proefvaren

De Enya ligt nu in het water en moet er proefgevaren worden met de nieuwe schroef AUTOPROP.
De eerste indruk gaf mij geen goed gevoel kreeg geen gang in de boot had het log nog niet geïnstalleerd dus kon het ook niet meten. Voelde niet goed.

Naar huis gegaan met geen goed gevoel. Over nagedacht ik kreeg een ingeving dit is een instelbare schroef die moet in zijn werkstand komen moet je wel de gelegenheid geven.

Volgende dag weer even geprobeerd en jawel hij ging lekker door het water we begrepen elkaar.
Zaterdag de plotter diepte meter en log geïnstalleerd zeilen erop gezet kortom een compleet zeiljacht van gemaakt.



Zondag was de proefvaart. Eerst op de motor wat opviel met minder toerental dezelfde snelheid kon halen en dus zuiniger wat ze ook zeiden.

Eenmaal op het meer de zeilen omhoog en prompt hoe zorgvuldig je ook bent er zaten toch een paar paar lijnen niet goed.
Het zeilen ging mmnnnn. Het roer was onrustig weinig snelheid in de boot wind genoeg.
Ik had zoals in het verleden de motor in de achteruit staan dan blokkeerde de schroefas.

Ik vertrouwde het niet Lida achter het roer gezet en jawel de schroefas draaide dat was niet de bedoeling. De schroefas moest stilstaan en de schroefbladen in de vaan stand gaan staan. Ik zette de motor in de voor uit en de schroefas stond direct stil en de boot maakte zichtbaar snelheid en Lida zei wat heb je gedaan het roer beweegt nu heel soepeltjes trilt niet meer.

Ook op de stuurautomaat gaat het nu stukken beter.

Nu merkten we het verschil van vaste schroef naar de autoprop.

Zie onderstaande link de werking van onze nieuwe schroef.

https://www.youtube.com/watch?v=HccZywNo2Jk

De windmolen die we erop hebben gezet doet het goed tijdens het zeilen laad hij de accu's in combinatie met de zonnepanelen netjes bij.

We gaan deze week de Enya voorzien van eten en drinken en willen zaterdag vertrekken.