Ongeluk zit in een klein ......

Op 12 maart j.l. liep ik de werkplaats uit door de buitendeur  en voor dat ik het wist lag ik gestrekt lang uit op een spiegel gladde ijsvloer. Wist niet en stond ook niet aan gegeven dat het buiten glad zou zijn.
Strompelde weer terug eenmaal daar aangekomen viel ik flauw van de pijn. Kon mijn linkerbeen niet meer bewegen van de pijn. Daarna naar de spoedpoli  foto's en onderzoek wees uit dat er niets gebroken was maar kreeg voor de rust een spalk achter mijn been.  Volgende dag alles in mijn linkerbeen deed zeer maar vandaag donderdag 21 maart weer voor controle mag het been rustig gaan belasten. Zou een MRI scan plaats vinden maar er zit nog teveel vocht in de knie.De boot klussen staan dus even op een laag pitje.






Van collega's gekregen


klussen die de afgelopen winter zijn afgwerkt

We hebben de afgelopen winter niet stil gezeten. Het afmaken verliep niet altijd vlotjes soms kwam er een kracht term aan te pas die ik niet zal noemen. Maar het wordt mooi en daar gaat het om.

Hieronder de klussen van de lijst die tot dusver gereed zijn;

Heb een nieuw bediniengspaneel van trespa gemaakt. De vorige versie was van de oude motor.


Op de oude motor zat ook een tweehandel bediening op. Dat was lastig zeker toen met de nieuwe motor de vooruit stand  ging de boot naar achteren dat is niet handig. Dus dit heb ik vervangen voor eenhandel bediening.


Aan stuurboordzijde onder de voorste bank zat de start accu. Door de nieuwe motor was er ruimte ontstaan  en kon de accu verplaats worden naar de motor. Zo is er een grote opberg bak bijgekomen.

De laden van het keukenblok liepen zwaar. Hout op hout.
Heb dit vervangen door metalen lade geleiders.


De planken/deksels onder de kussen van de banken waren ruw . Ik heb deze geschuurd en in de witte verf gezet.
nog een keertje in de verf dan is het klaar

De brander van de gasoven brand slecht. Heb de brander uit elkaar gehaald en schoon gemaakt opnieuw afgesteld.

De gas slangen bij de gaspot zaten geknikt gemonteerd. Heb de aansluitingen veranderd zodat de slangen mooi gebogen lopen.

De afzuigslang van de motor ruimte was gaar viel uit elkaar. Deze is vervangen.

De ontluchting van de dieseltank zat op de achterkant (spiegel) van de boot. Was altijd beducht dat hierdoor vocht naar binnen kon lopen. Heb de ontluchting verplaats naar de kastje die in de kuip zit.

Het drinkwaterpompje zat op een vreemd kussentje gemonteerd. Heb geheel op een trespaplaat gemonteerd plus de RVS kranen. koperleiding netjes blauw gespoten. Aftap kraantje op gemaakt.



De rolfok haperde en blokkeerde af en toe. Deze uit elkaar gehaald en wat bleek dat een borgring gebroken was en en deze blokkeerde af en toe het draaiwerk. Vervangen door een kunststof ring alles ingevet. Dat hoeft volgens de fabrikant maar mijn ervaring is anders.

De luchthappers op de kajuit had ik vorig jaar gespoten maar al snel ging het verf er weer af. De een was gescheurd op zoek gegaan naar vervangende exemplaren. Maar deze waren niet meer te verkrijgen. Ik ben toen zelf aan het knutselen gegaan. Gemaakt van haakse riool 110mm.


de nieuwe happers

Verder willen we de drinkwaterslangen vervangen heb de aansluitingen op het kastje van het keukenblok alvast gemaakt.

Verder een begin gemaakt met het repareren/vervangen van de stootlijst  en hierin komt een nieuwe rubber pees in.
Dan rest nog de boot  in de was zetten antifouling eronder en hup varen maar.
Aankomend najaar gaan we verder met klussen de lijst is er al.