadat een van formaat rondvaart boot eenmaal uit de sluizen naar beneden was gekomen dachten wij nu wij. 



Maar helaas en kwamen nog twee boten naar beneden. Daarna gingen de wachtende schepen de sluis in en wij haalden het anker op en het anker niet vast zat in de klei maar in planten. Na de planten van het anker verwijderd waren op naar de wachtplaats. Eenmaal daar aangekomen kwam de sluismeester ons vertellen dat wij moesten wachten op een passagierschip. Daarna waren wij aan de beurt. Dat duurde slechts twee uur :-( . Eenmaal in de sluis ging het rap omhoog en het was weer zweten geblazen. Bij de vijfde sluis was de Duitse buur schipper zo vriendelijk te melden dat ik beter het voorluik dicht kon doen. De sluis lekte namelijk uit de muur zo op het openstaande voorluik. Gelukkig net op tijd dicht. Daarna weer verder varend tussen bomen langs een industrie museum door kwamen we aan in Montale waar we eerst een spoorbrug en een autosnelweg moesten paseren. Lida drukte op een geheimzinnig wit kastje waar ik een drukknopje op zag. En prompt gingen de lichten op wit en rood knipperen ten teken we zijn aan het voorbereiden. Daarna op groen en we konden verder. Stukje door gevaren kwam er de laatste sluis en brug en daarna een plekje voor de nacht opgezocht. We hebben nu de hoogte van 88,5 meter boven de zeespiegel bereikt.



Woensdag 5 juli.
We hebben besloten hier een paar dagen te blijven. Vanmorgen wat gelezen en s'middag's naar het motormuseum geweest. Er stonden tal van oude auto's, motoren, mobiele telefoons, radio's, heel herkenbaar en intersant. 


Daarna ijsje gegeten en rond gewandeld paar boodschapjes gedaan.
Wat geborreld heerlijk gegeten Hugo gebeld.

Donderdag 5 juli.
We hebben weer een was gedraaid en besloten de fietsen maar eens te pakken. Toen we bij de GGD waren adviseerden zij ons spray met DEET te kopen in Zweden want de muggen daar houden van zweet. Dat hebben we geweten. Het zweet guste van ons voorhoofd en de muggen waren er ook. De route die we wilden maken die hebben we niet volbracht omdat er dikke stenen op het pad lag en een eind verderop was het zelfs verboden daar te fietsen. 

Helaas terug gefietst langs het G öta kanal.
We hebben een heerlijk stuk zalm gekocht en die op de Cobb klaar gemaakt. Smullen maar. Daarna een wandeling gemaakt terug aan boord een wijntje ingeschonken en een beerenburg. We hoorden plotseling plons plons plons dame Sofie was in het water gevallen. Lida gilde Sofie Willem red haar. Ze zat op de zwemtrap bij het water daar zit ze wel vaker vlak boven de waterspiegel. Ik greep naar de rode lijn waar zij aan vast zat en trok de lijn aan en hees haar aan boord. Zij zette haar nagels in het zwemplateau en in mijn dikke teen. Een pijnscheut door mijn voet maar bleef haar binnenboord hengelen. Mijn teen bloede behoorlijk en Sofie inmiddels weer op de boot zeiknat en Lida droogde haar op. Het bloeden was opgehouden maar ze had precies naast mijn dikke teen nagel haar nagel ingezet een aangetrokken. S'nachts behoorlijk last van gehad.

Vrijdag 6 juli.
Had een slechte nacht gehad pijn in mijn teen en s'morgenseen badje bakingsoda gedaan voor eventuele ontstekingen tegen te gaan. Twee aspirines en de pijn verdween . We kregen een telefoontje van Bob en Willy dat zij in aantocht waren. We hebben besloten te wachten om er een gezellige dag van te maken. 

Eenmaal aangekomen even een bakkie gedaan en een paar boodschappen. Aan het eind van de middag geborreld en daarna een hapje gegeten. Bob en ik zijn naar het voetballen wezen kijken België tegen Brazilië het werd een overwinning voor de belgen.

Zaterdag 7 juli. REGEN hu?
We wachten de regen even af kijken of het vanmiddag beter weer word.We hebben besloten de voetbalwedstrijd Engeland Zweden af te wachten.
-->
Echter dat werd voor de Zweden een 0-2 verlies

bijna goal


verloren


4e week Zweden


4e week Zweden

24 juni. 26 mijl.
Vanmorgen vertrokken van onze ankerplaats met een rustig vaartje tussen de Zweedse scheren door.
In de eerste instantie was het een rustig tochtje.




