vakantie 2015 week 1

We zouden 13 juni al met vakantie maar een  een hevige kaak infectie bij mij (Willem) en een operatie die er op volgde hebben we de vakantie moeten uitstellen. Dus geen Oeral op Terschelling daar hadden we op ons verheugd maar het is niet anders.

Tijdens mijn kaak ontsteking is ook nog mijn mail account gehackt. Ben alles kwijt wat ik aan oude mail en info had. Velen kregen het verzoek om €1800,- over te maken omdat ik in Liverpool zat en mijn krediet kaart kwijt was. Was toch een beetje van slag ze kwamen aan mijn spullen. Dat alles is nu weer recht gezet mijn mail adres in hersteld. Voelt toch een beetje als ingebroken....


Het begon op woensdag 3 juni een beetje pijn, donderdag 4 juni auu, vrijdag 5 juni auuuuu hup naar de tandarts die constateerde een forse kaak ontsteking. Dit weekend nog meer Auuuuu. Maandag 8 juni naar de kaakchirurg vrijdag 12 juni volgde de operatie. De pijn is nu weg gelukkig maar.



 foto van de linker boven kaak de achterste kiezen die ontstoken is. 
                                                                                                      
We hebben voor de zekerheid gewacht en zijn nu een week verder en het lijkt het met de kaak goed te gaan. Dus hebben we de draad weer opgepakt en zijn nu druk aan het pakken.


Eisinga kaas no.3 in laten sealen
nog een boiler geïnstalleerd.

zaterdag 20 juni kwamen ook Kim Sander en Ella die blijven in ons huis slapen. Aan het eind van de middag was de auto volgepakt  en gingen we richting de Enya.



en nu kunnen we alles weg stouwen op de foto staat slechts een deel.


Zondag 21 juni hadden we een klus dag Lida heeft gordijntjes gemaakt en een snijplank houder die hebben we opgehangen. verder zaten er automatische elektrische zekeringen in het schakelpaneel die ik niet helemaal meer vertrouwde aangezien we nu een nieuwe boiler hebben geplaatst toch ook maar nieuwe zekering houders geplaatst maar zoals zo vaak je begint ermee en vervolgens zie je allerlei rare verbindingen. Heb alles volgens nen 3140 aangesloten in het najaar wil ik toch het elektrisch schema na lopen de juiste kleuren draad weer origineel maken er is wat af geknutseld in deze boot. Ook een nieuw schakel paneel staat op de klussenlijst. 

Maandag 22 juni.  het weer regenachtig harde wind 12 graden. We komen tot een groot lijstje van zaken dingen die we zijn vergeten dus besluiten even naar huis  te gaan. Het weer is bar en boos dus is het minder erg.
Eenmaal thuis zijn toch nog meer zaken die we vergeten zijn. Lida wil nog even de vloer dweilen affin na een broodje hebben gegeten de afwas machine uitgepakt zijn we naar de watersport winkel, de Oosterhaven,  in Groningen gegaan voor een nieuw pakking set voor het toilet. Hij bleef maar raar doen water kwam in de pot omhoog dat hoort naar beneden te gaan.
Welke jaar is het Toilet voor of na 2007, uuh, ik dacht van voor zit een blauwe sticker op. Donker of licht blauw uuh, dacht lichtblauw. Eenmaal op de boot had ik de verkeerde,grrr, donkerblauw dus,  meegenomen dus weer terug naar Groningen.
Eenmaal terug op de boot het toilet onderhanden genomen en het probleem is opgelost. Was inmiddels droog zonnig maar laat in de middag we blijven morgen afvaart.

Dinsdag 23 juni. Het weer, harde wind, regen, 12 graden. wederom bar en boos in tegenstelling wat ze hadden verwacht. Het bed is lekker warm. Een lekkere douch genomen.

Nog geklust etc..


Woensdag 24 juni. Het weer; bewolkt de ergste kou is weg. Wind west kr.4 5. 18 graden en DROOG
10.00 uur gingen de trossen los de eerste was de sluis bij dokkumer nw. Zijlen we werden vlot geschut en volgen onze weg over de Dokkumer Ee richting Dokkum. Altijd weer een mooi vaar gebied met veel historie. We genoten onderweg zichtbaar van dit alles. Yes we gaan weer. Onderweg de boiler op de omvormer aangesloten van 12 volt naar 220 volt. Ik schrok van de hoge amperes die er gevraagd werden. Maar goed de boiler is warm geworden al ging na afloop het herladen van de accu's wel vreemd. Was een beetje ongerust en hebben besloten in Leeuwarden dit even te controleren.
Na een uurtje varen komt Dokkum in zicht altijd oppassen hier Bonifatius heeft hier ooit ook het leven verlaten dus....Vlot door Dokkum op naar Birdaard.We waren te vroeg in Birdaard en moesten ff wachten. Om 13.00 uur werden de bruggen bediend en dat ging vlot. Ook door Leeuwarden gaat altijd gepaard met schippers die er vreemde manoeuvres op na houden. Oppassen dus.
Een maal aan gekomen in de prinsentuin een mooi plekje opgezocht plus een stukje gras voor JJ.
Wat gedronken en heb het elektrisch na gekeken. Kon niks vinden geen losse draden oid. Bleef het vreemd vinden dat de accu's niet meer 100 % geladen werd. Wel 14,3 volt maar 100 % nee dus. Heb de nog verbindingen gecontroleerd maar kon niks vinden. Hierna hebben we nog wat gedronken. Gegeten boekje gelezen internetten etc.. toen naar ons warme nestje.

