Enya uit het water


Na vele zeemijlen varen is het seizoen ten einde. De zeilen en de proviand kleding boekwerken etc.. zijn  uit de boot gehaald. De kussens rechtop gezet zodat de ventilatie er om heen kan. verder hebben we vocht vreters geplaatst. De motor heeft de eerste flinke beurt gehad van de firma ABMA uit Sneek.
De motor en het toilet in de anti vries gezet water tanks leeg laten lopen.
De zeilen gaan naar de zeilmaker voor het controleren van stiksels etc...
Niet meer varen betekend vaak klussen dus kortom het klus seizoen is begonnen.
In de loop van het jaar kwamen er weer wensen en boot veranderingen zo kwam er een nieuwe motor in de boot. Gevolg hiervan was dat de bediening handel niet meer kloppend was.. Vooruit varen moest de handel naar achteren en naar achteren varen de handel naar voren.Onder rustige omstandigheden ging dit prima maar als er even snel gereageerd moest worden moest ........ Er was te weinig ruimte om dit op te lossen dus hebben we besloten dit helemaal te reviseren/ vervangen door een een handel bediening. Nu zitten er twee handels op schakelen en gas geven dat word nu een handel gas geven en schakelen in een..

 Het houtwerk is van de boot gehaald afgeschuurd en in de olie gezet. dit wordt in het voorjaar er weer op gezet. De kuip roosters zijn ook in de olie gezet maar die liggen aan boord.



We vonden de laden van de pannen en voorraad zwaar lopen hout op hout ik ben nu bezig metalen lade geleidingen te maken zodat het soepeltjes loopt.zodat de laden makkelijker open en dicht gaan.



voorraad kastjes 





kajuitingang




versleten  schuifdak geleiding










Verder loopt schuifdak ook zwaar die is inmiddels ook thuis moet hier nog wat op bedenken..

In de achterkajuit zit een voorraad bak die  zit over de breedte van de boot met te kleine deksels. We hebben besloten hier twee grote deksels op te maken. Verder moet er nog nar de lagering van het roer worden gekeken.

Het voorste vluchtluik daarvan moet het perspex opnieuw gekit worden..Het zit los in het frame en lekt het af en toe.



Wat onze kat J.J. aangaat die vindt het maar niks. Loopt en verveelt zich soms in het voor tuintje dan weer naar de achtertuin rent af en toe door de huiskamer. Tja over vier maand gaan we weer. FF geduld JJ.


als laatste deze prachtige foto van Oma Lida met haar kleinste kleinkinderen Ella  en Caz

een weekje vakantie 2e deel

Nadat we in Utrecht waren geweest en en nadien heerlijk hebben geslapen zijn we van plan naar Lelystad te varen om daar onze nieuwe stootrand op te halen die door de importeur van onze boot voor ons heeft besteld. Voordat we naar Lelystad gingen varen moest eerst de diesel voorraad worden aangevuld. Op naar de dieselpomp nadat de diesel was getankt en afgerekend en we op het punt stonden weg te varen besloot J.J.onze kat, even op de wal te gaan kijken. Roepend en al rennend achter hem aan besloot hij zelf maar aanboord te springen en eenmaal boord hij keek ons aan waar blijven jullie nou, we gaan toch weg. Affin heb toch maar even geroepen "iedereen aanboord", ja dat was het geval dus varen maar op naar Lelystad. Heerlijk gezeild genoten van de boot de snelheid etc.de rust en de ruimte om ons heen. Vlak voor Lelystad gebeld met de importeur en verteld waar we gingen liggen. Eenmaal aangelegd in de haven van de "zeilvereniging Lelystad" J.J.uitgelaten en de boot gedraaid hij zag van alles in het riet bewegen hij werd er onrustig van.Later in de middag kwam de importuer de stootrand brengen en vertelde het een en ander over de boot. Sávonds gegeten en hup naar de kooi lekker geslapen. Volgende ochtend even onder de douch hapje gegeten en trossen los op naar Stavoren waar we even boodschappen moesten doen want in de haven waar wij lagen is niets te koop ook in de wijde omgeving niet. Het plan was eerst Stavoren daarna Konrwerderzand Terschelling dan Lauwersoog te varen. Halverwege Lelystad Stavoren begon het hevig te waaien zodanig dat ik besloot te reven. Tijdens het inrollen van de genua wapperde het zeil zo hard dat hij scheurde hij van achteren in naar voren.

We hadden geen reserve voorzeil mee dus dat was een streep door het mooie vaarplan. Dus bij Stavoren naar binnen genua eraf gehaald Lida boodschappen gedaan en besloten door te varen de Fluessen over en hierna een mooi lig plaatsje voor de nacht gevonden. J.J. kon mooi vrijuit lopen en heeft een deel van het eiland onderzocht.
Na een rustige nacht, opgestaan onder een mooi zonnetje weg gevaren richting Sneek Grouw uiteindelijk Leeuwarden. De spoorbrug bij Grouw stond open dus dat was mazzel. Onderweg ondervonden we veel last van de harde wind. Zo ook in Leeuwarden vlak voor de dropjesbrug waar de wind zo sterk was kon met moeite de boot in bedwang houden. Eenmaal door Leeuwarden hebben we een plekje voor de nacht gezocht een mooi van kunststof uitgevoerde steiger. Echter voor J.J. was het niet zo geweldig hij viel in het water en kon zijn nagels niet in de paal zetten dus hebben we hem aan een touwtje omhoog gehesen. De volgende ochtend vertrokken door de Dokkumer Ee richting Dokkum. In Dokkum broodje gegeten en op naar de Dokkumer nw. Zijlen onze thuis haven het Lungat.
Altijd mooi te varen door het landschap zien dat het veranderd in de herfstkleuren.
Vlot door de sluis en toen waren we in de thuishaven. Kennissen gesproken verhalen uitgewisseld sávonds gezellig geborreld. Volgend dag heb ik de teakroosters in de olie gezet Lida de boel ingepakt warm gegeten en op Wouter gewacht die ons zou ophalen. Even voordat Wouter kwam was J.J. spoorloos verdwenen. Lida in paniek zocht en zocht ik was van overtuigd dat hij aanboord zit. Altijd als we weg gaan ziet hij dat de tassen worden gevuld dat vindt hij maar niks. En kruipt dan vaak weg. Zo ook deze keer zag hij kans om door een luikje te kruipen waar achter boordkranen zitten die ik had dicht gedraaid. Lida roepen in de boot en hoorde gerissel en ja hoor hij zat inmiddels in de voorpunt. Even later kwam Wouter auto in gepakt en naar huis. Een weekje met (te)veel wind schade maar bovenal wel lekker gevaren met o.a. onze nieuwe YANMAR motor. Even er uit geweest voordat de winter invalt. De boot zal er eind november uitgaan