Later trok de wind wat aan en werd het kouder op het water.
Na vier uur varen kwamen we aan op onze nieuwe ankerplaats. Batsvikken




maandag 25 juni 31 mijl
Heerlijke dag gehad niet kunnen zeilen maar wel genoten van het natuurschoon. Varend tussen de Zweedse scheren door.

Het ene plaatje was nog mooier dan het ander









sector licht

Uiteindelijk kwamen we aan Runnskar. Achter een mooring laen we lekker vast.



Heb nadat we vast lagen trok het water mij, ff, zwemmen maar de temperatuur stond volgens onze Raymarine klok op 13,2 graden. Doe het vest zei Lida aan van onze duikpakken dat scheelt vast. Die aangetrokken en de zwemtrap af …..koud dat het aanvoelde toch langzaam verder het bleef koud toch maar rondje Enya gezwommen daarna afgespoeld was toch wel lekker morgen vroeg weer? Weet ik nog niet.

Dinsdag 26 juni 31 mijl
Vanmorgen de mooring verlaten en de uitgestippelde route weer vervolgd. Echter na 10 minuten varen was daar een brug hoogte 15,70 meter. Oeps iets te laag voor de Enya. Dat moet minimaal 16,50 meter zijn. Die hadden we niet op de kaart gezien. Terug en opzoek naar een andere route. Al snel vondt Lida deze en we hadden de andere route alweer te pakken met als eind doel Mem de ingang van het Göta kanal. Echter Lida had een mooie binnendoor route gemaakt en die gingen we bevaren. Het was wederom prachtige tussen de scheren door die door niemand bewoond wordt. We hebben tijden gevaren zonder ook maar iemand tegen te komen.
Omstreeks 15.00 uur kwamen we aan in het plaatsje 
Mem ingang van het Göta kanal waar we het inschrijfformulier en de betaling van 7904 kr. 



Om 16.00 uur in de sluis Lida op de wal en ving de lijnen op die ik haar toe gooide. Eenmaal vast ging de Enya 3 meter snel omhoog. 




Even na 16.00 uur lagen we aan de gastensteiger in Mem. 
Tijdens het afmeren begon de motor te sputteren eenmaal opnieuw gestart liep hij weer mogen vroeg maar even de filters controleren. We hebben er een borrel opgedronken na twee keer toch gelukt. Drie keer is scheepsrecht.
S'avonds een hapje gegeten bij het restaurant waar we tegen overlagen. Daarna nog twee wassen gedraaid.

Woensdag 27 juni. 3 mijl gevaren
Lida had de was gedaan en een restant lag nog in de droger. Die eruit gehaald en even naar de sluis om een paar foto's te maken en een vlaggetje en hoedje te kopen.
Daarna terug naar de boot en de motor gestart. Had de filters niet nagekeken in de hoop dat het goed zou gaan. Maar helaas de motor pruttelde bij de stationaire stand en sloeg af. Dan toch maar de filters controleren en dat gedaan hebben zag niets bijzonders. Heb voor de zekerheid het eindfilter vervangen. Toen weer de motor gestart en heb het toerental van stationaire stand iets omhoog gezet.
De motor heeft al 1000 uren gedraaid dus er het kan iets verlopen zijn. Motor wederom gestart en toen bleef hij netjes lopen en zo ook de tocht naar Sörrkoping.


 Door de sluis die halverwege lag en Lida op de wal voor ons een nieuwe ervaring. Op advies van het sluispersoneel konden we het beste een plekje voor de volgende sluis gaan liggen in Sörrkoping dat zijn de mooiste plekken. Dat het we gedaan en inderdaad dat zijn de mooiste plekken. Na de sluis lig je aan de boulevard met veel herrie etc..
Boodschappen gedaan en een heerlijk ijsje gegeten.

Donderdag 28 juni. 30 graden
We zijn met bus naar Norrköping geweest. We zouden met de bus naar Stockholm maar om daar te komen met de bus moet je een aantal dagen van te voren boeken. Met de trein was geen optie want het hoofdstation wordt verbouw en rijd de trein niet verder dan Stockholm Sud. Jammer maar helaas geen Stockholm misschien volgend jaar met onze eigen Enya? We hadden toch zoiets dat we ergens heen wilden. Dus werd het Norrköping.
Na wat gepuzzel op de reistijden lijst kwam Lida eruit.
De bus vertrekt om 13,14 uur. En na een tijdje wachten in de hitte was daar de bus. Met airco prachtige bus mooie bekleding etc.. Je kon alleen maar een kaartje kopen met een pin automaat.
Wij vroegen aan de bus chauffeur twee tickets retour Norrköping. Dat kan zei de buschauffeur, hij was zo vriendelijk om te vragen hoe oud wij waren ik zei 65 jaar en Lida 66 jaar. Oh dan krijgen jullie korting zei de chauffeur. Ik mijn betaal pas in het apparaat ik tik mijn pin code in en ga akkoord. Trok vervolgens mijn pas eruit maar dat was te vroeg. Er moesten immers twee tickets betaald worden er was nu maar een kaartje afgerekend. De computer werd opnieuw gestart ….dit duurt mij te lang zei de chauffeur ga maar gauw zitten.