Donderdag 25 juni. Het weer; droog zonnig 20 graden wind west zuid west 4 a 5.
Willem zijn zeiljas van het merk GILL was een giller. Zeer slechte kwaliteit en was nu zeker aan vervanging toe. In Leeuwarden zit watersportzaak Wagenaar. Hier een mooie jas van het merk MUSTO gevonden en gekocht. Op naar de boot en de motor gestart.... prut put prut hij schudde en trilde en hield ermee op. Kwam er achter dat hij geen diesel kreeg. De slang van de nieuwe tank naar het filter zat verstopt. Eenmaal dit opgelost liep de motor als een zonnetje zoals we gewend zijn. Varend naar het Harixmakanaal nog even geappt/gezwaaid naar Hugo die werkt sinds kort bij FBTO.
Het tochtje naar Harlingen verliep rustig en snel bruggen ook mooi snel alleen bij de laatste brug vlak voor Harlingen kreeg ik een reprimande van de brugwachter hij vond dat ik moest wachten op de andere boot die er al lag. Maar die lag stil en ik had de vaart er lekker in en de schipper beduide ga maar voor. Ik dacht hoe sneller wij samen onder de brug door zijn dan de het auto verkeer ook weer zijn weg gaan. De brugwachter zag het anders hij had ook die boot er allang door kunnen laten....Nou ja er zijn ernstige zaken in de wereld die bijna iedereen bezig houd. De moord partijen in het midden Oosten of de Grieken die op de pof leven van ons belastinggeld.
Aangekomen in het gezellige haventje van de WSV Harlingen is het altijd fijn en aangenaam toeven.

Vrijdag 26 juni. Het weer; droog af en toe gesputter wind draaiend van zuid oost naar zuid west en weer terug. Kracht 2 a 4.
Vlak voor vertrekt naar de sluis even alles controleren. Oeps er stond veel water onder in de bilge en ook bij de motor zelf. Kijken waar het lekt. Een paar slangen klemmen van het koelwater kon ik aandraaien vermoedelijk was dit de oorzaak.(eind van de dag was alles nog droog dus dit was de oorzaak). Op naar de sluis en de lichten stonden al op groen. Dus hup naar binnen en werden vlot geschut. Eenmaal op het wad is het altijd weer genieten. De ruimte de zilte lucht heerlijk we genoten hier allebei zichtbaar van. We hadden de stroom mee naar Kornwerderzand en de tocht verliep zonder problemen en snel. De lorentzsluizen die zijn ze aan het renoveren hetgeen wat oponthoud zorgt. Maar we hebben we vakantie dus...... Het ging achteraf vlot. 



zwaluw nesten onder het commando post van de lorentzsluisen

Eenmaal op het IJsselmeer gingen de zeilen omhoog en ging de motor uit. Het allermooiste moment van de dag RUST. De wind was eerst zuid oost later op de dag zuidwest. Wkr. 2 a 4. Heerlijk gevaren en genoten. Eind van de middag kwamen we aan in Enkhuizen in de Compagniehaven.
Douch en andere voorzieningen zijn hier prima het kost wat maar dan heb je ook wat. S'avonds een hapje in Enkhuizen wat gegeten.

Zaterdag 27 juni. Het weer; eerst regen later zonnig 20 graden wind west tot noord west 5 a 6.
Eerst nog boodschappen gedaan omstreeks half twaalf vertrokken de box waar wij in lagen kwamen de vaste liggers vroeger terug. Hup de meerlijnen los op naar de diesel pomp. Daarna naar de sluis bij Enkhuizen waar we vlot werden geschut. Heerlijke zeiltocht gehad de Enya had er duidelijk zin in hij liep als een tierelier. Aangekomen bij de Schellingwoude brug bij Amsterdam moesten we even wachten en daarna vlot door de brug en door de oranje sluizen.
Eenmaal in onze vertrouwde Sixhaven viel gelijk op de vernieuwingen die er hebben plaats gevonden. Het gemoedelijke was eraf commerciëler was nu de trend. Geen havenmeester meer het oude stuurhut waar je alles aan hem kon vragen en betalen.  Pin betaal automaat voor alles betalen. Jammer. Dit allemaal dank zij de Noord Zuid verbinding. Hierna heerlijk gegeten en de avond viel mooi en rustig.