Dus gratis ritje voor mij. Norrköping een groot dorp met heel veel winkels met bekende namen. Korte broeken blouses gekocht. Bij het afrekenen ging het nu ook weer mis. Er werd teveel in rekening gebracht Lida zag dit we kregen excuses. En de teveel betaalde kronen werden op de rekening terug gestort. Daarna ons getrakteerd op een kop thee met een soort gebak. Smaakte prima. Het was te warm, 30 graden, om nog even verder te kijken en besloten weer boot waarst te gaan. Eenmaal bij het busstation zei Lida kijkend op de vertrektijden lijst hij moet er zo aankomen. En ja wel daar was hij al. Lida had al een chipkaart ik moest een kaartje kopen voor de terug reis. Ik zei tegen de chauffeur een kaartje Sörrköping. Hij tikte de gegevens in toen zei Lida maar hij is wel 65 jaar hoor de chauffeur brak het programma af en begon opnieuw computer op te starten …....ga maar gauw zitten zei ook deze buschauffeur, dit duurt te lang. We hebben deze middag iets met teveel betaalde Noorse kronen/ buskaarten/ trage computers.
Lida is lid van een fotoclub met nu als thema “water” als opdracht meegekregen dus wou ze nog wat foto's maken van fontein maar haar fotokaartje was vol oeps we waren toch al lekker bezig met techniek dus dit kan er ook wel bij.
Eenmaal bij de boot ff bij puffen wat was het warm we hebben het ook fris gehad maar was het wel heel erg warm 31 graden pffff.

Vrijdag 29 juni 10,6 mijl gevaren
Het weer was weer prachtig gelukkig is de temperatuur nu 10 graden lager en staat de thermometer op 21 graden wat mij wel bevalt. Een fris noordelijke windje erbij prima. 


Op naar de eerste sluis in Sörrköping



Lida kijkt of de stootwillen en banden goed blijven zitten

Lida op de kade afgezet die hield de landvasten vast en begeleide de Enya de sluis in. Maakte de landvasten vast aan de bolders. Ik zette op de Enya de landvasten strak. Nadat wij vast hadden aangelegd en we hadden de instructies goed door gelezen kwam de sluiswachter toch even controleren of alles goed zat. Het zat goed duim ging omhoog alleen van het Duitse schip voor ons was van alles mis. Nadat de boot nogmaals gecontroleerd was gingen de sluisdeuren dicht en kwam het water met enig geweld naar binnen. En rustig gingen we omhoog en zo ging het 12 sluizen waarvan twee een dubbele trap inzat. Wat ons opviel dat de waterstand was iedere keer sluisdeur hoogte. Het water liep over de sluisdeuren heen. 


We voeren over meren en mooie vergezichten nauwe kanaal openingen. Geweldig mooi en het idee dat je door Zweden heen vaart. Uiteindelijk kwamen we in plaatsje Norsholm aan 33,3 meter boven de zeespiegel.
Waar Lida weer een was heeft gedraaid wat rond gewandeld morgen pakken we de fiets.

Zaterdag 30 juni.
We hebben het een andere gepland voor de komende weken wat we wel en niet willen zien.
S'middags een eindje gefietst en een heerlijk ijsje gegeten. Een jong Duits stel kwam even bij ons langs met hun kleine telg en stelden zich voor en vroegen hoe AIS bevalt zenden en ontvangen. Zij hadden een AIS ontvanger. We vertelden zo onze ervaring want zo zeiden zij we zien jullie telkens weer op ons scherm voorbij komen en dat vanaf Y-stad al. Ik zeg dan zitten jullie al een hele poos vlakbij ons. Ja we zien jullie een tijdje niet en ja daar is de Enya weer. Het was een leuk en zeer aangenaam gesprek en nog wel in het engels dat voor een Duits stel. Ook Nederlanders spraken ons aan en vroegen ons om ervaringen met name de Duitse bocht.
Daarna hebben we de COBB aangezet en heerlijk gegeten.